گروه عمده تیم سلامت و مراقبت را پرستاران تشکیل می‌دهند

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: گروه عمده تیم سلامت و مراقبت را پرستاران تشکیل می‌دهند برای سلامت جامعه باید رضایتمندی شغلی در این گروه بالاتر برود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مرضیه اسدی ذاکر رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از آفت‌هایی که در کشور به دلایل مختلف باعث شده درصد آن نسبت به آمار جهانی و سطح استاندارد بالاتر باشد فرسودگی شغلی است.

او افزود: گروه عمده تیم سلامت و مراقبت را پرستاران تشکیل می‌دهند برای تضمین سلامت جامعه، باید سطح رضایتمندی شغلی در این گروه بالاتر برود، چون همبستگی معکوس و غیرمستقیم بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی وجود دارد که علل فردی و شخصیتی و محیطی موثرهستند.

اسدی ذاکر بیان داشت: پرستاری شفقت، مهارت، علم و هنر است و ارتقاء سطح سلامت جامعه، نیازمند پویایی علمی و هنری گروه عمده تیم سلامت و مراقبت یعنی گروه پرستاری است و گروه پرستاری شامل گروه‌های مختلفی شامل فوریت‌های پزشکی، تکنسین اتاق عمل، هوشبری و دیگر عوامل است و آفت تیم این است که گروهی خود را برتر از گروهی دیگر بداند که باعث شکنندگی کل تیم می‌شود.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: پرستاری به سمت تخصصی‌ترشدن پیش می‌رود و تا پارسال  یک گروه پرستاری به صورت رسمی در وزارت بهداشت، درمان تصویب شده بود، اما در حال حاضر ۴ گروه رسمی در وزارت به تصویب رسیده که شامل گروه پرستاری داخلی، پرستاری کودکان، روانپرستاری و پرستاری بهداشت جامعه است.

این مقام مسئول گفت: پرستار متخصص جزو گروه‌های تخصصی است که در جوامع پیشرفته بر روی آن تاکید می‌شود و در کاهش بار فعالیت‌های پزشکی موثر است و به گونه‌ای که قبل از اینکه بیمار وارد فاز تخصصی‌تر شود از طریق پرستاران تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته و کار‌های مقدماتی صورت گیرد و سپس به پزشکان متخصص ارجاع داده شود.

او ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته در روستا و خانه‌های بهداشت، بهورز اجازه تجویز چند قلم دارو دارد، اما پرستار در ایران بعد از گذراندن تحصیلات عالیه، ارشد و دکترا اجازه ندارد البته به این معنا نیست که هر کسی اجازه انجام این کار را دارد، چون شرایط خاص خود را می‌طلبد و در سطح وزارت خانه معاونت پرستاری ایجاد شده و نشان دهنده پویایی پرستاری و داشتن نظام پرستاری به صورت مستقل است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.