پرویز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

«قلم زرین» برای تهیه کتاب با مشکل مواجه شده است/ احتمال تغییر زمان برگزاری اختتامیه

رئیس انجمن قلم ایران از احتمال تغییر اختتامیه «قلم زرین» به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص جلسات این انجمن ادبی گفت: انجمن قلم ایران در ایامی که گذشت به تبع دستوراتی که درباره تجمعات داده شده بود، جلسه حضوری برگزار نکرد و آخرین جلسه ما مربوط به قبل از عید بود. در جلسه هیئت موسس انجمن که جایگزین هیئت امنا‌های موسسات است و کار نظارت بر هیئت مدیره را برعهده دارد صلاحیت متقاضیان برای عضویت در انجمن قلم ایران بررسی می‌شود. جلسات هیئت موسس حداقل در هر فصل یکبار برگزار می‌شود تا کسانی که صلاحیت کافی برای عضویت در انجمن قلم ایران را دارند به عضویت انجمن پذیرفته شوند. در جلسه اخیر هیئت موسس انجمن قلم ایران چند نفر از متقاضیان برای عضویت در این انجمن پذیرفته شدند.

او افزود: معمولا قبل از اینکه وارد سال جدید شویم، اولین جلسات داوری جایزه قلم زرین برگزار می‌شود. در این جلسه آمار انتشار کتاب را در ۹ ماهه نخست سال تهیه می‌کنیم. این جلسه بیشتر برای آشنایی داوران با ضوابط و شرایط داوری در جایزه ادبی قلم زرین برگزار می‌شود. در این جلسه یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن قلم ایران با حضور دبیر جایزه قلم زرین توضیحاتی را به داوران در این باره می‌دهد. در جلسه گذشته هم همین کار انجام شد، در این جلسه خودم با حضور کامران شرفشاهی دبیر این دوره جایزه جایزه قلم زرین به داوران درباره داوری این جایزه ادبی توضیح دادم.

رئیس انجمن قلم ایران با اشاره به اینکه همه داوران جایزه قلم زرین توجیه شدند و شرایط آیین نامه داوری این جایزه ادبی را پذیرفتند، اظهار کرد: آیین نامه مکتوب داوری در جایزه قلم زرین وجود داشت، چون ممکن است سوالاتی درباره داوری در این جایزه مطرح باشد جلسه با داوران جایزه قلم زرین را برگزار کردیم. معمولا فهرست مورد نظر داوران جایزه را در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیه می‌کردیم اما اکنون با توجه به تغییر زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و تعطیلات مربوط به بیماری کووید ۱۹ برای تهیه کتاب‌ها با مشکل مواجه شدیم و تهیه کتاب به تاخیر افتاده است.

پرویز ادامه داد:  ارسال کتاب‌هایی که خود ناشران برای شرکت در جایزه قلم زرین می‌فرستند، به تاخیر افتاده است. اگر روند شیوع بیماری کووید ۱۹ پایدار بماند و امکان داوری کتاب‌ها در زمان مناسب نباشد، مجبور هستیم فکر دیگری بکنیم. جایزه قلم زرین متعهد است کتاب‌هایی را داوری کند که ناشر یا مولف برای شرکت در جایزه می‌فرستند. معمولا فهرست کتاب‌های منتشر شده در هر سال را هم تهیه می‌کنیم اگر احیانا کتابی مدنظر داوران باشد، اما کتاب برای جایزه ارسال نشده باشد، کتاب را تهیه می‌کنیم و در اختیار داوران قرار می‌دهیم.

او در پایان گفت: تا الان امکان تهیه کتاب‌ها در این بخش نبوده است و کتاب‌هایی هم که ناشران برای ما می‌فرستند به تاخیر افتاده است، چون جوایز جایزه قلم زرین در روز قلم اهدا می‌شود. داوران ما هم پس از تعطیلات عید برای داوری آثار بسیار تحت فشار هستند. امسال، چون تاکنون نتوانستیم فهرست مورد نظر داوران را تهیه کنیم تلاش می‌کنیم این مشکل در اولین فرصت برطرف شود. وضعیت مواجهه با بیماری کووید ۱۹ را در کشور تا اوایل اردیبهشت ماه رصد می‌کنیم و پس از آن درباره تغییر زمان برگزاری اختتامیه جایزه قلم زرین تصمیم می‌گیریم و مشخص می‌شود زمان برگزاری اختتامیه به زمان دیگری موکول یا در روز قلم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار