روز شمار کرونا در مازندران + فیلم

فرآیند شیوع ویروس کرونا در مازندران از آغاز شناسایی این ویروس در اول اسفند ماه تاکنون چگونه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اول اسفند ماه در حالی که هنوز وضعیت شیوع کرونا ویروس در مازندران و حتی کشور، همانند خود ویروس برای مردم چندان شناخته شده نبود خبر از بستری شدن ۲ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل رسانه‌ای شد و مسئولان ابتدا آن را تکذیب کردند.

سوم اسفند نتیجه آزمایش این دو فرد به کرونا ویروس مثبت اعلام شد و یک روز بعد از آن در چهارم اسفند ماه مرگ مسافر اهل تهران در تنکابن بر اثر کرونا، موجی از نگرانی را در استان ایجاد کرد و سبب شد مازندران به طور رسمی وارد شرایط ویژه برای کنترل این ویروس شود.

تعداد مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ سه روز بعد با مثبت شدن نتیجه آزمایش یک فرد دیگر به ۳ نفر و روز ۷ اسفند هم با اضافه شدن یک فرد دیگر به ۴ نفر رسید، اما به نظر می‌رسید روند ابتلای یک نفر در هر روز قرار نیست ادامه داشته باشد چرا که از ۸ اسفند آمار‌ها به شکل عجیبی افزایش یافت.

روز شمار کرونا در مازندران

آمار‌ها دو رقمی می‌شوند

دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز پنجشنبه ۸ اسفند از شناسایی ۷ مورد جدید و قطعی ابتلا به کرونا ویروس در استان خبر داد تا تعداد مبتلایان به کرونا در این استان به ۱۱ نفر برسد و این تعداد در روز جمعه ۹ اسفند با اضافه شدن ۶ نفر دیگر به ۱۷ مورد رسید.


بیشتر بخوانید: کرونا مثبت شدن ۶ نفر دیگر در مازندران


نحوه شیوع ویروس کرونا در مازندران از آغاز دیده شدن نخستین نمونه در اول اسفند تا این لحظه روندی صعودی با شیبی قابل پیش بینی داشت و روز شنبه ۱۰ اسفند ۸ نفر دیگر شناسایی شدند تا تعداد مبتلایان به کرونا در استان به  ۲۵ نفر و روز یک شنبه با ابتلای ۲۵ نفر دیگر به ۵۰ نفر برسد.

اما دو رقمی شدن تعداد مبتلایان به کرونا سبب شد برخی از مردم نسبت به این ویروس در مازندران حساس‌تر شوند و تلاش کنند با رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های مسئولان شیوع کرونا را کنترل یا حتی کاهش دهند، اما انگار قرار بود آمار‌ها در یک روز همه استان را به شوک فرو ببرد.

روز شمار کرونا در مازندران


افزایش ۱۰۰ درصدی کرونا در راه است

شیب ابتلا به کرونا در مازندران در هفته دوم اسفند هم به نظر می‌رسید طبیعی است رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز دوشنبه ۱۲ اسفند اعلام کرد تعداد مبتلایان قطعی در استان با ۱۰ نفر افزایش به ۶۰ نفر رسیده  است و این افزایش ۲۰ درصدی برای روز بعد هم تکرار شد و با اضافه شدن ۱۲ مورد دیگر، تعداد مبتلایان در مازندران به ۷۲ نفر رسید.

چهارشنبه ۱۴ اسفند هم تعداد مبتلایان به کرونا ۱۱ نفر بیشتر شد و با رشدی ۱۵ درصدی روی عدد ۸۱ ایستاد، اما پنجشنبه ۱۵ اسفند آغاز شیب تند افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران بود.


