بازی کردن فوتبال در مسجد شیخ لطف الله

امروز فیلمی از بازی فوتبال در مقابل مسجد تاریخی شیخ لطف الله منتشر شد که این خبر را از مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان جویا شدیم.

شهرام امیری مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:  میدان امام اصفهان، زیباترین و دومین میدان بزرگ تاریخی دنیاست و روزانه ده‌ها هزار نفر در آن تردد می‌کنند. 
 
او ادامه داد: در عین حال این مکان به دلایل مختلفی به تفرجگاه مردم نیز تبدیل شده هرچند به گفته کارشناسان و مسوولان لازم است که برای استفاده درست از این مکان و  حداقل رساندن آسیب‌ها، فرهنگ سازی و آموزش بیشتری انجام شود.
 
امیری بیان کرد: در سال‌های گذشته با حاشیه‌ها و چالش‌هایی مانند آتش زدن درخت‌ها و آب تنی در حوض وسط میدان مواجه بود و امروز نیز فیلمی از بازی فوتبال در مقابل مسجد تاریخی شیخ لطف الله در این میدان منتشر شد. 

او افزود: به‌تازگی فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که چند نوجوان در شب در حال بازی فوتبال مقابل درب مسجد تاریخی شیخ لطف‌الله در میدان امام هستند و توپ آن‌ها به در و کاشی‌های مسجد برخورد می‌کند و فیلم منتشر شده بازخورد‌های زیادی نشان داده است این رفتار بسیار ناپسند است که باید این تفکر با فرهنگ‌سازی و برنامه‌های آموزشی، اصلاح شود.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه فضای داخلی میدان امام، حوزه شهری محسوب می‌شود گفت: این اتفاق داخل بنا‌های تاریخی مانند مسجد شیخ لطف‌الله نیفتاده بلکه در محدوده عمومی و شهری است که کنترل آن فقط در اختیار میراث فرهنگی نیست و همه نهاد‌ها و ارگان‌ها باید در کنار همدیگر به رفع این موارد کمک کنند.

امیری با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز شاهد مواردی مانند آتش زدن درخت‌های میدان، آب تنی در حوض وسط میدان امام بوده ایم افزود: اقدام‌های محافظتی و بازدارنده از رفتار‌های هنجارشکن، مستلزم همکاری نهاد‌های مختلف مانند نیروی انتظامی و شهرداری است.

او با بیان اینکه میدان امام اصفهان به عنوان زیباترین و دومین میدان بزرگ تاریخی دنیا دارای حدود ۸۵ هزار متر مربع وسعت با هزاران فروشگاه و طول آن حدود نیم کیلومتر است، اظهار داشت: روزانه ده‌ها هزار نفر در این میدان تردد دارند و حضور مردم نیز اهمیت بسیاری دارد، زیرا باعث حفظ بقای این مجموعه تاریخی می‌شود.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان اصفهان دو راهکار اصلی برای پیشگیری از وقوع مسائل و رفتار‌های هنجارشکنانه در مکان‌های تاریخی را فرهنگ‌سازی و اقدام‌های بازدارنده خواند و اضافه کرد: برای فرهنگ‌سازی باید همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند میراث فرهنگی، شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باهم همکاری داشته باشند و به مردم آموزش دهند که چنین مکان‌هایی، سند هویتی جامعه ما است و همه باید برای حفاظت از آن بکوشیم.

شهرام امیری تاکید کرد: حیات دوگانه هویت مردم و بنا‌های تاریخی در مجموعه میدان امام باهم در حفظ این میراث کمک می‌کند، اما حضور و استفاده مردم از این مجموعه باید درست و به گونه‌ای باشد که به آن آسیب وارد نکند.

او در پایان با اشاره به برخی اقدام‌های اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای محافظت هرچه بیشتر از بنا‌های تاریخی، گفت: ما روش‌های مختلفی را تاکنون امتحان کردیم، اما باید مراقبت بسیاری داشته باشیم تا این اقدام‌ها به عنوان محدودیت یا توهین به مردم، تلقی نشود، زیرا حساسیت بسیاری در این زمینه وجود دارد و ایجاد التهاب در جامعه، مشکلی را حل نمی‌کند. همچنین ما نباید دست روی دست هم بگذاریم و فقط نظاره‌گر باشیم بلکه با اقدام‌های فرهنگی، آموزش و آگاهی بیشتری به همه اقشار مختلف مردم بدهیم.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار