دستگیری ۲۲ حفار غیرمجاز آثار تاریخی در مراغه

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از متلاشی شدن دو باند حفاری غیرمجاز در مراغه خبر داد.

حفاری غیر مجاز

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،سرهنگ ساسانی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی گفت:در دو هفته گذشته طی سه عملیات جداگانه، ۲۲ نفر حفار غیرمجاز در قالب دو باند در شهرستان مراغه دستگیر شدند و پرونده قضایی آن‌ها در مراجع قضایی در دست بررسی است.

او  افزود: پیرو گزارش‌های دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر وقوع حفاری غیرمجاز باهدف یافتن اشیای تاریخی، فرهنگی در اطراف یکی از مساجد قدیمی مراغه، طی عملیاتی دومرحله‌ای، ۱۲ نفر از عاملین حفاران غیرمجاز در حین حفاری به همراه ابزارآلات حفاری غیرمجاز دستگیر شدند.

او افزود:در مرحله دوم این عملیات، ۴ نفر دیگر از اعضای این باند در منزل شخصی عامل اصلی حفاری دستگیر و تجهیزات حفاری و اکتشاف در محل کشف و توقیف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان گفت:در عملیات جداگانه دیگردر روستای علوکندی از توابع مراغه، با همکاری یگان حفاظت و عوامل انتظامی شهرستان مراغه یک گروه حفاری دیگر کشف و متلاشی شد.

ساسانی افزود: در جریان این عملیات ۶ نفر از عاملان حفاری غیرمجاز در حین حفاری به همراه ابزارآلات دستگیر و با تشکیل پرونده قضایی تحویل مقام قضایی داده شدند.

هرگونه حفاری به‌منظور تحصیل اشیای عتیقه و باستانی جرم محسوب شده و عاملان این جرائم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شوند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار