سرپرست وزارت کشاورزی:

گزارشی از گرانی و کمبود نهاده‌ها نداریم/ ۹ هزار و ۴۰۰ برند کود در کشور ثبت شده است

کشاورز گفت: هم اکنون در آستانه آغاز کشت بهاره هستیم و خوشبختانه مشکلی در تامین نهاده‌ها نداریم.

گزارشی از گرانی و کمبود نهاده‌ها نداریم/ ۹ هزار و ۴۰۰ برند کود در کشور ثبت شده استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات به عنوان یک رکن حاکمیتی تعاملات خوبی با بخش خصوصی داشته است، اظهار کرد: با وجود شرایط فعلی و تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه‌ای که به ما وارد شده و هر روز فشار و جنگ اقتصادی در حال افزایش است، اما خوشبختانه با همکاری خوب تشکل‌های تولیدی و تولید کنندگان نه تنها مشکلی در تولید نداریم بلکه شرایط و فضا هم آرام‌تر شده است.

او با اشاره به اینکه گزارشی از گرانی، کمیابی و عدم دسترسی به آفت کش ها، بذر و دارو کش نداریم، افزود: تمام این موضوعات حاصل تلاش و کوشش مجموعه سازمان حفظ نباتات با همکاری بخش خصوصی است.

کشاورز ادامه داد: با وجود آنکه پیشنهاد داده‌ایم استفاده از آفت کش کم خطر بیشتر شود خوشبختانه به این موضوع توجه جدی صورت گرفته و باید بیشتر در این خصوص عمل شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ هزار نوع برند کودی در کشور داریم، بیان کرد: تا کنون بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ برند در کشور ثبت شده که تمامی آن از کیفیت خوبی برخوردار است که این امر بیانگر رابطه خوب تامین و مدیریت میان عرضه و تقاضاست.

او با اشاره با اینکه مشکلی در تامین نهاده‌ها نداریم، بیان کرد: در حال حاضر که در آستانه آغاز کشت بهاره هستیم نه تنها هیچ مشکلی در تامین نهاده‌ها نداریم بلکه با مازاد آن مواجه هستیم که این امر باعث زیان سرمایه گذاران شده است.

کشاورز ادامه داد: هم اکنون ۴۰ تا ۷۰ درصد تولید بیش از نیاز در حوزه نهاده‌ها بسته به نوع آن‌ها وجود دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر تغییر سیاست‌ها گفت: با توجه به آنکه در شرایط فعلی برخی از شرکت‌های خارجی ما را ترک کردند و در این زمان بسیاری از شرکت‌های داخلی انعطاف استثنایی نشان دادند من از آن‌ها تشکر می‌کنم چرا که این شرکت‌ها مشکلات ما را در زمان کم جبران کردند.

او با بیان اینکه سیاست وزارتخانه کاهش تدریجی وابستگی با مشارکت بخش خصوصی است، گفت: طی سال گذشته انجمن بذر تولید کنندگان ایران دو نشست با انجمن تولید کنندگان ترکیه داشتند که این امر نشان می‌دهد گام‌های همکاری آن‌ها بیشتر شده و همواره باید فضا را بیشتر کنیم تا وابستگی‌مان را با مشارکت بخش خصوصی کاهش دهیم به عنوان مثال برای تولید بذر هیبرید کار‌هایی را آغاز کردیم و از تولید کنندگان می‌خواهیم به این حوزه ورود کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اظهار کرد: امسال تولیدات بخش کشاورزی بیش از ۶ درصد رشد داشته و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند چرا که برنامه‌های ما در شرایط فعلی محور بحث تولید است و و تولید از عهده ما بر نمی‌آید و کسانی که نهاده تولید می‌کنند یا محققان باید در این خصوص بیشتر کمک کنند چرا که راهی جز توجه به تولید نداریم.

کشاورز با بیان اینکه مجموع دولت و تولیدکنندگان باید برای تحولات آماده باشند، گفت: زمانی که با شرکای تجاری کار می‌کنیم باید دانش مورد نیاز را وارد کشور و بومی سازی کنیم.

به گفته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با وجود آنکه طی ۵ تا ۶ ماه گذشته نگران علف‌کش گندم بودیم، اما امسال توانستیم علف کش گندم را تامین کنیم به طوری که هم اکنون به اندازه کافی این علف‌کش در کشور موجود است.

او در پایان با تاکید بر این موضوع که خواهان افزایش خصوصی سازی در بخش کشاورزی هستیم، تاکید کرد: در شرایط فعلی بنده رضایت واقعی از واگذاری امور کشاورزی به بخش خصوصی ندارم و امیدوارم این اتفاق در آینده بیشتر رخ دهد تا همکاری‌های بخش خصوصی با شرکت‌های خارجی افزایش یابد.

این گزارش می‌افزاید: هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های تهران از ۱۷ تا ۲۰ دی در بوستان گفتگو به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار