شورای آتلانتیک: پایان سال ۲۰۲۰ هیچ نیروی آمریکایی در عراق حضور نخواهد داشت

اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی به تحولات رو‌زهای اخیر در عراق پرداخت و پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۰ حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور به پایان می‌رسد.

شورای آتلانتیک: پایان سال ۲۰۲۰ هیچ نیروی آمریکایی در عراق حضور نخواهد داشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اندیشکده «شورای آتلانتیک» طی یادداشتی با عنوان «قانون جدید در روابط آمریکا و عراق؛ در آینده چه اتفاقی روی می‌دهد؟» به بررسی آینده حضور آمریکا در عراق پرداخته است.

«عباس کاظم»، از مدیران شورای آتلانتیک در این یادداشت می‌نویسد: اوایل سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کردم که با وجود درخواست‌ها در پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی، آن‌ها در این کشور باقی می‌مانند؛ پیش‌بینی من درست بود. اکنون پیش‌بینی من این است که تا پایان سال ۲۰۲۰ هیچ نیروی آمریکایی در عراق باقی نخواهد ماند.

در ادامه گزارش ضمن بیان این مطلب که تمامی جریان‌های سیاسی در عراق حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی را محکوم کردند، آمده است: علاوه بر این برخی از مقامات سیاسی عراق اکنون خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی هستند.

عباس کاظم با اشاره به ناآرامی‌ ماه‌های اخیر در عراق، می‌نویسد: اکنون این اعتراضات نیز به جمع درخواست‌ها برای خروج نیرو‌های آمریکایی افزوده شده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: سال گذشته دولت «عادل عبدالمهدی» که جایگاه مستحکم‌تری داشت با درخواست‌ها برای خروج نیرو‌های آمریکایی مخالفت می‌کرد، اما اکنون اوضاع کامل متفاوت است؛ اکنون عبدالمهدی جایگاه ضعیف‌تری دارد و نخست وزیر آینده نیز وضعیت مستحکم‌تری (برای مخالفت با این درخواست) ندارد.

عباس کاظم در بخش دیگری از این یادداشت می‌افزاید: به این دلایل روز‌های حضور قابل توجه دیپلماتیک آمریکا در عراق به شماره افتاده است.

در ادامه گزارش به مواضع اخیر تعدادی از رهبران سیاسی عراق در خصوص حضور آمریکا در این کشور پرداخته شده و آمده است: یکی از مهم‌ترین تبعات بحران اخیر این است که احتمال تایید شدن هر گزینه نزدیک به آمریکا در پارلمان عراق طی هفته‌های آینده تقریبا صفر است.


بیشتر بخوانید:


در ادامه گزارش ضمن اشاره به درخواست‌های پیشین برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، آمده است: ماه فوریه سال ۲۰۱۹ و زمانی که «دونالد ترامپ» گفت نیرو‌های آمریکایی برای زیر نظر گرفتن ایران در عراق مستقر شده‌اند، بسیاری از مقامات عراق خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی شدند، اما دولت آمریکا به عراق اطمینان خاطر داد که توافق بغداد و واشنگتن مبنی بر عدم استفاده از نیروهای خارجی مورد احترام است. بار دیگر و زمانی که ارتش اسرائیل مواضع الحشد الشعبی در عراق را در ماه آگوست سال ۲۰۱۹ هدف قرار داد دولت آمریکا با انکار هرگونه اطلاع قبلی از این موضوع، از بروز بحران جلوگیری کرد. اما اکنون آمریکا مواضع الحشد الشعبی را در داخل خاک عراق هدف قرار داده  و فشار به دولت و پارلمان عراق برای تصویب قانون خروج نیرو‌های آمریکایی فراگیر شده است، این قانون تصویب خواهد شد و موضوع تنها زمان تصویب این قانون است.

نگارنده گزارش در پایان ضمن بیان این مطلب که این موضوع درباره درخواست برای تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد نیز وجو دارد، پیش‌بینی می‌کند: قطعا آمریکا حضور دیپاماتیک قابل توجهی در عراق خواهد داشت، اما این حضور به اندازه گذشته نخواهد بود. اگر روابط الحشد الشعبی با آمریکا همین‌گونه خصمانه باقی بماند حضور قوی آمریکا در بیرون از منطقه سبز بغداد بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار