یادداشت/ سعید محمدی؛

جهان سیاست‌های دونالد ترامپ را فاجعه بار ارزیابی کرد

محمدی کارشناس مسائل بین الملل به بررسی گزارش مرکز نظرسنجی و تحقیقات پیو درباره نگاه منفی مردم جهان نسبت به رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

جهان سیاست‌های دونالد ترامپ را فاجعه بار ارزیابی کردبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدی کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی به بررسی گزارش مرکز نظرسنجی و تحقیقات پیو (Pew Research Center) درباره نگاه منفی مردم جهان نسبت به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

بزرگترین مرکز تحقیقات و نظر سنجی دنیا مستقر در واشینگتن دی. سی، مرکز نظرسنجی و تحقیقات پیو (Pew Research Center) در گزارشی که بر اساس نظر سنجی از مردم ۳۳ کشور جهان انجام داده است، نشان می‌دهد که اکثریت جهانیان نگاهی منفی نسبت به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و راهبرد سیاست خارجی و عملکرد دولت او در موضوعات بین المللی و فرامنطقه‌ای داشته و به شدت ازشخص دونالد ترامپ نیز به عنوان فردی فاقد محبوبیت، ابراز نارضایتی کرده اند.

در این نظر سنجی به عمل آمده، موضوعات مختلف از جامعه هدف مورد پرسشگری قرار گرفته است، مواردی چون؛ خروج ترامپ از توافق بین المللی و مورد تایید شورای امنیت موسوم به برجام (با میانگین ۵۲ درصد مخالفت)، خروج ترامپ از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس (با میانگین ۶۶ درصد مخالفت)، موضوع تلاش برای احداث دیوار در مرز با مکزیک (با میانگین ۶۰ درصد مخالفت)، اقدام برای افزایش تعرفه بر اقلام وارداتی از کشور‌ها (با میانگین ۶۸ درصد مخالفت)، صدور دستور العمل‌های نژاد پرستانه برای برقراری رویه‌های غیر انسانی در ورودی به خاک آمریکا (با میانگین ۵۵ درصد مخالفت). بخشی از نظر سنجی منتشر شده است که میزان و عمق نارضایتی جهانیان در مورد ترامپ و تصمیمات او را به وضوح آشکار نموده است.

آنچه در مورد این نظر سنجی بسیار جالب توجه است اینکه میتوان اذعان کرد جهان سیاست‌های دونالد ترامپ را فاجعه بار ارزیابی کرده است. به طور نمونه در کشور‌هایی نظیر سوئد، آلمان، هلند، فرانسه کمتر از ۱۰ درصد مردم اروپا با سیاست‌های فاجعه بار دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوریش ابراز موافقت کرده اند. این عدم اعتماد و فقدان محبوبیت در تاریخ روابط میان اروپا و آمریکا امری کم سابقه است. به نحوی که بر اساس این نظر سنجی دونالد ترامپ نا محبوب‌ترین رئیس جمهور معاصر آمریکا در اروپا به شمار می‌رود.

البته یکی از مهمترین دلائل کاهش و یا فقدان محبوبیت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در فراسوی مرز‌های ایالات متحده آمریکا به تصمیماتی باز می‌گردد که به صورت لحظه‌ای و خلق الساعه از سوی وی اتخاذ شده است. تصمیماتی که فاقد تناسب، عقلانیت و استدلال منطقی است. این فرمان‌ها در نهایت جامعه جهانی و حتی آمریکا را با مشکلات و فجایع متنوع درحوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی مواجه نموده و یا در آینده مواجه خواهد ساخت.

بصورت نمونه در موضوع برجام دونالد ترامپ به طور احساسی، تحت تاثیر جنگ سالاران و افرادی، چون نتانیاهو، بی هیچ گونه دلیل منطقی و یا پیشنهاد عقلانی با ارائه جایگزین مناسب، تصمیم به خروج از آن نمود. توافق جامع بین المللی که مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته است. توافقی که پس از ۱۲ سال گفت‌وگو حاصل شد و دولت ایالات متحده آمریکا از اعضای در موثر به ثمر رسیدن گفتگو‌های مرتبط با آن تحت عنوان برجام بوده است. این رویه در مورد خروج از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، و دیگر توافقات مهم بین المللی نیز انجام پذیرفته است. در تمام موارد اد شده عهد شکنی‌های دولت آمریکا جهان را با مخاطرات جدی از جمله در زمینه‌های اقلیمی، زیست محیطی، اقتصادی، امنیتی و ... مواجه ساخته است. بدیهی است با استمرار چنین سیاست‌هایی از سوی دونالد ترامپ در کاخ سفید راه برون رفت از موقعیت کنونی در جهان بسیار سخت و دشوار خواهد شد. امری که در نتیجه آن بی ثباتی و تزلزل اقتصادجهانی، تسریع روند نابودی محیط زیست و نیز به مخاطره افتادن صلح و امنیت بین المللی بخشی از پیامد و دستاورد چنین شرایطی خواهد بود.

البته گزینه هایی، چون برکناری ترامپ از صحنه سیاست و تصمیم سازی در آمریکا توسط مردم وعقلای آن کشور گزینه‌ای کم هزینه و منطقی برای تصحیح وضعیت کنونی آمریکا به نظر می‌رسد. با نزدیک شدن به موعد انتخابات در این کشور، رای و نظر مردم آمریکا با شناخت دقیقی که ازدونالد ترامپ بدست آورده اند می‌تواند زمینه استقرار دولت شایسته مردم آمریکا را محقق سازد. موضوعی که دیگر ملل جهان نیز از وقوع آن متنفع خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۱:۰۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
ترامپ و پمپئو تروریست و جنایتکار و شیطان صفت هستند برای کل بشریت خطر پراکنی کردند با شیوع میکرب کرونا و به قتل رسانیدن سردار حاج قاسم سلیمانی دشمن جنایتکاران تروریستهای فاسد و فاسقین جهان این دوملعون دشمنان کل بشریت هستند از هر لحاظ و بودنشان برای کل بشریت خطرناک است در راس قدرت باید حذف شوند توسط تمامی انسانهای آزاد اندیشان خردمندان عادل و عاقل روی کره زمین . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار