هشدار؛ مراقب عواقب هولناک مصرف الکل صنعتی باشید/مرگ و کوری در انتظار مصرف کنندگان متانول

سازمان غذا و دارو درباره مصرف الکل صنعتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و مرگبار بودن آن هشدار داد.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت، سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید یا کووید-۱۹ در کشور و تاکید بر بهداشت دست ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) به منظور پیشگیری از این عفونت، متاسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از برخی بیمارستانهای کشور، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی محلول های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید -۱۹ در برخی از بیماران گزارش شده است.

در این رابطه توجه به نکات زیر دارای اهمیت است:

۱- بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

۲- الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است.

۳- بر خلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.

۴-با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی، هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند: دستگیره در، میز کار، کف و...) وجود ندارد.

با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان عزیز توصیه می شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول می باشد)، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و با رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
الكل ايزوپروپيل چي
Iran (Islamic Republic of)
جمیل
۰۱:۱۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
در اهواز الکل صنعتی 25 نفر رو به کام مرگ فرستاد و 400 نفر رو زمینگیر بیمارستان
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۰۱:۰۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
واقعا متاسفم. از ترس یه ویروس مجهول الهویه دست به چه کارهایی میزنیم. فقط امیدوارم بعد فروکش کزدن این بیماری این همه محدودیت هایی که در امور دینی و فرهنگی ایجاد کردیم و احیانا انحرافاتی مانند مصرف الکل و غیره را شاهد بودیم ، دوباره بشه به شرایط قبلی بازگشت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
زمانی که میری داروخانه و می بینی که فقط الکل متانول دارند مجبوری برای ضدعفونی کردن وسایل از اون استفاده کنی با وجود اینکه ما ساکن آبادان هستیم و کارخانه الکل سازی در خرمشهر داریم داروخانه های شهر الکل اتانول ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
خوب مردم فرق اتانول و متانول رو نمیدونن چون به همه شون میگن الکل، باید تلویزیون این رو خوب برای مردم جا بندازه و توضیح بده، خیلی ها اشتباها متانول (الکل صنعتی ) رو به اشتباه به جای اتانول(الکل سفید طبی) از مغازه ها میگیرن، جالب تر این که داروخانه ی شبانه روزی زده بود الکل طبی نداریم ولی الکل صنعتی موجود است!
و یک سوال این که روی شیشه شور ، مواد اولیه اش نوشته اتیل الکل، آیا اتیل الکل همون اتانول است؟ میشه از شیشه شور برای ضع عفونی کردن سطوح استفاده کرد و کافی است؟
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۳:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
مخلوط الکل و وایتکس خوبه یا بد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
نه عزيز من يا الكل ٧٠ درصد اتانول استفاده كن يا وايتكس يك درصد و به هيچ وجه مخلوط نكن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
باید الکل طبیعی مصرف کرد نه این الکل های صنعتی وبازاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
در این مملکت هیچی سرجاش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
من الکل سفید برا ضدعفونی کردن گرفتم آتش زدم روشن نشد و کبریت مثل اینکه تو آب بخوره خاموش شد،متاسفانه سودجوهای بی وجدان دارن همونو هم به مردم میندازن.اونوقت میخوان خدا به ما رحم کنه و این مریضی گم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
بعضیها دوست دارن به درک بروند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
الکل دیگه نجس تو دهان نمیکنند برای ضدعفونی دستگیره پریز و کلید برق استفاده میکنند یه مقداری کم با پنبه درجه تب میگذارند آنم زود می پره الکل سفید. دیگه دیگه مستقیما خوردن حرام است..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
من آخرشم این متانول و اتانولو یاد نمیگیرم. کدومش خوبه بالاخره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
برای خوردن هیچ کدوم. ولی برای ضدعفونی کردن سطوح فقط اتانول دوست عزیز.. متانول سمی و بسیارخطرناکه...البته موندم این عزیزانی که قید حرام و حلال رو زدن آیا نمیدونن که اسید معده حتی فلز رو ذوب میکنه چه برسه به الکل...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
از هول حلیم در دیگ افتادن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
مگه حروم نیست؟
آخرین اخبار