کامل دلپسند پژوهشگر جامعه شناسی و استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این موضوع که چرا افراد مایلند در فضای اینستاگرام هویت دیگری از خود ارائه دهند؟ اظهار کرد: گذر تاریخی از فیس بوک به اینستاگرام باعث شده افراد آن قسمت پنهان هویت خود را در اینستاگرام بروز ندهند. این فرصت تعامل اجتماعی ایجاد شده در اینستاگرام باعث شده که افراد درباره پنهانهای خود صبحت نکنند.
دلپسند افزود: اینستاگرام جذابیتی دارد که شما را خیلی بهتر از آن چیزی که خودتان هستند نمایش می دهد و این تائید شدن از جانب دیگران با لایک و کامنت برای نسل جوان جذابیت دارد؛ این شبکه اجتماعی برای جوان و نوجوان دانشگاهی هویت ساز است و حتی قومیتهای مختلف غنای فرهنگی خود را در صفحه اینستاگرام نشان میدهند.
این پژوهشگر اجتماعی در ادامه بیان کرد: در این فضا افراد به دنبال آن هستند که بخشی از پنهان خود را به نمایش نگذارند. اینستاگرام البته میتواند عرصه نمایش سرمایههای نمادین یا ارزشهای فرهنگی و لباس و پوشاک فرد هم باشد در واقع مهم این است که فضای اجتماعی و میدان اجتماعی باب گفت وگو و تعامل اجتماعی را فراهم کرده و در این باب اجتماعی آسیبهای اجتماعی برای نوجوانان و جوانان را رقم زده است.
بیشتر بخوانید: ایران در زمینه پزشکی به مرجعیت علمی دست یافته است
دلپسند تصریح کرد: اینستاگرام فضایی است که جامعه ایرانی میتواند به دور از تاخر فرهنگی خودش را با آن تطابق دهد و هویت فردی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی ایرانیان باشد چون هم کم هزینه است همچنین امکان تبدیل به خودهای اجتماعی و هویتهای فرهنگی در فضای اینستاگرام وجود دارد.
او در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا نمایش در اینستاگرام نمایش خود واقعی نیست؟ گفت: به دو دلیل یکی دو رویی اجتماعی در جامعه و دوم واکنشهایی است که دیگران نسبت به ما دارند که این واکنشها از سمت اقشار مختلف است و باعث قضاوت سیاسی یا اجتماعی دیگران میشوند؛ این سبک زندگی یک سبک زندگی طبقهای و جنسیتی هم است؛ اکانت زنان با مردان بسیار تفاوت دارد، ولی بسیاری از زنان با اکانت و تصویر واقعی وارد نمیشوند.
دلپسند در ادامه بیان کرد: برای نسل جدید اگر با میدان اجتماعی، سبک زندگی جدید و عادت وارههای جدیدی فهم مواجه نشویم از دنیای اجتماعی واقعی آنها دور خواهیم شد؛ واقعیت این است که اگر بخواهیم تغییرات فرهنگی جامعه ایرانی را بفهمیم نیازمند داریم که به انتخاب نسلی و انتخاب فرهنگی اهمیت بدهیم و از دریچه نگاه آنها آنها به جامعه بنگریم.
انتهای پیام/
وبیشتر دوستان نزدیک کاربرها نسبت که در تویتر یا فیس بک دیده شوند دراینستاگرام دیده میشوند
اون وقت تلگرام که یه برنامه کاربردی هست و الان تو ارتباطات سازمانی و شرکتی بهش احتیاج داریم فیلتره.
واقعا مسخرس