ابراز تردید سوزان رایس درباره توانایی آمریکا برای مقابله با انتقام‌جویی ایران

مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا با انتقاد از تصمیم نسنجیده واشنگتن در به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس، ابراز تردید کرد واشنگتن بتواند در مقابل انتقام‌جویی ایران بایستد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا، در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌‌ان‌بی‌سی در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه، در حمله هوایی جنایتکارانه آمریکایی به بغداد، درباره توانایی آمریکا برای مقابله با انتقام‌جویی ایران ابراز تردید کرد.

او گفت: «وقتی که مشاور امنیت ملی بودم، جامعه اطلاعاتی یا ارتش آمریکا هیچ فرصتی را برای حمله به قاسم سلیمانی به دولت  اوباما پیشنهاد نکرد. اگر این پیشنهاد مطرح می‌شد، بسیار دقیق خطرات آن را در مقابله با عواید آن بررسی و ارزیابی می‌کردیم. ما تمام راه‌هایی که امنیت ما را تقویت یا تضعیف می‌کرد، ارزیابی می‌کردیم».

مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا با اشاره به احتمال حمله انتقام‌جویانه ایران گفت: «دلیل واقعی و جدی وجود دارد که باور داشته باشیم در تمامی احتمالات، خطرات [ترور سردار سلیمانی] از منافع آن بیشتر است».

رایس افزود: «اگر دولت باور داشت که اطلاعات محکمی از تهدید فوری علیه آمریکا از سوی سلیمانی وجود دارد، پس این پرسش مطرح می‌شود که آیا تنها راه مقابله با آن تهدید کشتن سلیمانی بود؟ سوال اینجاست که آیا واقعا این اقدام به نفع ما بود، آیا واقعا ما را امن‌تر کرد؟»

او افزود: «ما می‌توانیم سفارتخانه و پایگاه‌های نظامی خود را تقویت کنیم، می‌توانیم تعداد پرسنل دیپلماتیک یا نظامی خود را کاهش یا افزایش دهیم، می‌توانیم به آمریکایی‌ها هشدار دهیم که سفر نروند یا [کشور را] ترک نکنند. اما هیچکدام از آن‌ها نمی‌تواند اطمینان دهد که ایران نمی‌تواند به روش نامتقارنی حمله کند».

مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا اضافه کرد: به نظرم ایرانی‌ها متقابلا مبارزه کرده و ضربه سختی می‌زنند. وقتی هم که این کار را کنند، ما با این انتخاب که چگونه واکنش نشان دهیم، مواجه می‌شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۷ ۱۵ دی ۱۳۹۸
انتقام سخت رو خواهند دید ولی باید بعضی آقایان که دنبال اف ای تی اف بودند را کنار زد و از برجام که برای ما حمله تروریستی در اهواز ودر تهران آورد و ضمینه شهادت سردار فراهم کرد خارج شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۵ دی ۱۳۹۸
خشونت؛ خشونت می آورد! حال باید سنگی را که ترامپ در چاه انداخته چه کسی بیرون آورد؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۰۷ ۱۵ دی ۱۳۹۸
تنها چیزی که دل ما را آرام می کند شخم زدن سرزمین اشغالی توسط موشک های سجیل است فقط و فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۵ دی ۱۳۹۸
بوی تعفن آمریکا تروریست و ترور پرور همه دنیا را گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۵ دی ۱۳۹۸
زیبا رو که خودتت هم جزی از شرارت‌ها ی آمریکای تروریستی بودی .حالا از چی دفاع میکنی .کشورت از روزی که سرخ دوستان را قتل عام کرد و سیاه پوست حق نداشتند از ابی که سفید پوست ها آب بخورند .حتی اتوبوس جداگانه داشتند .برده داری از سیاه پوستان .با چه رویی میخواهید خودتون را به دنیا به زور قالب کنید .دیگه نمیتوانید .
