رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد:

عقد بیش از ۹۰ قرارداد موفق برای تبادل دانشجو با ترکیه

معتمدی، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۹۰ قرارداد موفق برای تبادل دانشجو با کشور ترکیه داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشت سه گانه بین المللی علمی، استارتاپی نمایشگاهی نانو الیاف این دانشگاه، اظهار کرد: در چشــم انداز بیست ساله کشور(۱۳۸۴- ۱۴۰۴)، جمهوری اسلامی ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسـلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اســلام و با تعامل ســازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل تصور شده است.

او گفت: ســند ده ساله دوم پیشرفت فناوری نانو (۱۳۹۴-۱۴۰۴) بر اســاس ارزیابی‌های انجام شده از نحوه اجرای سند ده ساله اول و بازخورد‌های حاصل از اجرای آن و همچنین رویکرد‌ها و سیاست‌های جدید در توسعه علم و فناوری، تدوین شده است. در این سند تلاش شده تا اهداف و نحوه دستیابی به آن‌ها به گونه‌ای به روزرسانی شود که پیش‌گامی کشور در عرصه این فناوری نوظهور، شتابان‌تر از گذشته ادامه یابد.

متعمدی بیان کرد: دانشگاه به عنوان یک نهاد مدرن از بدو شکل گیری در دنیا سیر تحولی داشته و سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاه‌ نسل اول، دانشگاه آموزش محور و مبتنی بر فعالیت‌های تعلیمی است. دانشگاه‌‌های نسل دوم، با ظهور تحقیقات پایه شکل گرفتند و پژوهشی و مبتنی بر فعالیت‌های تحقیقاتی هستند. اما دانشگاه‌های نسل سوم با ظهور تحقیقات کاربردی نیاز محور شکل گرفتند.

او ادامه داد: مهم‌ترین مؤلفه‌های دانشگاه نسل سوم، رهبری و مدیریت، تبادل دانش و ارتباط با آموزش کارآفرینی، فرهنگ و ساختار دانشگاه، مأموریت، سیاست و استراتژی دانشگاه ارزشیابی و مهم‌تر از همه بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و توسعه ارتباطات همه جانبه علمی است.


بیشتر بخوانید: برگزاری سه‌گانه همتایابی علمی، استارتاپی، نمایشگاهی نانوالیاف


دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۱۵ هزار دانشجو دارد

رئیس دانشگاه امیر کبیر افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، توسعه تعاملات بین المللی را اصلی‌ترین برنامه خود قرار داده است. این دانشگاه که قدیمی‌ترین دانشگاه صنعتی کشور به شمار می‌رود و اکنون دارای بیش از ۱۵ هزار دانشجو است. از سال ۸۶ دارای برنامه راهبردی بوده است و براساس برنامه راهبردی باید این دانشگاه در سال ۱۴۰۴ جز ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

او گفت: دانشگاه در راستای بین المللی سازی، پروژه ویژه‌ای را برای برقراری ارتباط مؤثر با کشور‌های آسیایی و به‌ویژه ترکیه در دستور کار خود قرار داده است. در چند ماه گذشته با عقد بیش از ۹۰ قرارداد موفق به تبادل دانشجو تحت عناوین Mevalan  و Erasmus+ شده و از این طریق فرصت‌های بی نظیری را برای دانشجویان و اسایتد خویش فراهم کرده است.

معتمدی ادامه داد: ایجاد یک هاب قدرتمند منطقه‌ای به رهبری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال شکل گیری است که بی شک حضور و همکاری موثر اساتید و دانشگاه‌های نه تنها کشور‌های منطقه، بلکه کشور‌های فرا منطقه‌ای نیز می‌تواند موجب توسعه و رونق هر چه بیش‌تر این شبکه عظیم شده و منافع علمی و مالی بازیگران این مجموعه را تامین کند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: کارگاه‌های همتایابی علمی یکی از بروزترین و مؤثرترین روش‌های ایجاد شبکه اعتماد بین محققان مختلف است که تاکنون با یکدیگر آشنایی نداشته و در راستای همکاری‌های علمی در حوزه‌های مختلف مانند آموزشی، پژوهشی و فناوری تمایل به همکاری دارند. در حوزه بسط روابط بین‌الملل گلوگاه اصلی عدم وجود شناخت کافی یا اعتماد طرفینی در شروع همکاری است که کارگاه‌های همتایابی علمی در راستای رفع این نقیصه از کارآمدترین روش‌ها به نظر می‌رسد.

او عنوان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ابتدای تأسیس معاونت امور بین‌الملل، تجربه اجرای موفق سه کارگاه همتایابی علمی با بنیاد پژوهش آلمان (DFG)، موسسه پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS) و هیئت آموزش، تحقیقات و نوآوری فدرال سوئیس (SERI) را توسط دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی داشته است و مفتخر است که نتایج بسیار مؤثری را به دست آورده است که از آن جمله می‌توان به ۸ گرنت آغازین برای تعریف پروژه و ۱ گرنت اصلی مربوط به انجام پروژه که توسط اساتید دانشگاه امیرکبیر و همتایان آلمانی از موسسه DFG اخذ شده اشاره نمود که رتبه اول را در بین دانشگاه‌های کشور دارا است.

او گفت: در سال ۱۳۹۷ دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نسبت به تدوین سند اجرایی و اخذ موافقت‌های لازم از هیئت‌رئیسه اقدام نمود و در مهرماه همان سال اولین کارگاه بین‌المللی همتایابی علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر را با موفقیت برگزار کرد. در این رویداد ۹۰ شرکت‌کننده داخلی و خارجی از بیش از ۱۳ کشور دنیا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شدند. همچنین تنوع دانشگاه‌های خارجی بالغ‌بر ۲۲ دانشگاه و موسسه بود که در ۵ کارگروه ساماندهی شدند.

متعمدی اظهار کرد:در همین راستا کارگاه علمی همتایابی فناوری نانوالیاف برای ایجاد نگرش تحقیقات صنعتی و همگرایی فعالیت‌های پژوهشی در اعضای هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دو بخش همتایابی و نمایشگاهی در تاریخ ۳ و ۴ اسفند ۱۳۹۸ برنامه‌ریزی شده است.

در این رویداد بین‌المللی. پس از ارسال فراخوان به بیش از ۳۰.۰۰۰ پژوهشگر حوزه نانو در دنیا و پس از ثبت‌نام و اعلام علاقمندی آنان در نهایت دریافت و غربالگری تعداد ۴۵ پروپوزال که در مرحله اول در ارزیابی اولیه مشترک توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ICAN و اعلام شد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار