گزارش/

کم کاری وزارت نفت در تولید سوخت کم سولفور کشتی ها/هزینه تامین سوخت کم سولفور چقدر برای کشور تمام می شود؟

نیاز واقعی کشتی‌ها برای سوخت کم سولفور یک و نیم میلیون تن است اما وزارت نفت تنها ۴۵ هزار تن از این نوع سوخت تولید کرده است.

کشتیبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان طبق اعلام سازمان جهانی دریانوردی از یازدهم دی ماه، اول ژانویه ۲۰۲۰ سوخت تمامی شناورها و کشتی‌ها باید تبدیل به سوخت کم سولفور شود و تمامی کشتی‌های دنیا مکلف هستند از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند که این موضوع از چند سال گذشته به عنوان مهم‌ترین دغدغه بخش دریایی کشور به شمار رفته، این در حالی است که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته نه تنها ایران بلکه اکثر کشور‌های دنیا از جمله روسیه و کشور‌های آفریقای جنوبی نتوانسته‌اند به این سوخت دست یابند.

سوخت کم سولفور در راستای کاهش آلودگی دریا‌ها توسط ناوگان دریایی جهان در نظر گرفته شده، اما در ایران به دلیل آنکه وزارت نفت در سال‌های گذشته تولید آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار نداده است، هم‌اکنون حوزه کشتیرانی کشور برای تامین این نوع سوخت با مشکلات بسیار زیادی روبرو شده است.

طبق اعلام اتحادیه مالکان کشتی از ۱۰ سال گذشته علی‌رغم تأکیدات بسیار زیاد سازمان کشتیرانی و انجمن کشتیرانی، این وزارتخانه توجه چندانی به تولید سوخت نیم درصد و یا کم سولفور نکرده، اما با اعتراض نمایندگان مجلس و بخش‌های مختلف کشتیرانی، وزارت نفت پالایشگاه شازن را ملزم به تولید سوخت کم سولفور کرد، اما میزان تولیداتی که این پالایشگاه برای حوزه کشتیرانی ارائه کرده بسیار کمتر از نیاز واقعی سوخت کشتی‌ها است.

طبق اعلام سازمان جهانی دریانوردی آیمو در صورتیکه کشتی‌ها  نتوانند از سوخت مورد نظر برای حمل ونقل استفاده کنند؛ علاوه بر جریمه اجازه تردد به هیچ کدام از بنادر به آنها داده نمی‌شود.

به گفته دبیر اتحادیه مالکان کشتی هم‌اکنون قیمت هر لیتر سوخت کم سولفور در سنگاپور حدود ۷۵۰ دلار است که تهیه این سوخت از سوی ایران بسیار گران تمام می‌شود و از سوی دیگر نصب تجهیزات بر روی کشتی‌ها برای استفاده از این سوخت هم، بار هزینه‌ای بسیار زیادی را برای کشتی‌ها ایجاد می‌کند.

هم‌اکنون بسیار از پالایشگاه‌های اروپایی توانایی تولید این سوخت را دارند و از دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی از وزارت نفت درخواست کرده که حداقل نیاز کشتی‌های ایرانی که شامل شناور‌های اقیانوس پیما می‌شود را به مقدار ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن تأمین کند.

البته به گفته رئیس سازمان کشتیرانی کشور وزارت نفت برای تأمین سوخت در داخل به ویژه برای کشتی‌ها وعده‌های مختلفی را داده تا بتوانیم از چالش بزرگ سوخت کم سولفور عبور کنیم، همچنین سازمان جهانی دریانوردی برای کشتی‌هایی که نتوانند از این سوخت استفاده کنند راهکار‌هایی از جمله استفاده از گازوئیل را مطرح کرده، اما باتوجه به آنکه نیاز سالانه سوخت کشتی‌ها حدود یک ونیم میلیون لیتر است بنابراین باید بیش از ۳ پالایشگاه اقدام به تولید سوخت کم سولفور کنند، اما متأسفانه هم‌اکنون بسیار از پالایشگاه‌های کشور ترجیح می‌دهند به جای تولید سوخت کم سولفور اقدام به تولید سوخت یورو ۵ کنند که برای آن‌ها بسیار درآمدزا و پر فروش است.

 

تولید ۴۵ هزار تن سوخت کم سولفوربرای کشتی‌ها

در همین رابطه جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه استفاده از سوخت کم سولفور برای تمام کشتی‌ها از روز گذشته الزامی شده است، گفت: بسیاری از بخش‌های مختلف پالایشگاهی کشور در حال حاضر تولید سوخت کم سولفور را در دستور کار خود قرار داده‌اند و هدف سازمان بنادر و دریانوردی هم استفاده از سوخت تولید داخل کشور بوده است.

او افزود: خوشبختانه هم‌اکنون برای مصرف کشتی‌های ما این میزان سوخت از طریق پالایشگاه‌های کشور توسط متخصصان و نخبگان تولید شده است.

اسلامی اظهار کرد: نیاز واقعی کشتی‌ها در حال حاضر یک ونیم میلیون تن در سال است، اما تولیداتی که توسط پالایشگاه‌ها انجام شده بسیار کمتر از نیاز واقعی ما است، با این حال پالایشگاه‌ها قول دادند که بتوانند نیاز واقعی این بخش را هرچه سریعتر تولید کنند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت سبک هم یکی دیگر از راهکا‌ر‌های ما برای استفاده از این قانون است، افزود: در صورتی که کشتی‌ها نتوانند از سوخت کم سولفور استفاده کنند می‌توانند استفاده از گازوئیل را جایگزین این بخش قرار دهند.

او با اشاره به اینکه الزامات مربوط به سوخت کم گوگرد یا کم سولفور در کشتی‌ها از روز گذشته اجرایی شده، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده و البته وزارت نفت هم پس از پیگیری‌های بسیار ، همکاری‌های لازم را انجام داده است.

اسلامی تأکید کرد: هم‌اکنون حدود ۴۵ هزار تن پالایشگاه‌ها سوخت کم سولفور را تولید کرده‌اند که این میزان با نیاز واقعی ما فاصله بسیار زیادی دارد البته سازمان بنادر و دریانوردی هم با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جهت تولید سوخت کم سولفور توانسته تولیدات قابل توجهی را در این حوزه داشته باشد.

پالایشگاه‌ها مجهز به تجهیزات جدید برای تولید سوخت کم سولفور شدند

همچنین حمید قاسمی معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تولید سوخت کم سولفور در پالایشگاه‌های کشور افزود: پالایشگاه‌های ایران هم زمان با پالایشگاه‌های دنیا در حال به روز رسانی تجهیزات و تولیدات خود در این بخش است.

او اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید سوخت مصرفی در پالایشگاه‌های ایران دارای استاندارد یورو ۴ است در نتیجه این پالایشگاه‌ها مشکلی برای تولید سوخت ندارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران توضیح داد: تازه‌ترین تولیدات در ستاره خلیج فارس می‌تواند این نوید را به صنعت انرژی کشور بدهد که سوخت کم سولفور با درصد زیر ۵ PPM را تولید کند.

قاسمی یادآور شد: میزان تولیدات کم سولفور تکمیل است و از زمان الزام اجرای  آن استفاده از آن‌ها را اعلام می‌کنیم و تمامی پالایشگاه‌ها آماده ارائه این میزان از سوخت به کشتی‌ها هستند.

هزینه سنگین انتقال سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها

هچنین مسعود پل‌مه دبیر انجمن کشتیرانی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه پالایشگاه شازند طبق اطلاعات به دست آمده اقدام به تولید سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها و شناور‌ها کرده است، گفت: میزان تولید این پالایشگاه ۴۵ تا ۵۵ هزار تن است که در مقایسه با نیاز‌های واقعی ما در حوزه سوخت شناور‌ها بسیار فاصله دارد.

او یادآور شد: البته از ماه‌های گذشته تناژ قابل توحهی سوخت کم سولفور را ذخیره کرد‌ه‌ایم، اما با مصرف واقعی ما بسیار فاصله دارد و باید وزارت نفت علاوه بر پالایشگاه شازند پالایشگاه‌های دیگری را هم برای تولید سوخت موظف کند.

پل‌مه اظهار کرد: طبق اعلام پالایشگاه شازند هزینه انتقال سوخت از درب شازند تا پالایشگاه بر عهده مالکان کشتی است که این اقدام به نوعی هزینه تحمیلی و مضاعف را برای صاحبان کشتی‌ها وارد می‌کند.

دبیر انجمن کشتیرانی کشور با اشاره به اینکه هر شناور برای تردد حدود ۱ هزار تن سوخت نیاز دارد افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند شناور اقیانوس پیما در کشور وجود دارد که سوخت مورد نیاز آن‌ها با سوخت تولید شده در پالایشگاه شازند بسیار متفاوت است.

او افزود: پالایشگاه شازند شروع خوبی را برای تولید این سوخت‌ها آغاز کرده، اما متاسفانه دیرهنگام بوده، اما باید راه‌های دیگری را برای تهیه و تولید سوخت به کار بگیریم.

