در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

اکبر رادی تاریخ نمایشنامه نویسی ایران را متحول کرد

عباس غفاری گفت: تاریخ ادبیات نمایشی ایران به قبل از اکبر رادی و بعد از او تقسیم می‌شود؛ او مسیری متفاوت را برای نمایشنامه‌نویسان رئالیسم باز کرد.

عباس غفاریعباس غفاری کارگردان نمایش «صدای غمگین یک پرنده» که در بخش صحنه‌ای دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی اجرا می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اوایل فصل پاییز با من تماس گرفتند و گفتند در این دوره از جشنواره تئاتر اکبر رادی بخش غیر رقابتی هست که به صورت مونولوگ به متون نمایشنامه‌های اکبر رادی مرتبط می‌شود. به چند تن از نمایشنامه‌نویس‌ها نگارش این متون را سفارش دادیم که یکی از آنها محمد چرمشیر بود. چرمشیر هم پیشنهاد داد که من این متن را کارگردانی کنم. او استاد من است و جشنواره اکبر رادی هم برایم مهم است؛ زیرا مرحوم رادی دین بزرگی بر گردن نمایشنامه نویسی کشور ما دارد. بنا به همین دلایل کارگردانی نمایشنامه «صدای غمگین یک پرنده» را پذیرفتم. 

او ادامه داد: نمایش «صدای غمگین یک پرنده» نگاهی به دو نمایشنامه «مرگ در پاییز» و «پلکان» نوشته اکبر رادی دارد؛ شخصیت نمایشی ما با اشاره به این دو متن قصه خود را روایت می‌کند.

غفاری در خصوص ارزیابی خود از دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی گفت: سال گذشته بخش نمایشنامه خوانی را داشتیم که هنرمندان جوان نمایشنامه خوانی‌ها را انجام دادند، اما امسال این بخش به دلیل کمبود بودجه حذف شده است. به اعتقاد من هر چه که این جشنواره پیش می‌رود، حرفه ای‌تر می‌شود. سال اول جشنواره برای دست اندرکاران آزمون و خطا بود؛ از نظر من این دوره جشنواره بهتری را خواهیم داشت. از طرفی بخش رادیو رادی هم به این دوره از جشنواره اضافه شده و تصور می‌کنم این بخش جذاب خواهد بود.

وی افزود:  نگاه دوستان ما در جشنواره تئاتر اکبر رادی نگاهی پخته‌تر و سال به سال هم این جشنواره گیراتر و به جشنواره‌ای موضوعی تبدیل خواهد شد. امیدوارم سال بعد هم این جشنواره برگزار و مشکلات مالی آن برطرف شود. باید سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی از جشنواره اکبر رادی حمایت کنند.

غفاری در خصوص غیر رقابتی بودن بخش صحنه‌ای جشنواره رادی بیان کرد: بخش صحنه‌ای سفارشی بوده است. انگیزه من برای کارگردانی این نمایش، متن نمایشنامه و مهم‌تر از آن نام اکبر رادی بود. به هر حال تاریخ ادبیات نمایشی ایران به قبل از رادی و بعد از رادی تقسیم می‌شود و مسیری را برای نمایشنامه نویسان رئالیسم بعد از انقلاب باز کرد. از نظر من غیررقابتی بودن بخش صحنه‌ای سبب شد تا نگاه بهتری به تئاتر داشته باشیم. ما دغدغه جایزه نداریم.

کارگردان نمایش «صدای غمگین یک پرنده» در خصوص بازیگر این نمایش مبتنی بر مونولوگ گفت: در ابتدا قرار بود افشین هاشمی در نمایش «صدای غمگین یک پرنده» بازی کند، اما به دلیل اکران فیلم «دختر شیرازی» نتوانست در کنار ما باشد. به دنبال کسی بودم که بازیگر و با متون اکبر رادی آشنا باشد؛ به همین دلیل با پژند سلیمانی صحبت کردم. در کاراکتر نمایش «صدای غمگین یک پرنده» جنسیت مهم نیست، زیرا فضا سورئالیستی است. به همین علت هم بازیگر مرد و هم بازیگر زن می‌تواند آن را ایفا کند.

گفتنی است دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی از ۳۰ بهمن لغایت ۳ اسفند ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.