بهنام محمودی: رفتن روی سکوی المپیک سخت، اما شدنی است

درباره وضعیت تیم ملی والیبال و آینده و شرایط تیم ملی در المپیک با بهنام محمودی پیشکسوت والیبال کشورمان به گفتگو پرداختیم که در گزارش زیر می‌خوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی والیبال ایران موفق شد با برتری مقابل چین در رقابت‌های انتخابی المپیک در خانه این تیم با نتیجه ۳ بر صفر به‌عنوان دومین رشته تیمی بعد از بسکتبال، راهی المپیک شود. بر همین اساس و درباره نتیجه این دیدار و وضعیت تیم ملی والیبال در این رقابت‌ها و آینده و شرایط تیم ملی در المپیک با بهنام محمودی پیشکسوت والیبال کشورمان به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

تیم ملی والیبال موفق شد به المپیک ۲۰۲۰ توکیو صعود کند. ابتدا در این خصوص صحبت کنید.

در روز‌هایی که مردم بهانه چندانی برای شادی کردن ندارند، اندکی خوشحال شدم که یک بار دیگر والیبال توانست اندکی از آلام و غم‌های آن‌ها کم کند. در هر صورت تیم ملی هم خوب بازی کرد و توانست به المپیک صعود کند هرچند اعتقاد دارم کارمان در آینده سخت‌تر خواهد شد و باید با یک برنامه‌ریزی خوب و استفاده از افراد درست و منابع مالی بتوانیم هم به والیبال و تیم ملی بیشتر کمک کنیم و هم اینکه به سایر رده‌های سنی نیز توجه ویژه‌ای کرده تا بتوانیم این موفقیت‌ها را ادامه بدهیم. در هر صورت در این وضعیت دلخوشی مردم یک بخشی به همین ورزش و موفقیت‌های آن ازجمله تیم ملی والیبال بر می‌گردد هرچند ورزش اولویت مردم کشور ما نیست.

از وضعیت و شرایط تیم ملی در این رقابت‌ها رضایت داشتید؟ به نظر می‌رسد میانگین سنی تیم ملی بالا رفته و باید فکری برای تزریق نیروی جوانی به این تیم کرد؟

شاید سن برخی بازیکنان تیم ملی به سی‌و‌اندی سال رسیده باشد، اما در ورزش حرفه‌ای سن به آن صورت تاثیرگذار نیست. به‌طور مثال درخشش رونالدو با ۳۵ سال سن را شاهد هستید. در همین تیم ملی والیبال بازیکنی مانند سعید معروف با ۳۵ سال سن در اوج پختگی قرار دارد. این موضوع بستگی به خود بازیکن دارد. با این حال تلفیق جوانی و تجربه می‌تواند بیشترین تاثیر را در موفقیت‌ها ایفا کند. باز هم تاکید می‌کنم که باید ببینیم برای آینده دنبال چه چیزی هستیم و چه چیزی می‌خواهیم و قصد داریم از چه سیستم و سبکی استفاده کنیم. در هر صورت این تیم که به المپیک صعود کرد، با وجود اینکه از میانه‌های لیگ به انتخابی المپیک آمده بود و از انگیزه خوبی برخوردار بودند، اما بازیکنان به اوج آمادگی جسمانی و هماهنگی تیمی نرسیده بودند که این موضوع طبیعی بود. تیم ملی از ابتدای امسال در تورنمنت‌های مختلف شرکت کرده و طبیعی بود که فشار حاصل از آن باعث شود بدن بچه‌ها در اوج آمادگی جسمانی نباشد.

سطح سایر تیم‌های آسیایی را چطور دیدید؟

با وجود اینکه به المپیک صعود کردیم، اما کره و ژاپن زنگ خطر را برای ما به صدا درآوردند، به‌طوری که نمایش کره مقابل ایران به‌گونه‌ای بود که اگر حرفه‌ای‌گری و باهوشی بازیکنان ما ازجمله سعید معروف نبود شاید بازی را واگذار می‌کردیم که همین موضوع باعث افت ۴، ۵ ساله والیبال کشورمان و نابودی آن می‌شد که خدا را شکر این اتفاق نیفتاد. ما در والیبال آسیا اول هستیم و باید ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها و امکانات‌مان نیز در سطح اول آسیا باشد و این‌طور نباشد که فقط تیم ملی اول آسیا باشد.

برخی کارشناسان می‌گویند حتی توان رفتن روی سکوی المپیک را هم داریم.

در ورزش نشد نداریم و بعضا برخی اتفاقاتی رخ می‌دهد که باورکردنی نیست. هرچند این اتفاقات نادر و ناچیز است. اگر روی کاغذ بحث کنیم ما می‌توانیم در بین ۵، ۶ کشور برتر المپیک قرار بگیریم، اما ممکن است برخی اتفاقات بیفتد که باعث بشود حتی بین سه تیم برتر المپیک نیز قرار بگیریم، اما واقعیتش را بخواهید الان کمی سخت است بخواهیم به تحقق این موضوع فکر کنیم.

عملکرد کولاکوویچ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سرمربی تیم ملی در این رقابت‌ها نشان داد که عملکردش نسبت به قبل بهتر شده و در بحث تعویض و تایم‌اوت‌ها با دقت و هوش بیشتری عمل می‌کند. البته از وقتی آقای داورزنی دوباره به مجموعه اضافه شده، تعامل خوبی نیز شکل گرفته هرچند معتقدم یک کمیته فنی خیلی خوب متشکل از صاحب‌نظران و افرادی که منفعت والیبال را بیشتر نسبت به منافع شخصی ترجیح می‌دهند باید در فدراسیون تشکیل شود تا تعامل و همراهی خوبی بین آن‌ها و کادرفنی صورت گرفته و درنهایت به سود تیم ملی والیبال در رقابت‌های پیش رو شود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.