بنا داریم سمن‌ها را برای کمک به دولت ساماندهی کنیم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: در بیشتر استان‌ها دفاتر تسهیل‌گری از اعضای سمن‌ها استفاده می‌کنند، اما در کرمانشاه این اتفاق نمی‌افتد که باید این هم افزایی و ارتباط بیشتر شود.

سمن‌به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فریبرز نجفی‌مهر روز سه‌شنبه در دیدار با اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد استان که در سرسرای امید استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: دفاتر تسهیل‌گری تخصص سمن‌ها را ندارند و باید از این ظرفیت استفاده کنند و سمن‌ها هم از این کمک بهره کافی را ببرند و اینکه سمن‌ها کار کنند و اشخاص دیگری حقوق بگیرند اصلا درست نیست و باید این مشکل حل شود.

او فعالیت دولت در اجماع‌سازی اجتماعی و باورداشتن به سمن‌ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: تشکیل سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور نشان از توجه دولت به امور اجتماعی است و باید سیاست‌های کلان کشوری را به سمت امور اجتماعی در جامعه هدایت کنیم، اما دولت به اندازه سمن‌ها در جامعه حضور ندارد و برای اجرای قوانین مربوطه به همکاری و کمک سمن‌ها نیاز داریم.

نجفی‌مهر، ارتباط سمن‌ها با دولت را تاسف‌بار خواند و افزود: اعتقاد ما به سمن‌ها عملیاتی نمی‌شود و فقط در حد حرف و شعار باقی می‌ماند و ما باید عدم ارتباط‌گیری و نبود اعتماد متقابل را آسیب‌شناسی کنیم و برای اثرگذاری صحبت‌ها باید مناسبات را تعریف و دیالوگ مشترکی را برقرار کنیم.

این مدیر دولتی، نقش سمن‌ها را در دستیابی به توسعه مهم دانست و گفت: بنا داریم سمن‌ها را برای کمک به دولت ساماندهی کنیم و تمرکز را از دولت برداریم و در اختیار سمن‌ها قرار دهیم و هدف از این دست جلسات این است که بتوانیم بسته‌های عملیاتی و نقشه راهی در حوزه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی استخراج کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، رویکرد دولت در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی را توجه به مردم و نمایندگان آن‌ها در سازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و افزود: در راستای تمرکززدایی از دولت و برای حل مسایل اجتماعی سمن‌های استان را حوزه‌بندی می‌کنیم و اتاق فکری را برای سیستم اجتماعی استانداری کرمانشاه تشکیل می‌دهیم.

نجفی‌مهر آشنایی و درک مدیران دولتی از توان و ظرفیت سمن‌ها، تخصیص عادلانه اعتبارات به سمن‌ها و عدم ارتباط و تعامل ادارات شهرستان‌ها با سمن‌ها را بخشی از مشکلات مطرح شده از طرف اعضای سمن‌ها عنوان کرد و قول داد در جهت رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد.

او  گفت: اگر به مشارکت مردم ایمان و باور داشته باشیم، مناسبات سمن‌ها را با دستگاه‌ها تسهیل کنیم و با ایجاد نشست‌های تعاملی ظرفیت سمن‌ها را برای مدیران دولتی تبیین و روشن کنیم، تحلیل آسیب‌های اجتماعی واقع‌گرایانه می‌شود و ما می‌توانیم با استناد به این نتایج در مواجه و کنترل آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کنیم.

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.