سمنان در ردیف چهار استان ارزان کشور

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان گفت: نرخ تورم استان سمنان یک و نیم درصد از نرخ تورم کشور پایین‌تر و این استان جزو چهار استان ارزان کشور است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مهدی سلامتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان گفت: نرخ تورم دی امسال در استان سمنان ۳۷.۱ درصد و در کشور ۳۸.۶ درصد گزارش شده است.

او افزود: تورم خانوار‌ها در ۲ بخش شهری و روستایی نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرد که بر اساس آمار، نرخ تورم خانوار‌های شهری در کشور در دی امسال ۳۷ درصد و در استان استان سمنان هفت دهم درصد کمتر از میانگین کشوری و ۳۶.۳ درصد گزارش شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان بیان کرد: نرخ تورم خانوار‌های روستایی در کشور ۴۲.۲ درصد و در استان سمنان ۴۱.۱ درصد است و آمار نشاندهنده پایین بودن ۱.۱ درصد نرخ تورم روستایی در استان سمنان نسبت به کشور است.

مهدی سلامتی تصریح کرد: شاخص اصلی سنجش تورم بررسی نسبت هزینه‌کرد خانوار استانی از کل هزینه‌ها است.

او افزود: بررسی هزینه کرد‌ها در زمینه‌های مختلف مانند کالا‌های خواراکی و آشامیدنی، دخانیات، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات و آموزش از شاخص‌های اصلی سنجش تورم است.

سلامتی اضافه کرد: نرخ تورم کالا‌های غیرخوراکی و خدمات دی امسال در کشور ۳۲.۹ درصد و در استان سمنان ۳۰.۲ درصد است و در این شاخص هم نرخ تورم در استان ۲.۷ درصد از کشور کمتر است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان گفت: برای بررسی نرخ تورم کارشناسان به صورت تصادفی از میان اقشار مختلف جامعه آمارگیری انجام می‌دهند.

او اظهار داشت: نرخ تورم در شهریور امسال در استان سمنان ۴۰.۴ درصد بوده و در دی امسال به ۳۷.۱ درصد رسیده و روند کاهش نرخ تورم در استان سمنان با کنترل بازار ادامه دارد.

براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران بررسی جزئیات تغییرات نرخ تورم ۱۲ ماهه در استان‌ها نشان می‌دهد که بیشترین نرخ تورم مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۵.۸) و کمترین آن مربوط به استان­ سمنان (۳۹.۳ درصد) است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.