در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دخالت والدین در دعوای خواهر و برادری ممنوع!

یک روانشناس درباره راهکار به والدین برای حل کردن دعوای بین خواهر و برادر، توضیحاتی داد.

هانیه لواف روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار به والدین برای حل کردن دعوای بین خواهر و برادر، اظهار کرد: دعوای بین خواهر و برادر‌ها و تعارضات و کشمکش‌های آن‌ها امری اجتناب ناپذیر است و در هر خانه و در هر سنی شاهد آن هستیم.

وی با بیان اینکه گا‌هی حسادت‌هایی که بین آن‌ها وجود دارد و از طریق دعوا‌ها به نوعی تخلیه هیجانی صورت می‌گیرد، بیان کرد: در برخی مواقع کودکان از شیوه حل مساله و مدیریت آن ناآگاه هستند و نمی‌دانند چگونه مشکل خود را برطرف کنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه گاهی بچه‌ها نیز به علت پایین بودن سن و عدم رشد شناختی نمی‌توانند مسائل را تجزیه و تحلیل کنند، به درک و شناخت مناسبی نسبت به مسائل دست پیدا کنند، ادامه داد: والدین نباید تا وقتی که بین آن‌ها دعوای شدیدی که منجر به آسیب جسمی شده، مداخله کنند زیرا این کار منجر به طرفداری از یک کودک می‌شود و در فرد مقابل خشم نهفته‌ای ایجاد می‌شود و ممکن است که این دعوا لحظه‌ای بعد فراموش گردد، اما خشم و هیجان منفی در کودک ماندگار شود و به نوعی دیگر بروز پیدا کند.

لواف ادامه داد: آسیب دیگر این مداخله این است که کودکان هیچ وقت نحوه حل مساله و پیدا کردن راهکار مناسب را یاد نمی‌گیرند و منفعل بار می‌آیند و همواره خودشان رو پشت والدین پنهان می‌کنند تا آن‌ها مشکلاتشان را برطرف کنند.

این روانشناس تصریح کرد: می‌توانید گاهی از تکنیک حواس پرتی و یا جایگزین کردن فعالیت لذت بخش دیگری که ذهن کودک معطوف به آن شود استفاده کنید، در مواقعی که دعوای بین آن‌ها خیلی شدید بود تنها آن‌ها را جدا کنید و اطلاع دهید که فعلا اجازه بازی با هم را نخواهند داشت و اگر دعوا سر وسیله‌ای بود می‌توانید از تکنیک توقیف اسباب بازی استفاده کنید و بگویید، چون نمی‌توانید با هم بازی کنید تا زمان مشخصی که برایش تعیین می‌کنید نمی‌توانند از آن وسیله استفاده کنند و این کار را با اطلاع رسانی قبلی انجام دهید.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان هر وقت اوضاع آرام بود و در شرایط مناسب راجع به درگیری و نحوه مدیریت آن به کودکانتان آموزش‌های لازم را ارائه دهید تا از وقوع مجدد درگیری پیشگیری کرده باشید و در آخر سعی شود که تایم کیفی بیشتری والدین برای کودکان در نظر بگیرند و با برنامه ریزی کردن اوقات بهتر و با کیفیت تری را تجربه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
دقیقا درسته
من که بچه بودم با خواهرم دعوام میشد بابام بدون هیچ استدلالی هر دفعه میومد منو میزد ، کاری هم نداشت تقصیر کیه
الانم تقریبا همینه کار اشتباه اونو دفاع میکنه خیلی از کارهای خوب منو یا بد تفسیر میکنه یا ندید میگیره ، اینقد طرفداری واضح هم میکنه که خود خواهرم و اقوام هم‌میدونن
پدر مادر نباید اینطور بین بچه هاشون فرق بذارن حداقل نباید در ظاهر و رفتار اینو نشون بدن
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۱:۵۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
میگم مگه روان شناس اون لحظه توی خانه هست که ببينه خواهر برادر دعواشون سر چیه روان شناسه هم که اینو گفت
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۳۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام ،

در هر گروهی نباید به شخص فکر کرد ،
باید ارزش ها را شناخت و بعد دید کدام فرد گروه در آن ارزش ها برتر است ،
بعد آن فرد را مرکز گروه قرار داد و فعالیت های گروه را با او هماهنگ کرد ،

مثلا دختر محبوب است ،
برای گسترش اخلاق دیگران از او بباموزند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
ای روانشناس عزیز ، اگر به سرو صدا کردن روی هم باشد حرفی نیست اما گاهی اوقات حرفها سر از برخورد فیزیکی در می اورد و کوچکتری اسیب جبران ناپذیر پیدا میکند لذا از همان اول حرف حرف را باید جلویش را گرفت سعی و خطا هم نمیتوان جبران شود
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا قربانزاده
۱۰:۱۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
اگه اون پسره که تو عکس بالا داره سر دختر کوچولو داد میزنه گیرم بیفته با قفل فرمون میزنم تو سرش که دیگه سر هیچ دختر بچه ایی داد نزنه «با وجود اینکه می‌دونم عکس با رایانه ساخته شده »
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۹:۴۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
وا مگه میشه! کی سروصدا و جیغ و گریه و کتک و فحش کاری و در کل استرس خانه توسط چندتا بی عقل کم سن و سال نادان رو ساکت و خاموش کنه!!!!! راه فقط تربیت کلامی و عاطفی و وقت گذاشتن والدین برای آنها و یاد دادن خوب و بد اخلاقی و یاد دادن عدالت ،احترام ،انصاف و ادب هست اما اول به خودشان که الگویند بعد به بچه ها که از آنها ۷۵ درصد دعوا و راه حل کردن اختلاف رو یاد می گیرند!!!!
آخرین اخبار