بیشتر بخوانید: ۸۱ مورد کرونا مثبت در مازندران و ۱۳ فوتی


مسئولان استان با توجه به نحوه شیوع  ویروس و رفتار‌هایی که از جامعه بازخورد گرفته بودند مانند بی توجهی به حضور مردم در تجمعات و انجام سفر‌های درون شهری و خارج از استان در ابتدای هفته نسبت به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان هشدار داده و پیش بینی کردند این روند با توجه به رفتار برخی افراد و نحوه گسترش ویروس در روز‌های آینده جهش چشمگیری خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: شیب صعودی کرونا تا دو هفته آینده


پیش بینی که به سرعت محقق شد چرا که تعداد مبتلایان به کرونا در روز پنجشنبه ۱۵ اسفند درست دو هفته پس از دیده شدن نخستین مورد به ۱۲۱ نفر رسید و مسئولان استان اعلام کردند شیب صعودی ابتلا به کرونا در مازندران که پیش بینی شده بود حالا آغاز شده است و باید منتظر آمار‌هایی بیشتر از این بود.

صحت پیش‌بینی مسئولان بهداشتی استان روز جمعه ۱۶ اسفند بیشتر به چشم آمد چرا که تعداد مبتلایان جدید استان با افزایش ۱۴۸ درصدی و اضافه شدن ۱۸۰ نفر دیگر، به ۳۰۱ نفر رسید تا حسگر‌های مردم و مسئولان نسبت به این ویروس حساس‌تر شود.

روز شمار کرونا در مازندران


صعود کرونایی مازندران به صدر

روند افزایش ابتلا به کرونا طبق پیش بینی‌ها از روز شنبه ۱۷ اسفند و آغاز هفته شروع شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران شنبه ۱۷ اسفند اعلام کرد تعداد مبتلایان در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته دو برابر شد و از ۳۰۱ نفر به ۶۰۶ نفر رسید و همین آمار باعث شد مازندران از گیلان بحران‌زده در موضوع کرونا سبقت بگیرد و پس از تهران و قم، سومین استان از نظر تعداد مبتلایان شود.


بیشتر بخوانید: افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی مبتلایان به کرونا در مازندران


انتشار این آمار توجه بسیاری را به مازندران جلب کرد و برخی‌ها این افزایش را ناشی از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در اوائل اسفند و بی توجهی مردم به ماندن در منازل دانستند و بحث ممنوعیت ورود مسافران به استان را پیش گرفتند تا جایی که سخنگوی وزارت بهداشت بعدازظهر روز شنبه ۱۷ اسفند اعلام کرد مازندران شرایط خوبی ندارد و مسافران از سفر کردن به این استان جدا خودداری کنند.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم یکی از دلایل افزایش چشمگیر این آمار‌ها را افزایش امکانات آزمایشگاهی در استان اعلام کرد و گفت: نتایج آزمایش‌ها از مازندران به تهران ارسال می‌شود و انستیتو پاستور نتایج آزمایش‌هایی که روز‌های قبل به تهران ارسال شده بود را به شکل تجمیع شده اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: افزایش امکانات آزمایشگاهی علت جهش آمار ابتلا به کرونا در مازندران!


رسیدن آمار مبتلایان قطعی و شناسایی شده در مازندران به ۶۰۶ نفر و به صدا در آمدن زنگ هشدار حساسیت‌ها را افزایش داد و در حالیکه همه منتظر یک جهش آماری دیگر بودند وزارت بهداشت در آمار‌های روز ۱۸ اسفند اعلام کرد تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران به ۶۲۰ نفر رسید و فقط ۱۴ مورد جدید به کرونا در مازندران شناسایی شده است این میزان فردا نیز تکرار شد و با اضافه شدن ۱۳ نفر جدید تعداد مبتلایان به کرونا در استان به ۶۳۳ نفر رسید آماری که برخی‌ها را به دلیل کاهش عجیب تعداد مبتلایان به تعجب واداشت.
روز شمار کرونا در مازندران

سقوط در نمودار یک روزه بود

در حالی که رسانه‌ها و مردم در حال گمانه زنی برای کشف دلایل کاهش عجیب تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران وزارت بهداشت روز سه شنبه ۲۰ اسفند اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۳ نفر به مبتلایان به کرونا در استان اضافه شد و استان مازندران با دارا بودن ۸۸۶ نفر مبتلا به کرونا پس از تهران و قبل از قم به رتبه دوم کشور رسید.


بیشتر بخوانید: افزایش تعداد مبتلایان کرونا در مازندران


این افزایش خیره کننده در آمار سبب شد مردم بر اساس داده‌های آماری که از مجامع علمی منتشر می‌شد و لغو ممنوعیت تردد در جاده‌های مازندران و ورود مسافران دوباره منتظر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران بودند، اما در روز چهارشنبه دوباره شیب نزولی نزدیک به صد در صدی، شکل فعالیت این ویروس در مازندران را برای مردم استان سوال برانگیز کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی روز چهارشنبه ۲۱ اسفند از ابتلای ۳۲ فرد جدید خبر داد و اعلام کرد در مازندران ۹۱۸ نفر به کرونا مبتلا شدند وهم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

این سقوط در نمودار باز افکار عمومی را به سمت رسیدن به یک پاسخ منطقی کشاند و دو فرضیه را مطرح کردد اولین فرضیه اصلاح شیوه رفتاری مردم برای کنترل ویروس بود با این توجیح که این ویروس پس از گذراندن یک دوره فعالیت و شیوع، در صورت رعایت همه نکات ایمنی و بهداشتی، به مرور در مسیر نزول قرار می‌گیرد، اما با توجه به شرائط موجود این فرضیه به نظر خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.


بیشتر بخوانید: بستری شدن روزانه ۳۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در دو استان شمالی


فرضیه دوم نیز همان گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که آزمایشگاه پاستور در تهران نتایج آزمایش‌ها را در برخی روز‌ها تجمیع و به استان ارسال می‌کند و بر اساس این فرضیه باید در یکی دو روز آینده منتظر جهش آماری دیگری باشیم احتمالی که با اعلام نتایج جدید و افزایش ۲۷۱ نفری و ۱۹۲ نفری در روز‌های ۲۲ و ۲۳ اسفند باعث شد برخی‌ها این احتمال را به واقعیت نزدیک بدانند که کمبود امکانات آزمایشگاهی در مازندران باعث می‌شود سقوط یا صعود‌های عجیب در خصوص مبتلایان جدید به کرونا را شاهد باشیم.

اما امروز شنبه ۲۴ اسفند وزارت بهداشت اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته فقط ۱۷ نفر در مازندران به کووید ۱۹ شناسایی شدند و تعداد مبتلایان قطعی در استان به ۱۲۰۶ نفر رسید.

روز شمار کرونا در مازندران

اما با توجه به نتایج و روزشمار تقویم کرونایی در استان شاید نباید به این آمار و سقوط  زیاد دلخوش بود و مازندرانی‌ها بر اساس تحلیل آماری فردا یا پس فردا باید منتظر جهشی دیگر در تعداد مبتلایان به کرونا در استان باشند.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد جلالی
۲۲:۳۳ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
با سلام باید به عرض برسانم که احتمالا همانگونه که خوتان می دانید، شمار واقعی مبتلایان به کرونا به مراتب بیشتر از آمار رسمی می باشد. چرا که در آمار رسمی تنها افرادی شمارش می شوند که تست کرونا از آن ها گرفته شده و پاسخ مثبت دریافت کردند . حال آن که دوبرابر این تعداد به گفته خود مسئولین مشکوک به کرونا در بیمارستان های بابل بستری هستند. افزون بر این تعداد بیماران زیادی بدلیل داشتن علائم خفیف کرونا در بیمارستان ها پذیرش نشدند و یا آنکه به بیمارستان ها مراجعه نکردند. قطعا این افراد ناقل کرونا بوده و عدم آگاهی مردم از وجود آن ها بسیار خطرناک است. بنابراین پیشنهاد می شود برای آنکه مردم بهتر از اوضاع بحرانی شهر با خبر شوند، آمار دقیق تر و واقعی تری به مردم ارائه شود.
ضمنا در مورد شمار جانباختگان لطفا آن هایی که بدلیل مشکلات تنفسی فوت کرده اند را نیز اعلام بفرمایید.
آخرین اخبار