معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قم خبر داد؛

برداشت یک هزار و ۵۰۰ تن طلای سفید در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قم از برداشت یک هزار و ۵۰۰ تن پنبه از سطح مزارع استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،محمدعلی سلامی،معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قم بیان کرد: سطح زیر کشت پنبه در زمین‌های کشاورزی قم بیش از ۵۰۰ هکتار است و هر هکتار به‌طور میانگین سه تن محصول برداشت خواهد شد.

او افزود: هم‌اکنون حدود ۲۵۰ تن از کشاورزان استان در حوزه تولید پنبه فعالیت می‌کنند و قم با استقرار هشت کارخانه فرآوری فعال پنبه یکی از استان‌های پیشرو کشور در این حوزه کشت و صنعت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قم ادامه داد: این کارخانه‌ها علاوه بر فرآوری پنبه تولیدشده درقم، پنبه تولیدی سایر استان‌های کشور را نیز باکیفیت بالا فرآوری می‌کنند و نحوه فعالیت آن‌ها به‌صورت مستمر توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سلامی پیرامون اهمیت کشت پنبه گفت: پنبه یکی از محصولات راهبردی بخش کشاورزی است که تولید و فرآوری آن، اشتغال‌زایی و درآمد اقتصادی مناسبی در پی دارد.

او بیان کرد: در همین راستا، قم از موقعیت جغرافیایی خوبی برای تولید پنبه برخوردار است، چراکه محیط کشت پنبه باید گرم و پرنور باشد و این شرایط در این استان فراهم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قم  ادامه داد: پنبه محصول اصلی موردنیاز صنایع نساجی است و اکنون به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و کم شدن واردات در این حوزه، فرصت مناسبی برای افزایش سطح تولید و فرآوری پنبه در داخل کشور و ازجمله در استان قم به وجود آمده است.

سلامی گفت: سازمان جهاد کشاورزی قم برای تقویت کشت پنبه در استان، اقدامات مهمی را دنبال می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از ارقام زودرس برای کشت این محصول و همچنین سم‌پاشی مداوم مزارع و مبارزه با آفات آن است.

او با اشاره به این‌که استفاده از ارقام زودرس روند کشت پنبه در قم را متحول می‌کند، افزود: پنبه محصولی است که کشت آن زمان زیادی به طول می‌انجامد، اما با استفاده از ارقام زودرس می‌تواند فرآیند تولید آن را به‌طور متوسط ۲ماه کاهش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قم ادامه داد: این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و سایر مواد موردنیاز برای کشت این محصول، موجب افزایش صرفه اقتصادی بهره‌برداران آن و استقبال بیشتر کشاورزان استان از کشت پنبه می‌شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.