ده مانع در برابر پوتین و اردوغان برای دستیابی به توافق

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به ده مانع در برابر اردوغان و پوتین برای دستیابی به یک توافق خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،، روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به ۱۰ مانع در برابر مسکو و آنکارا برای دستیابی به یک توافق جدید در خصوص سوریه پرداخت.

الشرق الاوسط در این گزارش نوشت: ۱۰ مانع در برابر مسکو و آنکارا به منظور دستیابی به توافقی جدید در ادلب وجود دارد. این در حالی است که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه پیام‌هایی را برای بهبود شروط تفاهمی جدید در شمال غربی سوریه با یکدیگر تبادل می‌کنند.

الشرق الاوسط سپس به شمارش این موارد پرداخت و نوشت:
۱- ترکیه پافشاری دارد طبق توافق سوچی که در سپتامبر ۲۰۱۸ به امضا رسید، روسیه نیرو‌های دولتی را به پشت نقطه دیدبانی که در شمال حماه و جنوب ادلب مستقر است، ببرد.

۲- مسکو می‌خواهد این توافق تا زمانی معین، موقتی باشد و نیز به بندی اصلی در توافق سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ در خصوص محترم شمردن حاکمیت و یکپارچگی سوریه احترام گذاشته شود. این در حالی است که آنکارا خواهان دائمی بودن و نقض نشدن آن در آینده است.

۳- روسیه به نیرو‌های دولتی سوریه ابلاغ کرد تروریست‌هایی را که نامشان در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درج شده، مورد پیگرد قرار دهند. طرف ترکیه‌ای با جداسازی تروریست‌ها از نیرو‌های میانه موافقت کرد؛ اما گفته ادلب بیش از سه و نیم میلیون غیرنظامی دارد که تمامی آن‌ها تروریست نیستند.

۴- مسکو به دنبال آن است که نظارت بر هر توافقی میان دو طرف، از سوی روسیه و ترکیه انجام شود؛ بدون آنکه از پیوستن ایران در روند آستانه و سوچی جلوگیری شود؛ اما ترکیه خواهان نظارتی بین المللی و گسترده است.

۵- مسکو خواهان بازگشایی و راه اندازی مسیر‌های حلب- دمشق و حلب- لاذقیه است. نیرو‌های دولتی سوریه مسیر دوم را بازگشایی کرده اند؛ اما گروه‌های مورد حمایت آنکارا دو یا سه نقطه از آن را مسدود کرده اند.

۶- دو طرف ترکیه و روسیه بر مسأله گشت زنی‌های همزمان در منطقه حائل واقع در مناق کاهش تنش توافق کرده اند؛ اما اکنون بحث بر سر گشت زنی در اطراف دو مسیر اصلی است.

۷ - مسکو از تلاش‌های دمشق برای بازگرداندن شهر راهبردی سراقب از دست نیرو‌های مخالف و ارتش ترکیه حمایت می‌کند.

۸- مسکو فشار می‌آورد تا نیرو‌های دولتی با شکست جبل زاویه، به مسیر حلب- جسر الشغور- لاذقیه دست یابند.

۹- آنکارا به دنبال آن است که ارتش و نیروهایش را در شمال غربی سوریه نگه دارد.

۱۰- طرف ترکیه‌ای خواهان آن است که هر توافقی جدید شامل پرواز ممنوع هواپیما‌های سوری و روسی شود و اینکه نظارت بر آن با هواپیما‌های شناسایی یا پهپاد و با تفاهم میان آنکارا و مسکو حاصل شود.

گفتنی است موانع در برابر ترکیه و روسیه برای دستیابی به یک توافق در حالی وجود دارد که وزارت خارجه روسیه امروز از تماس تلفنی لاوروف و چاووش اوغلو، وزرای خارجه روسیه و ترکیه برای بررسی شرایط به منظور برگزاری دیداری میان پوتین و اردوغان خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار