پلاک کوبی بیش از ۲۷ هزار راس دام سبک و سنگین در مهاباد

رئیس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: با اجرای طرح پلاک کوبی بیش از ۲۷ هزار راس دام سبک و سنگین پلاک کوبی شدند.

کوروش سعیدی رئیس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: ۲۷ هزار و ۱۰۰ راس دام سبک وسنگین با اجرای طرح سراسری پلاک کوبی دام‌ها و براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر رصد و پایش کالا‌های با نظارت وزارت جهادکشاورزی، در شهرستان مهاباد هویت گذاری شدند.

او با اعلام اینکه مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است، افزود: از مجموع دام‌های پلاک‌کوبی شده در این شهرستان سه هزار و ۱۰۰ راس دام سبک شامل گوسفند و بز و ۲۴ هزار و ۵۰۰ راس هم گاو و گوساله تاکنون پلاک کوبی شدند.

او اضافه کرد: در طرح جدید پلاک‌کوبی دام‌ها، به هر دام یک پلاک ۱۵ رقمی نصب می‌شود که مشخص‌کننده هویت دام، مکان نگهداری و مالک آن است.

سعیدی هدف از طرح پلاک کوبی دام‌ها را ردیابی، مالکیت و جلوگیری از قاچاق دام، بهبود گله و کنترل سلامت دام و غذای انسان، اصلاح نژاد، امنیت سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه نهاده‌های دامی عنوان کرد.

او با بیان اینکه طرح پلاک‌کوبی دام‌ها یا هویت‌گذاری آن‌ها یک طرح ملی و مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون نظام دامپروری کشور است، ادامه داد: همه دام‌ها بایستی از سوی مالکان آن‌ها پلاک‌کوبی شوند در غیراین صورت و بدون نصب پلاک، هرگونه جابجایی دام و خرید و فروش آن قاچاق محسوب شده و با صاحب آن برخورد خواهد شد.

رئیس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد  در خصوص اجباری بودن بیمه دام‌ها همزمان با اجرای طرح پلاک‌کوبی نیز گفت: این طرح با هدف جبران خسارت دامداران در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و در قالب سه نوع بیمه‌نامه اجرا می‌شود و هر دامدار می‌توانند بسته به توانایی و غرامت پیش‌بینی شده از سوی بیمه، یکی را به دلخواه انتخاب کند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.