پل‌مه با اشاره به اینکه مبادله و تبادل سوخت با تامین کنندگان سوخت می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد افزود: با این اقدام می‌توانیم ما به عنوان بانکرینگ منطقه محسوب شویم که این خود نقش موثری را در تولیدات سوخت ایجاد می‌کند.

دبیر انجمن کشتیرانی کشور توضیح داد: تامین و یا خرید سوخت از تولید کنندگان سوخت کشور‌های دیگر به لحاظ آنکه تحریم هستیم خود یک دغدغه برای ما به شمار می‌رود و با توجه به آنکه عملیات بانکی در این حوزه مشکل ساز است بنابراین نمی‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

او یادآور شد: اینکه اعلام می‌کنند نرخ سوخت کم سولفور حدود ۷۵۰ دلار است به نظر بنده اگر تامین نقدینگی را برای شرکت‌های کشتیرانی فراهم کنند وما قابلیت انتقال ارز را داشته باشیم این سوخت چندان گران و هزینه بر برای ما نخواهد بود.

پل‌مه یادآور شد: افزایش هزینه‌های سوخت کم سولفور با توجه به مواردی که اعلام می‌کنند چندان دشوار نیست بنابراین می‌توانیم سوخت مورد نظر را برای کشتی‌ها تامین کنیم.

متأسفانه علی رغم هشدار‌های  سازمان کشتیرانی و سازمان بنادر، همکاری‌های لازم جهت تولید این سوخت در طول ۱۰ سال گذشته به فراموشی سپرده شده و به دلیل درخواست‌های بسیار زیاد بخش‌های دریایی، وزارت نفت اقدام به تولید این میزان سوخت را کرده است، اما به نظر می‌رسد که این میزان تولیدات نتواند جوابگوی نیاز کشتی‌های ما باشد، البته بسیاری از مسئولان کشتیرانی اعلام کرده‌اند که پالایشگاه شازند اقدام به تولید سوخت کم سولفور کرده است، اما به گفته آن‌ها برای دریافت این سوخت باید از طریق حمل ونقل جاده‌ای اقدام به جابجایی سوخت کنند که در شرایط کنونی کشور بسیاری از تانکر‌ها و وسایل حمل ونقل جاده‌ای در حال جابجایی سوخت برای نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها هستند.

همچنین به گفته اتحادیه مالکان کشتی نصب اسکرابر برای کشتی‌ها با عنوان یکی از راهکار‌های تولید سوخت کم سولفور علاوه بر آن که در کشتی‌های ایرانی پاسخگو نیست بلکه میزان هزینه‌های تولید سوخت را برای بسیاری از کشتی‌ها بسیار افزایش می‌دهد از سوی دیگر اتحادیه مالکان کشتی درخواست تمدید مهلت برای استفاده از این سوخت را به سازمان جهانی ارائه کرده است تا ایران بتواند تولیدات خود را در این بخش افزایش دهد.

اما تاکنون این سازمان هیچ موافقتی در این رابطه نکرده است. از سوی دیگر به دلیل افزایش هزینه‌های بسیار زیاد برای تهیه این سوخت از کشور‌های اروپایی به نظر می‌رسد که هزینه‌های جابجایی کالا‌ها با یک جهش قیمتی بسیار زیاد روبرو شود که این هزینه‌ها بر روی قیمت کالا‌های اساسی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

کشور‌هایی که نتوانند سوخت مورد نیاز کشتی‌ها و شناور‌ها را تأمین کنند علاوه بر آن که مشمول جریمه می‌شوند، دیگر این کشتی‌ها حق ورود به این بنادر را نخواهند داشت که این موضوع برای ایران بسیار گرانتر تمام خواهد شد؛ بنابراین امیدواریم وزارت نفت بسیاری از پالایشگاه‌ها را ملزم به تولید این سوخت کند تا شاید بخشی از مشکلات کشتی‌ها و شناور‌های ایرانی برطرف شود. از سوی دیگر اگر سازمان دریانوردی جهانی آیمو با درخواست ایران مبنی بر استفاده از سوخت کم سولفور در شناور‌های خارجی موافقت کند می‌توانیم در این مدت سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را تولید کنیم.

از روز گذشته اجرای استفاده از سوخت کم سولفور در شناور‌ها الزامی شده که امیدواریم کشتی‌های کشور برای تردد در بنادر کشور‌های خارجی با مشکل مواجه نشوند و وزارت نفت هم میزان تولیدات خود را در این بخش افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار