ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مذاکره و تغییر ساختار سیاسی؛ راه حل بحران افغانستان

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: مذاکره برای تشکیل ساختار قدرت از دو تیم غنی اشرف و عبدالله عبدالله می‌تواند به حل بحران در افغانستان کمک کند.

مذاکره و تشکیل ساختار قدرت از دو تیم سیاسی، راه حل مسئله افغانستانپیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره  و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جریان انتخابات و برگزاری همزمان دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری در افغانستان اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تعداد شرکت کننده‌ها حدود یک میلیون و نهصد نفر بود که آمار مطلوبی به حساب نمی‌آید.

او ادامه داد:  دو طرف یعنی عبدالله عبدالله و اشرف غنی که  متحدانش عمدتا از لیبرال دموکرت‌هایی هستند  که در کابل حکومت را در اختیار دارند، نتوانستند درباره به قدرت رسیدن یک شخصیت سیاسی به جمع بندی نهایی برسند و چهار ماه بر سر اعلام نتایج انتخابات اختلاف بود.

کارشناس مسائل شبه قاره  و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: عبدالله عبدالله مدعی است که ۳۰۰ هزار رأی تقلبی وجود دارد که آنها را در جریان شمارش آرا تفکیک نکردند، در نتیجه خود را پیروز انتخابات اعلام کرد، در حالیکه اشرف غنی هم خود را برنده انتخابات می‌داند.

ملازهی تصریح کرد: مذاکراتی میان دوطرف  مدعی پست ریاست جمهوری برای رسیدن به راه حلی انجام شد که به نتیجه نرسید و قرار شد دو رئیس جمهوربر سر کار باشند.

او تأکید کرد: به نظر می‌رسد به سادگی نمی‌توان این بحران را حل و فصل کرد، ولی اگر واقع بینانه قضاوت کنیم، راه حلی جز اینکه هر دو وارد مذاکره شده و تقسیم قدرتی انجام شود  تا به ساختار قدرتی متشکل از دو تیم برسند، ندارند و این موضوع می‌تواند به حل این بحران کمک کند.

کارشناس مسائل شبه قاره  و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: اگر عبدالله عبدالله دست به مقاومت بزند و عامل برپایی اجتماعات مردمی شود تا از این طریق قدرت را به دست گیرد، قطعا باعث بروز جنگ داخلی و  دامن زدن به بحران سیاسی در این کشور خواهد شد.

ملازهی تأکید کرد:  اگر عبدالله عبدالله در شمال این کشور دولت موازی تشکیل دهد در این صورت به جنگ، درگیری و تجزیه افغانستان منجر خواهد شد.

او با اشاره به نقش واشنگتن در امور داخلی افغانستان اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا بر دستیابی طالبان به قدرت تمرکز کرده است،  ولی در روز برگزاری تحلیف،  سفیر آمریکا، فرمانده نظامی ناتو و خلیل زاد در مراسم اشرف غنی‌ شرکت کردند؛ که این به معنای به رسمیت شناختن ریاست جمهوری اشرف غنی است.

کارشناس مسائل شبه قاره  و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه انتخابات در این کشور قومی برگزار می‌شود، گفت: جدا از  دخالت قدرت‌های خارجی،  عامل ایجاد مسائل اخیر ناشی از قدرت طلبی اقوام مختلف مانند قومیت پشتو و غیر پشتو در این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار