شیراز پایتخت کتاب ایران شد

با نظر هیئت داوران ،شیراز به عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین معرفی ششمین پایتخت کتاب ایران و اختتامیه ششمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، عصر امروز در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور ابراهیم حیدری دبیر جشنواره، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ابراهیم حیدری دبیر جشنواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب در این مراسم  درباره این جشنواره گفت: امسال ششمین دوره جشنواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب در حال برگزاری است، فراخوان این جشنواره مرداد ماه منتشر شد. بعد از برگزاری جلسات با همکاری نهاد‌های همکار ما، برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای و مطبوعات تعداد ۱۴۱۹ روستا برنامه و فعالیت هایشان را برای ما ارسال کردند امسال در نیمه نهایی، ۱۰ روستا برگزیده و ۱۰ روستا تقدیری شناخته شدند، پایتخت کتاب ایران همزمان با جشنواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب آغاز شد، ۱۶۷ تا ۱۶۸ شهر برنامه هایشان را برای ما فرستادند و از میان شهر‌هایی که در این زمینه شرکت کردند ۵ شهر به مرحله نهایی رسیدند. از این میان یک شهر پایتخت کتاب ایران و چهار شهر شهر خلاق در زمینه کتابخوانی معرفی شدند.

او افزود تعداد روستا‌هایی که در جشنواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب شرکت کردند از ۶۰۰ روستا به هزار و ۵۰۰ روستا رسید در ادوار مختلف ۶ هزار و ۷۰۰ روستا در جشنواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب شرکت کردند و تعداد شهر‌ها هم از ۶۰ شهر به ۱۷۰ شهر رسید.

دبیر جشنواره عشایر و روستا‌های «دوستدار کتاب» با اشاره به بودجه این طرح بیان کرد: بودجه ۲۵۰ میلیونی جشنواره پس از شش سال بیست درصد کاهش داشته است. ۱۶۰ میلیون آن صرف اهدای جوایز به روستا‌های دوستدار کتاب و ۹۰ میلیون آن صرف هزینه‌های اجرایی جشنواره در طول یک سال شد. کاهش کار تصدی گری دولت، تقویت زیرساخت‌های وضعیت نشر، تشکیل شبکه‌های کتابخوانی میان خانواده‌ها و گسترش فعالیت‌های داوطلبانه از مواردی است که در اثر اجرای جشنواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران در این شش سال اتفاق افتاده است.

در این مراسم مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گزارشی از فعالیت‌های پایتخت کتاب ایران در سال گذشته ارائه داد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با اشاره به ویژگی‌های جشنواره‌های مختلف گفت: امسال در جلسه نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران پیشنهاد‌های جدیدی ارائه شد، در این پیشنهاد آمده بود شهر‌هایی که از نظر جمعیت و وسعت نزدیک به هم هستند حقشان حفظ شود.

وی افزود: بعضی از شهر‌هایی که در طرح پایتخت کتاب ایران شرکت کردند صرف نظر از اینکه شهر‌ها انتخاب شوند یا نه، طرح هایشان را اجرا می‌کنند. امسال در پنج شهری که نامزد دریافت عنوان پایتخت کتاب ایران بودند تغییراتی رخ داده است. در سال آینده طرح‌های خلاقانه اجرا می شود صرف نظر از اینکه کدام شهر‌ها انتخاب شده اند.

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بی تردید گوهر ایران زمین فرهنگ است، گفت: کانون، فرهنگ کتاب است اگر بخواهیم دولت‌های مقتدر و پایایی را تصور کنیم جز با کتاب و کتابخوانی تعبیر نمی‌شود. کتاب حافظه دولت‌ها و تمدن‌ها هستند. عیار دولت‌ها و تمدن‌ها با کتاب‌های با کیفیتی است که تولید می‌شود .امیدوارم ما در جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته توفیق پیدا کنیم و به کتابخوانی اهتمام داشته باشیم.

وی افزود: در پژوهشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ انجام داد تقریبا نیمی از جامعه ایرانی کتاب می‌خوانند و میانگین مطالعه آنها به سه و هفت دهم ساعت در طول هفته می‌رسد میانگین ساعت مطالعه در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال به سه و نه دهم ساعت در هفته ارتقا پیدا می‌کند و هفتاد درصد این سن کتابخوان هستند

روستا‌های دوستدار کتاب معرفی شدند

روستا‌های دوستدار کتاب بادغان، سید آباد، گرد کوه، قلعه گز، علویه، خیر آباد جلیل، ایسیم، خورشید، بودند و برگزیده برگزیدگان روستای کوده از استان اصفهان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت کتابخوانی میان افراد تحصیلکرده گفت:72 و یک دهم افراد دارای تحصیلات عالی کتابخوانی هستند و میزان ساعات مطالعه آنها به چهار و سه دهم ساعت در هفته می‌رسد. وقتی به متغیر پایگاه اقتصادی در میزان کتابخوانی می‌رسیم، می‌بینیم میزان کتابخوانی در میزان درآمد پایین به ۱۹ و یک دهم می‌رسد این نشان می‌دهد در فضای اقتصادی پایین، کتابخوانی دچار تغییر می‌شود.

وی ادامه داد:شهر‌های خلاق کتابخوانی شهر رفسنجان، استان کرمان، شهر بم استان کرمان، شهر ری استان تهران و شهر عوض استان فارس، شهرهای خلاق در زمینه فرهنگ کتابخوانی معرفی شدند.

شیراز پایتخت کتاب ایران شد

و در نهایت شیراز به عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

صالحی ادامه داد: اینکه به طور میانگین نیمی از افراد بالای ۱۵ سال کتاب می‌خوانند خوب نیست. این میزان باید به رقم بالاتری ارتقا یابد که حتما به برنامه ریزی نیاز داریم. نکته دوم در نوع کتاب است و اینکه چه کتابی می‌خوانند، هنوز رمان و داستان صدر نشین است و حدود ۲۱ و شش دهم مردم کتاب‌های دینی می‌خوانند. پس از آن کتاب‌های تخصصی بیشتر از کتاب‌های دیگر خوانده می‌شود و در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال، ۴۱ و هفت دهم مردم رمان و داستان می‌خوانند.

وی افزود: ۴۷ و یک دهم خانم ها رمان و داستان مطالعه می‌کنند و به میزان ۱۰ و نیم درصد کتاب‌های دینی میان افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله خوانده می‌شود که نشان می‌دهد کتاب‌های دینی ارتباط خوبی با نسل جوان ما پیدا نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ۳۴ و ۹ دهم کتابخوان‌ها فقط یک کتاب می‌خوانند. سی و شش و نه دهم دو نوع و تنها ۱۹ درصد بیش از دو نوع کتاب می‌خوانند اگر بتوانیم تنوع علاقه در کتابخوانی ایجاد کنیم در کتابخوانی، ساعات مطالعه و اقتصاد نشر تاثیر می‌گذارد. انتخاب پایتخت کتاب ایران یکی از رویداد‌هایی است که می‌تواند برنامه ریزی‌های برای این مسئله را تحقق ببخشد و از ویژگی‌های آن مشارکت گرایی و هم گرایی، مشارکت نهادی و مشارکت اجتماعی است. نکته دوم گستره آن است که حدود شش تا هفت هزار شهر و روستا در جشنواره شرکت کردند و حدود ۲۰ هزار ایده در حوزه کتابخوانی به ما رسید.

در این مراسم اشرف بروجردی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی از اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و قاعدتا ادامه آن بر مبنای فرهنگ است، گفت: اگر بخواهیم برای آینده این سرزمین تلاش کنیم باید با هم و برای هم تلاش کنیم تا ایران توسعه یافته را بسازیم. این کار به دست همه کسانی است که اهل فرهنگ، قلم و نوشتن هستند و با خواندن کارشان را آغاز می‌کنند.

او افزود: تقریبا نود درصد جامعه باسواد شدند اگر این تداوم نداشته باشد رو به افول می رود، با این اقدامی که وزارت ارشاد انجام می‌دهد باید فرهنگ کتابخوانی تسری یابد و صفر تا صد جامعه اسلامی باسواد باشند، انتخاب پایتخت کتاب ایران یک فرصت است که هم حمایت در آن وجود دارد هم می‌تواند کتاب را در جامعه رشد دهد، در کنار آن باید در زمینه اهدای کتاب، توزیع کتاب و ایجاد فرصت برای کتابخوانی برنامه ریزی شود.
انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار