هشدار جهاد کشاورزی مهاباد به سرمازدگی محصولات

جهادکشاورزی مهاباد در اطلاعیه‌ای در خصوص احتمال سرمازدگی باغات هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، جهاد کشاورزی مهاباد با توجه به پیش‌بینی افت شدید دما و وقوع تندباد در روز‌های آینده به باغداران توصیه کرد: نسبت به  کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها و واحد‌های پرورش قارچ، بستن دریچه‌های گلخانه‌ها در زمان شدت سرما توجه داشته باشند.

بازدید سوخت و سیستم‌های گرمایشی و تدارک سوخت احتیاطی در گلخانه‌ها و واحد‌های قارچ، تنظیم درجه حرارت و گرم کردن انبار‌های سیب‌زمینی و پیاز با توجه به نوسان دمایی، کنترل ضدیخ ماشین‌آلات و بستن دریچه‌ها و درز‌های انبار‌های محصولات کشاورزی نیز نباید نادیده گرفته شود.

استفاده از پلار‌ها و بخاری‌های باغی و ایجاد پوشش مه می‌تواند در کنترل سرمازدگی باغ‌ها موثر باشد.

پوشش منبع سوخت خارج از گلخانه‌ها هم اقدام لازم انجام و در محافظت لوله‌های انتقال سوخت دقت شود و منبع سوخت ذخیره کوچک نیز در داخل گلخانه نگهداری گردد.

لازم است فن‌های سقفی گردش هوای داخل گلخانه کنترل شود و با توجه به مسدود بودن دریچه‌ها، هوای مشعل‌ها باید در صورت امکان از بیرون تامین شود.

حمل‌ونقل محصولات کشاورزی اعم از درون کشوری و صادرات به سایر کشور‌ها به خصوص سیب‌درختی با برنامه‌ریزی اقدام شود تا در مسیر با یخ‌زدگی محصول مجوه نشود؛ در این زمینه استفاده از کامیون یخچال‌دار یا کانتینر یا پوشش مناسب چادری و برزنتی بسیار مهم است.

مالکان ماشین‌آلات کشاورزی با توجه به سرمای شدید و یخبندان در روز‌های آینده لازم است تادستگاه‌های خود به ویژه تراکتور‌ها را در مکان‌های سرپوشیده پارک کرده و در صورت عدم وجود محل مناسب به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به سیستم‌های سوخت‌رسانی و خنک‌کاری دستگاه نسبت به تخلیه آب رادیاتور و گازوییل دستگاه اقدام نمایند.

پوشش تنه درختان به خصوص نهال‌های زیر سه سال به وسیله گونی و سایر موارد پوشاننده جهت جلوگیری از خسارت جوندگان بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

کشاورزان نسبت به توقف بارگیری و تخلیه محصولات در زمان شدت برودت دما توجه کنند.

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.