Iran (Islamic Republic of)
دلاور
۰۷:۵۸ ۱۵ دی ۱۳۹۸
ترس داره از نگاهشون و شلوارشون میریزه
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۰۲:۰۰ ۱۵ دی ۱۳۹۸
مردم و ملت شریف ایران عزیز ، دوستداران و پیروان امام حسین بزودی تلخی غم از دست دادن بزرگ مرد ایران فراموش و شیرینی شهادت سردار بزرگ را با یکسان سازی پستی وبلندی های ۲۶+۱منطقه کثیف را با خاک میکنیم و شخم میزنیم ، وبجای ان بذر انسانیت و بزرگ مردی میکاریم،برادران و فرزندان سلیمانیها بشارت این انتقام بزرگ را داده اند، اتحاد ما ملت ایران در این شرایط واقعا سخت اقتصادی بزرگترین کج دهنی به امریکا و سعودی و صهیونیست است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۵ دی ۱۳۹۸
عزیزم معلومه ضربه سختی خواهیم زد ولی در جوابش شما هیچ غلطی نمیتونین بکنین اگه از غلطا بکنین اسرائیل جونت نابود میشه
Russian Federation
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۵ دی ۱۳۹۸
آمریکا شیطان بزرگ است یعنی مدام در حال نقشه کشیدن و گول زدن است. مراقب باشیم فریب اینها را نخوریم.اینها یک برنامه ای دارند. همه با هم هستند و همه انها با ترامپ هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۵ دی ۱۳۹۸
صحرای طبس که یادتون نرفته ما همون انقلابیهایی هستیم که طبسمون امریکارو نابود گرد یادتون نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۱۵ دی ۱۳۹۸
تا پایگاه های امریکارو نابود نکنیم وضعیت منطقه همینه به خدا هر روز ترور و کشتار مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۸
موشک قاره پیما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۴ دی ۱۳۹۸
آمریکایی ها جنگ میخوان. ولی میخوان ایران شروع کنه. این حرفاشون برای تحریک کردن ماست.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۰:۰۲ ۱۵ دی ۱۳۹۸
اگر جنگی هم بشه ، آمریکا شروع کننده بوده، ثانیا ما باید حتما و عقلا یک حمله نامتقارن انجام بدیم، اگر پاسخی داده نشه ،این حرکت ها تثبیت میشه ، ولی اگه عوااقبی داشته باشیم ما مثل کوه پابرجا هستیم..یزنیم وانا میخورن و صداشونم در نخواهد آمد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۵ دی ۱۳۹۸
یک تحلیل احتمالی همینه البته به نظر من شاید این تیم دولت فعلی دنبال جنگ هستند و نه کل مجموعه سیاسی نظامی امریکا.
تحلیل دیگری به نظرم می رسد و آن هم این است که امریکا به شدت، چندین ساله که بدنبال محدود کردن ایران هست و تمام اهرمهای قدرت ایران رو می خواد از دستش بگیره. چند وقتی بود دنبال جداکردن همپیمانهایش بود و حتی به جنگ داخلی هم اونها را کشاند اما موفق نبود. بعد دنبال برافروختن فتنه داخلی در ایران و ضربه از داخل بود که چند حرکت ناموفق داشته و خسته شده. بعد احساس کرد که تا ایران نفت داره به منبع قدرت مهمی وصله که هسته ای و موشکی و همه چیز را می تونه یک تنه مدیریت کنه و اهرمهای قدرت دیگه رو نمیشه ازش گرفت. برای همین هم خروج یکجانبه از توافق هسته ای و بازگشت تحریمها رو کلید زد و برای این کار کلی هم هزینه مالی و نظامی و اعتباری و بین المللی داد ولی می بینه هنوز ایران اهرمهای قدرتی داره که می تونه بازی رو تغییر بده. یکی از اونها سردار شهید سلیمانی بود که شاید سالها طعم تلخ شکست رو ازش چشیده اند.و کینه عمیقی ازش دارند و هرکاری هم کرده اند اما در هیچ جبهه ای نتونستند حریفش بشوند. نکته اینجاست که احتمالا با یک فشار عصبی و هیجانی منفی تسبت به سردار نشستند و بارها دنبال راه حل مشکل جبهه هایشان در غرب آسیا گشته اند ولی اینبار با افکاری پریشان وسوسه ترور فیزیکی او را مرور کرده و مغلوب وسوسه خودشان شده اند چرا که هیچ راه رهایی از شکستهای متعدد از سردار پیدا نکرده و در نهایت حاضر شده اند با وجودی که حساب کرده اند که هر هزینه ای ممکن است ترور سردار داشته باشد ولی آنقدر عاجز شده اند که حاضر شدند دست به چنین جنایت رسوایی بزنند.
در کنارش هم با خودشان حساب کرده اند که این کار در راستای استراتژی " ضربه بزرگ و شوک آور " برای شکستن مقاومت حریف است و از طرف دیگر سطح تنش را بالا می برد و برای فضای داخلی امریکا هم توجه را از استیضاح دور می کند و از طرفی هم امریکایی ها را در موقعیت اضطرار قرار داده و متحدشان می کند که می شود از چنین فضایی برای بهره برداری انتخاباتی استفاده کرد که علاوه بر همه اینها این موضوع به همراه افزودن یک نام بزرگ به لیست موفقیتهایش برای تبلیغات انتخاباتی اش تصور کرده می تواند خودش را به عنوان قهرمان ملت امریکا جلوه نماید.
