هیچ خدمتی قبل از ۲۵ اردیبهشت به عشایر ارائه نمی‌شود

عشایر کوچ رو قبل از ۲۵ اردیبهشت ۹۹ اقدام به کوچ بهاره نکنند.

یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: عشایر استان اگر قبل از ۲۵ اردیبهشت ۹۹ اقدام به کوچ (چه سنتی و چه ماشینی) کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

او با بیان اینکه هر ساله هنگام کوچ خدمات مختلفی به عشایر ارائه می‌شود افزود: در صورت کوچ قبل از موعد مقرر هیچ گونه خدماتی به عشایر ارائه نخواهد شد.

حسین پور اضافه کرد: کوچ عشایر استان از ۵ ایلراه اصلی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: برابر با مواد ۴۴ و ۴۴ مکرر قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور و تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت وروده پیش از موعد مقرر (٢۵ اردیبهشت ٩٩) و بدون پروانه چرا یا مازاد بر ظرفیت پروانه چرا به مراتع جرم محسوب گردیده و توسط مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی و پاسگاه‌های نیروی انتظامی و ایست و بازرسی‌های اکیپ‌های کنترل دام مستقر در گلوگاه‌های استان، برابر با مقررات با متخلفین برخورد خواهد شد و از طریق مراجع قضایی و انتظامی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

حسین پور گفت: احتمال اینکه کوج بخاطر جلوگیری از شیوع کرونا ویروس به تعویق بیافتد وجود دارد.

کوچ عشایر همه ساله در ۲ فصل انجام می‌شود؛ اول در فصل بهار و هنگام کوچ ایل از گرمسیر به طرف سردسیر (ییلاق) و دوم در اواخر شهریور و اوایل فصل پاییز که ایل از سردسیر به طرف گرمسیر (قشلاق) و معمولاً خوزستان حرکت می‌کند و تا بهار سال آینده در مراتع این استان باقی می‌ماند.

چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس، دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است. جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری، حدود ۶۲.۱۰ درصد جمعیت عشایری کشور و ۵.۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار