حاشیه‌های ادبی در سال ۹۸؛

آماری متفاوت از میزان کتابخوانی/ چرا مرضیه برومند از مسئولان انتقاد کرد؟

انتقاد مرضیه برومند و آمار سرانه مطالعه را می‌توان از حاشیه‌های ادبیات در سال ۹۸ برشمرد.

به  گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۹۸ هم مانند سال‌های گذشته شاهد اتفاق های متفاوت در عرصه ادبیات بودیم. در این گزارش به مهم‌ترین وقایع سال اشاره شده که در ادامه می‌خوانید:

آماری متفاوت از میزان کتابخوانی/ چرا مرضیه برومند از مسئولان انتقاد کرد؟

سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افتتاح شد

سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب و قادر آشنا قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افتتاح شد. در افتتاحیه این دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برخلاف دوره پیشین ریاست جمهوری حضور نداشت و علاوه بر آن مکان برگزاری افتتاحیه نمایشگاه کتاب هم از تالار قلم کتابخانه ملی به مصلای تهران منتقل شد و شاهد تغییر مکان افتتاحیه نمایشگاه کتاب بودیم.

آماری متفاوت از میزان کتابخوانی/ چرا مرضیه برومند از مسئولان انتقاد کرد؟

هفته کتاب امسال با برگزاری طرح پاییزه کتاب همراه شد

پس از نشست خبری هفته کتاب که در آن نیکنام حسینی پور دبیر هفته کتاب از  برگزار شدن طرح پاییزه  فقط در تهران خبر داده بود، محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که طرح پاییزه کتاب در استان‌های دیگر هم برگزار می‌شود. کتابفروشی‌های استان‌های دیگر پس از یک روز از اعلام آغاز ثبت نام در طرح پاییزه کتاب، در این طرح ثبت نام کردند و این طرح علاوه بر تهران در استان‌های دیگر هم برگزار شد و مخاطبان کتاب توانستند کتاب‌های مورد نیازشان را با ۲۰ درصد تخفیف از کتابفروشی‌ها تهیه کنند.

میزان تخفیف تهیه کتاب‌های تالیفی و ترجمه در طرح پاییزه کتاب برخلاف طرح تابستانه کتاب یکسان بود و شاهد تفاوتی در این زمینه نبودیم. میزان تخفیف کتاب‌های تالیفی ۲۵ درصد و ترجمه ۱۵ درصد در طرح تابستانه کتاب بود.

آماری متفاوت از میزان کتابخوانی/ چرا مرضیه برومند از مسئولان انتقاد کرد؟

انصراف قباد آذر آیین از نامزدی جایزه جلال آل احمد

جایزه ادبی جلال آل احمد در حالی برگزار شد که یکی از نامزد‌های دریافت این جایزه ادبی از دریافت جایزه انصراف داد. قباد آذر آیین که با کتاب «فوران» نامزد دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش داستان بلند و رمان بود، پس از طرح چندین‌باره انصراف و بازگشت به جایزه، با ارسال نامه‌ای به دبیرخانه  از نامزدی کناره گرفت.

آماری متفاوت از میزان کتابخوانی/ چرا مرضیه برومند از مسئولان انتقاد کرد؟

انتقاد مرضیه برومند از فاصله گرفتن مسئولان با مردم

یکی از حواشی که میتوان در حوزه ادبیات به آن اشاره کرد، صحبت های مرضیه برومند در اختتامیه جشنواره قصه گویی بود که گفت: امیدوارم عدالت در مملکت ما بهتر از این رعایت شود. مردم ما مستحق هستند که بهتر از این زندگی کنند، امیدوارم مردم مسئولان دلسوزتری داشته باشند، امیدوارم مسئولان ما از مردم فاصله نگیرند؛ اینجا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، اولین جایی که کار حرفه‌ای ام را آغاز کردم.

در اینجا تئاتر را برای بچه‌ها تجربه کردم، به لطف این گروه تئاتر و آموزش هایش، در سراسر کتابخانه‌ها کلاس داشتند، در آنجا امکانی برای بچه‌ها فراهم می‌شد تا تجربه هایشان را به دست بیاورند. یک جوانی در آنجا آموزش تئاتر دید که حالا جزء بزرگترین هنرمندان مملکت ماست و برای بچه‌ها کار می‌کند. در «مدرسه موش‌ها» با او کار کردم؛ هم صدا می‌گفت هم عروسک گردانی می‌کرد. درجه یک عروسک گردانی می‌کند این آدم و شخصیت آقای مجری است.

معرفی برگزیدگان بخش ویژه شعر جوان جشنواره شعر فجر به زمانی دیگر موکول شد

بخش جنبی جشنواره شعر فجر که به داوری و انتخاب شعر‌های ارسالی جوانان زیر ۲۵ سال اختصاص داشت امسال خالی از حاشیه نبود و به دلیل انتقاد گسترده از انتخاب یکی از برگزیدگان بخش شعر جوان، مراسم اهدای جوایز این بخش در مراسم اختتامیه دوره چهاردهم شعر فجر برگزار نشد.

به گفته دبیر اجرایی این جشنواره، نظر به ابهامات مطرح‌شده درباره این بخش، بخش ویژه شعر جوان پس از بررسی‌های لازم در فرصت دیگری برگزار می شود.

آماری متفاوت از میزان کتابخوانی/ چرا مرضیه برومند از مسئولان انتقاد کرد؟

ارائه آماری متفاوت از کتابخوانی در مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران آماری متفاوت در زمینه کتابخوانی ارائه داد. او با اشاره به پژوهشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ انجام داده بود، گفت: تقریبا نیمی از جامعه ایرانی کتاب می‌خوانند و میانگین مطالعه آن‌ها به سه و هفت دهم ساعت در طول هفته می‌رسد. میانگین ساعت مطالعه در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال به سه و نه دهم ساعت در هفته ارتقاء پیدا می‌کند و هفتاد درصد این سن کتابخوان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت کتابخوانی میان افراد تحصیلکرده گفت: ۷۲ و یک دهم افراد دارای تحصیلات عالی کتابخوان هستند و میزان ساعات مطالعه آن‌ها به چهار و سه دهم ساعت در هفته می‌رسد. وقتی به متغیر پایگاه اقتصادی در میزان کتابخوانی می‌رسیم، می‌بینیم میزان کتابخوانی در میزان درآمد پایین به ۱۹ و یک دهم می‌رسد. این نشان می‌دهد که در فضای اقتصادی پایین، کتابخوانی دچار تغییر می‌شود.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.