بنظر من اینها کل تصورات یک آدم خودشیفته همراه با یک تیم عقده ای است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۱۵ دی ۱۳۹۸
البته شاید به عنوان بخش از انگیزه های این جنایت تروریستی، نباید وسوسه دادن یک دلخوشی گنده به عربستان و اسرائیل و امارات، در ازای تمام ولخرجی ها و صورتحسابهای پرداختی عربها ( که تا مدتی خوش باشند و ترامپ رو با برق پولهای نفتی تنها بگذارند) و نیز فشارهای ممتد حکومت غاصب اسرائیل رو هم از نظر دور داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۱۵ دی ۱۳۹۸
احتمالا یک عده احمق ترسوی منافق مزدور فراری از کشور هم اینجا وارد شده و به مشاوران این خرس قطبی (ترامپ) تحلیل داده اند که به احتمال زیاد ایران از ترس ورود به بالاترین سطح تنش ها عقب خواهد نشست.
حالا باید دید ... .
به قول حاج قاسم تازه شروع شده ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۵ دی ۱۳۹۸
تصورم اینه که یک احتما اینه که در امریکا و یا شاید هم در اسرائیل عده ای به این نتیجه رسیده بودند که سردار سلیمانی رو به هر قیمتی که شده باید حذف کنند. حتی به چنین روش تروریستی و جنایتکارانه رسوایی.
و هدفهاشون هم شاید به 4 موضوع اصلی تر و چند موضوع فرعی تر برگرده که برخی شون قبلا در نظرات قبلی گفته شد. اما دو هدف اصلی احتمالی یکی شاید اینه که دنبال گرفتن ابتکار عمل از دست ایران در عراق بودند تا محاصره اقتصادی رو تکمیل کنند که با وجود سردار سلیمانی نمی تونستند. و دوم این که چند ساله که دنبال این هستند که به عنوان شگردشون اهرمهای قدرت ایران رو یکی یکی از دستش بگیند و شاید اهرم قدرت فرماندهی و نفوذ بالای ایران در گروه های مردمی و مقاومت در مسلمانان غرب آسیا رو متبلور در سیره و روش سردار می دیدند و به نتیجه رسیدند که او یک برگ برنده برای ماست و می ارزه که به بهای هر هزینه ای هم که شده او را حذف فیزیکی کنند.
احتمال سوم هم که گفته شد قبلا؛ شاید کینه عمیق امریکایی ها از شکست بزرگ در خاورمیانه و بر باد رفتن تلاشها و هزینه هاشون و راه اندازی تشکیلات تروریستی و ... برای زمینگیر کردن ایران اونا رو به عطش ترور سردار دچار کرده بوده و پس از مدتی خودشون رو راضی کردند که بر ترسشون از عواقبش غلبه کنند و این کار رو انجام بدهند تا دیگه شاید شبها با کابوس سردار سلیمانی از خواب نپرند. احتمال چهارم هم که فشارها و (در کنارش) طرح و نقشه تنانیاهو و پولهای سعودی اونا رو به این بی راهه کشونده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۵ دی ۱۳۹۸
پس شما اگه دزد اومد خونت و داشت وسایل و ابروت را میبرد بشین تحلیل کن الان به اقا دزده چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
asdasd
۰۸:۳۲ ۱۵ دی ۱۳۹۸
اونها خودشون بزرگترین اعلان جنگ در تاریخ رو انجام دادن ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
نمی تواند که بایستد چون ما همه قاسم سلیمانی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۴ دی ۱۳۹۸
خون ترامپ کثیف باید ریخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
asdasd
۰۸:۳۷ ۱۵ دی ۱۳۹۸
گول نخورید دوستان ، اینها تاکتیک های رسانه ای هستش که این موضوع رو تقلیل بدن به رئیس جمهور ، پشت این کار اسرائیل و انگلیس و سعودی حضور دئارن ، این کار کار جبهه استکبار جهانی هستش نه فقط رئیس جمهور یک کشور ، اینها با گفتن این موضوع که مجلس آمریکا مووافق این کار نبوده میخوان مسئولیت رو به گردن یک شخص قرار بدن و چند وقت دیگه هم این رئیس جمهور ، همین شخص میره کنار ، ولی چیزی که هست اینه که قاسم سلیمانی خونش به نا حق ریخته شد ، واکنش درست حسابی نبینن بعدی امامون خواهد بود و متعاقبا انقلاب اسلامی به پایان راهش خواهد رسید و ایران هم تجزیه خواهد شد ، ما این اجازه رو نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۴ دی ۱۳۹۸
اگر ایران اعلان جنگ ب امریکا بکند بدانید خداوند نیز ب ما کمک خواهد کرد چرا که این جنگ نبرد حق و باطل خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۴ دی ۱۳۹۸
امریکای نادان این را بدان ودر گوش خود فرو کن .هرچه عزیزان ما را شهید کنید هر چه بیشتر خون بریزید هرچه داغ سنگین بردلهای ما بگذارید .گور خودت را بزرگتر و عمیق تر کنده ای .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۴ دی ۱۳۹۸
خدا لعنت کنه شما امریکا های کثیف را قرار بود سوم دی میزبان سردار باشه شهرمان ولی عزادار شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۴ دی ۱۳۹۸
احساس ترس از خود ترس بدتره ! یانکی ها و صهیونیست ها باید از احساس ترس بمیرین و زجر کش بشن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۴ دی ۱۳۹۸
درود بر آدم عاقل و چیز فهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۴ دی ۱۳۹۸
منتظر باشید تا بفهمید چه اتفاقی می افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
کی انتقام میگیریم منتظریم
-
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۸
عجب رئیس جمهور (ترامپ) احمقی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۴ دی ۱۳۹۸
اما با این حرفا...حیف شد سردارمون رو از دست دادیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۴ دی ۱۳۹۸
امریکا بداند باید بفهمند بازی با احساسات ایرانی ها چه خطای بزرگیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۴ دی ۱۳۹۸
ما از نسل کورش کبیر و تربیت شده در مکتب حیدر کراریم و مرد روزهای سخت ، گرگ صفتان بداند شیران ایران عصبانی هستند خدا به دادتان نرسد....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
سلام لطفا انتقام انتقام انتقام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۴ دی ۱۳۹۸
ضربه باید چنان کاری و ویرانگر باشد، تا برای همیشه، فکر تجاوز گری و اقدام تروریستی از کله پوک سران امریکا،علیه ایران خارج شود، تشدید جنگهای نیابتی،حمایت صریح از گروه های ضد امریکایی، و زدن تاسیسات ارامکو،بهترین شیوه برای عجز و اضمحلال امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۴ دی ۱۳۹۸
#انتقام_سخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۴ دی ۱۳۹۸
بی شرفای پست همتون خوک صفتید حیوان بودن تا چه حد
شما از شنیدن نام فرماندهان ما وحشت میکنید هراس دارید ما هیچ کدوم از شهادت نمیترسیم ما افتخار میکنیم به شهید شدن ...شما رو توان مقابله کردن با ما نیست بد غلطی کردید خون در رگ حتی یه بچه پنج سالم میجوشه فاتحتون رو خواهیم خوند
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۴:۵۸ ۱۴ دی ۱۳۹۸
ای ملت آمریکا،بدانید و آگاه باشید،هیچقت از پس ایران برنمیایید و هرگز برنمیائید،درسی ب سردمداراتون میدیم ک تا آخر هستی یادتون نره،شما هم حذبتون رو مشخص کنید والا،شبو روز داغ عزیزانتون رو تو دلتون میزاریم همونطور ک داغ عزیز بردلمون گذاشتین
Iran (Islamic Republic of)
مرادیی
۱۴:۵۷ ۱۴ دی ۱۳۹۸
سوزان خانم معلوم که ایرانیها راخوب می شناسه که می ترس
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۰:۴۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
عدو شود سبب خیر
Switzerland
سید فروزان
۱۴:۵۶ ۱۴ دی ۱۳۹۸
از آن جایی و زمانی ضربه خواهید خورد که انتظارش را نداشته باشید ، این سخن سپهبد اعظم بود و اجرا خواهد شد
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
این ترامپ خر کله نمی فهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۴ دی ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
امریکا را به خاک و خون می کشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۴ دی ۱۳۹۸
بگذارید ملت آمریکا در خماری حمله ایران باشند تا روزگارشان سیاه شود و همیشه در تنش و ناامنی باشند تا بفهمند .ناامنی و تنش حمله چیه وقتی دینا را با کودتا .تغییر رژیم چقدر ناامن میکنند .بگذار با عقب انداختن انتقام در زجر باشند و همه سران کشورهای را برای واسطه بفرستند و آبروی نداشته شون .بیشتر بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
ملت آمریکا خطری از جانب ایران دریافت نخواهند کرد شما اگر از رهبرتون جلو زدید و مصلحت رو جور دیگه می بینید به دین خودتون شک کنید!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۳۴ ۱۴ دی ۱۳۹۸
اره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۴ دی ۱۳۹۸
برید بمیرد ترسوهای بزدل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۴ دی ۱۳۹۸
دوره بزن و در رو گذشته است، باید پی این کار را به تن تان مالیده باشید
آخرین اخبار