معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان:

هیچ موردی از بیماری کرونا در کردستان مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت:هیچ موردی از بیماری کرونا در استان کردستان مشاهده نشده و مردم به شایعات فضای مجازی توجهی نکنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، ابراهیم قادری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: ویروس کرونا  از یک ماه گذشته از کشور چین شروع و براساس بررسی‌های انجام شده، ۹۰ درصد ژنتیتک این ویروس با ویروس خفاش‌ها یکسان و احتمالاً منشاء اولیه از طرف خفاش در بازار ماهی فروشان چین باشد.

او افزود: این ویروس با ۳ درصد کشندگی نسبت به برخی بیماری عفونی مشابه، گرچه کم‌تر است، اما شدیدا واگیر و از نظراپیدیمی مسری و سریع به وجود می‌آید، دوره آن طولانی با میانگین ۵ تا ۶ روز که تا ۱۴ روز نیز ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اعلام کرد: کرونا تا کنون نزدیک به ۲۶ کشور دنیا را آلوده و آمار مبتلایان روز به روز در حال افزایش است.

او از استقرار پایگاه‌های مراقبت بهداشتی در مرز باشماق مریوان برای پیشگیری از ویروس کرونا خبر داد و افزود: در چرخه گردش و کنترل مسافران، کامیون‌ها و ورودی و خروجی مرز‌ها تغییرات و آموزش‌های لازم برای بررسی و دقت بیشتر انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان خاطرنشان کرد: نشست مشترکی با مسئولان کردستان عراق برای پیشگیری از ورود و خروج مسافران چینی از مرز‌ها و پیشگیری از ویروس کرونا برگزار شده و در هر شهرستان، متخصص عفونی تعیین و به‌عنوان رابط دانشگاه با پزشکان در شهرستان‌ها وظایف خود را دنبال می‌کنند.

قادری تصریح کرد: خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در استان کردستان مشاهده نشده، اما انتظار می‌رود شهروندان موارد بهداشتی شخصی را رعایت کنند.

او بیان کرد: در صورت مشاهده ویروس کرونا، آمادگی لازم برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی یا بخش مخصوص با دیوار‌های پیش ساخته را داشته و مردم هیچ نگران نباشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از مردم خواست به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و اخبار را از طریق خبرگزاری‌های معتبر پیگیری کنند.

قادری با بیان اینکه درمان قطعی برای پیشگیری از ویروس کرونا وجود نداشته و بیشتر درمان‌ها حمایتی است، به همه شهروندان توصیه کرد که مبتلایان به سرماخوردگی و بیماری به پزشک مراجعه و نکات بهداشتی را رعایت کرده و به تبلیغ‌کنندگان فروش دارو‌های تقویت سیتم ایمنی توجهی نکنند چراکه بهترین دارو برای تقویت، سیتم ایمنی «تغذیه مناسب» است.

گفتنی است؛ کرونا یک بیماری ناشناخته بوده که ابتدا با بروز سرماخورگی، آرام آرام سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار داده و با علائم سرفه، گلودرد، آب ریزش بینی و سردرد شدید همراه است؛ برای افرادی که بدنشان در وضعیت مناسب ویروس قرار داشته ذات الریه و برونشیت ایجاد کرده و هر یک نفری که ویروس وارد بدنش شده، می‌تواند سه نفر دیگر را مبتلا کند چراکه راه‌های انتقال آن بسیار راحت و از طریق دست دادن، سرفه، عطسه و حتی لمس کردن اشیاء آلوده اتفاق می‌افتد.

برای پیشگیری از ویروس کرونا باید از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کرده و هرچند ساعت یک بار دست‌های خود را شست و شو و در مراکز و محافل عمومی به کسی نزدیک نشویم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.