نگاهی به‌سابقه ۷۰ ساله طرح سازش از کمپ‌دیوید تا معامله قرن

در گزارش زیر به بررسی چهره‌های دخیل در پروژه‌های قبلی سازش اعراب، فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخته و متعاقبا، بازیگران اصلی پروژه موسوم به معامله قرن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نگاهی به‌سابقه ۷۰ ساله طرح سازش از کمپ‌دیوید تا معامله قرنبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به همراه بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتز از طرح موسوم به معامله قرن پرده برداشته و آن را بهترین فرصت تاریخی برای فلسطین خوانده‌اند! این طرح ضد فلسطینی در حالی از سوی واشنگتن ارائه می‌شود که کاخ سفید طی سال‌های اخیر مذاکرات مخفیانه فشرده‌ای را با اعراب و سران رژیم صهیونیستی بر سر نحوه ارائه آن برگزار کرده است.

نکته حائز اهمیت این‌که در طول هفت دهه اخیر، بار‌ها مقامات آمریکایی، صهیونیستی و حتی برخی افراد طرفدار گفتمان سازش در فلسطین از معاهدات، توافقات و طرح‌های موسوم به صلح پرده برداشتند که جملگی به شکست و نابودی محکوم شد: از معاهدات کمپ دیوید ۱ و ۲ گرفته تا پیمان‌های مادرید، اسلو و کنفرانس آناپولیس. در اینجا به مرور و بررسی چهره‌های دخیل در پروژه‌های قبلی سازش اعراب، فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخته و متعاقبا، بازیگران اصلی پروژه موسوم به معامله قرن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

انور سادات: انورسادات رئیس‌جمهور اسبق مصر، نخستین رئیس‌جمهور عربی بود که پس از جنگ‌های اعراب و رژیم صهیونیستی، از در صلح با تل‌آویو وارد شد. «کمپ دیوید» نام پیمانی بود که به وسیله انور سادات رئیس‌جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ به امضا رسید. اگرچه سادات به‌شدت نسبت به انعقاد این پیمان ننگین به خود می‌بالید، اما دو سال بعد، یعنی در سال ۱۹۸۰ و به سبب خیانت به آرمان‌های فلسطین و اسلام، توسط خالد اسلامبولی و در جریان یک رژه نظامی ترور شد.

مناخیم بگین: مناخیم بگین، طرف امضا کننده پیمان کمپ دیوید ۱ و اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از حزب لیکود عامل کشتار وسیع فلسطینیان بیگناه در روستای دیریاسین بود. در این حمله بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. بگین در سال‌های پس از نخست‌وزیری خود، نسبت به شکست پیمان کمپ دیوید اذعان کرد.

جیمی کارتر: جیمی کارتر، سی و نهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده و واسطه اصلی انعقاد پیمان ننگین کمپ دیوید بود. با این حال در نهایت و پس از سال‌ها، نه‌تن‌ها کارتر شکست این پیمان را پذیرفت، بلکه به حاکمیت آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی اذعان کرد.
ملک حسین: ملک حسین، پادشاه سابق اردن سال ۱۹۹۴ میلادی، با انعقاد معاهده صلح با رژیم‌صهیونیستی سعی کرد وجود ننگین و نامشروع رژیم اشغالگر قدس در منطقه را نزد دیگر کشور‌های عربی عادی و مشروع جلوه دهد. با این حال ملک حسین نیز در این مسیر موفقیتی به دست نیاورد و مورد غضب ملت اردن و دیگر ملت‌های منطقه قرار گرفت.

بوش پدر: بوش پدر با برگزاری کنفرانس مادرید، تلاش زیادی در راستای کنفرانس مادرید از ۳۰ اکتبر ۱۹۹۱ آغاز کرد و سه روز ادامه داشت، اما حامیان بین‌المللی رژیم صهیونیستی قدرت خاموش کردن شعله انتفاضه فلسطینیان را پیدا نکردند.

یاسر عرفات: برگزاری مذاکرات منتهی به پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ میلادی، نتیجه کنفرانس مادرید و نقش‌آفرینی خاص یاسر عرفات بود. این پیمان، نتیجه‌ای جز شکست و عدم پذیرش از سوی گروه‌های فلسطینی و مسلمانان منطقه نداشت. یاسر عرفات در روز‌های واپسین عمر خود به هواداران خود توصیه کرد که در مقابل تل‌آویو تسلیم نشوند. عرفات در پی یک مسمومیت مشکوک به ترور در سال ۲۰۰۴ درگذشت.

بیل کلینتون: بیل کلینتون رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در جریان مذاکرات صلح اسلو در سال ۱۹۹۳، تلاش زیادی برای هدایت و مدیریت مذاکرات مخفیانه یاسر عرفات و اسحاق رابین کرد. پس از انعقاد پیمان اسلو، کلینتون سعی کرد با استفاده از ابزار‌های بین‌المللی و مهره‌های منطقه‌ای خود، این پیمان را به مبنای حل بحران فلسطین و رژیم صهیونیستی تبدیل کند، اما ایستادگی گروه‌های مقاومت در فلسطین و منطقه، رویا‌های کلینتون را نقش بر آب کرد.

اسحاق رابین: اسحاق رابین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از انعقاد پیمان اسلو سعی کرد از خود چهره‌ای صلح‌طلب به نمایش بگذارد. این در حالی بود که در پیمان اسلو، اساسا حقوقی برای ملت فلسطین به رسمیت شناخته نشده بود. در نهایت بر اثر اختلافات داخلی، رابین توسط یک جوان صهیونیستی ۲۶ ساله مورد سوء‌قصد قرار گرفت و به هلاکت رسید.

ایهود باراک: ایهود باراک، دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که مذاکراتی را با یاسر عرفات و با واسطه‌گری بیل کلینتون صورت داد که در نهایت رسما شکست این مذاکرات مخفیانه در سال ۲۰۰۰ اعلام شد.

بوش پسر: جرج واکر بوش (بوش پسر) در پاییز ۲۰۰۷ با برگزاری کنفرانس آناپولیس سعی کرد یک بار برای همیشه پرونده مناقشه فلسطین و متعاقبا صلح اعراب و رژیم صهیونیستی را ببندد، اما این کنفرانس به دلیل مقاومت حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی با شکست مواجه شد.

محمود عباس: محمود عباس (ابومازن) به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نه تنها در دوران برگزاری کنفرانس آناپولیس در سال ۲۰۰۷، بلکه قبل و بعد از آن نیز تلاش زیادی در راستای سازش با رژیم صهیونیستی کرد، اما هر بار از سوی ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت، به شدت محکوم شد و مورد شماتت قرار گرفت.

دونالد ترامپ: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا، اصلی‌ترین نقش را در ارائه طرح ننگین «معامله قرن» بر عهده دارد. در این طرح نیز مانند طرح‌های قبل، حق بازگشت فلسطینیان به رسمیت شناخته نشده و قدس شریف نیز به رژیم صهیونیستی تعلق گرفته است.

جرد کوشنر: جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ویژه وی در امور فلسطین و منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود. کوشنر از طریق رایزنی‌های مستمر با نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی و فراتر از آن، همراه‌سازی رژیم‌های عربی مرتجع منطقه مانند عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین، نقش به‌سزایی در تدوین و رونمایی از طرح معامله قرن ایفا کرده است.

تام کاتن: سناتور تام کاتن - که آنا پکهام همسرش از عوامل سازمان جاسوسی موساد و خود وی نیز یکی از اصلی‌ترین سناتور‌های وابسته به لابی آیپک در ایالات متحده محسوب می‌شود - سعی دارد از طریق نفوذ در کمیته اطلاعاتی سنا و رایزنی با دیگر سناتور‌های جمهوریخواه و دموکرات آمریکایی، حمایت مطلق کنگره از این طرح را به دست بیاورد.

محمد بن سلمان: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بار‌ها به کوشنر و متعاقبا کاخ سفید به صورت مخفیانه تعهد داده تا زمینه‌سازی لازم در منطقه را برای پذیرش طرح ننگین معامله قرن صورت دهد. با این حال بن سلمان ترجیح داده است فعلا در قبال این طرح مستقیما اظهارنظر نکند تا خشم ملت‌های مسلمان را علیه خود برانگیخته نسازد.

یوسف بن علوی: وزیر خارجه عمان در سال‌های واپسین حضور سلطان قابوس در قدرت، مقدمات ملاقات وی و بنیامین نتانیاهو را در مسقط فراهم ساخت. بن علوی و دولت عمان در برهه فعلی نیز سعی دارند نقش پررنگی را در پروسه عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم اشغالگر قدس ایفا کنند.

عبدا... بن زاید: عبدا... بن زاید، وزیر خارجه امارات عربی متحده از مهم‌ترین بازیگران و مهره‌های ایالات متحده در پروسه شکست خورده انعقاد طرح معامله قرن محسوب می‌شود. عبدا... بن زاید طی هفته‌های اخیر، با دو توییت جنجالی؛ یکی در همدردی با رژیم صهیونیستی بر سر ماجرای هولوکاست و دیگری در تایید عادی‌سازی روابط تل‌آویو و کشور‌های عربی به استقبال طرح معامله قرن رفته است.

بنیامین نتانیاهو: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در بدترین برهه از حیات سیاسی خود سعی دارد با تمسک به طرح معامله قرن برای بقای حداقلی خود در قدرت زمان بخرد. نتانیاهو هم‌اکنون در چهار پرونده فساد مالی در سرزمین‌های اشغالی متهم است. بسیاری از تحلیلگران و حتی آویگدور لیبرمن، متحد سابق نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معتقدند که یکی از اهداف ترامپ از ارائه طرح معامله قرن، نجات نتانیاهو از سقوط سیاسی است.

بنی گانتز: رهبر ائتلاف «آبی-سفید» در سرزمین‌های اشغالی، با سفر به ایالات متحده آمریکا و شرکت در مراسم رونمایی از طرح معامله قرن سعی کرده به ترامپ اطمینان دهد که در صورت حضور وی و ائتلاف متبوعش در تل‌آویو و شکست نتانیاهو، خللی در پیگیری طرح معامله قرن به وجود نخواهد آمد و تل‌آویو در این مسیر، هم‌پیمان مطلق کاخ سفید خواهد بود.

حمد بن عیسی آل خلیفه: پادشاه بحرین سعی دارد از همتایان سعودی و اماراتی خود در راستای خوش خدمتی به ترامپ در حمایت از طرح معامله قرن عقب نماند. برخی منابع حدود سه ماه قبل از دیدار محرمانه پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پایتخت مجارستان خبر دادند که طی آن طرفین بر تقویت و علنی‌سازی روابط دوجانبه تأکید کرده‌اند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار