آیا ویروس کرونا با شروع فصل گرما از بین می‌رود؟

براساس مطالعاتی که صورت گرفته است، دانشمندان امید دارند با شروع فصل گرما به پایان کرونا نزدیک شویم.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، این پرسش مطرح شد که آیا با گرم شدن هوا و تغییر فصل این ویروس از بین خواهد رفت؟ دانشمندان اکنون به این موضوع پرداخته و سعی می‌کنند رفتار ویروس را در آینده نزدیک پیش بینی کرده تا کنترل شیوع آن را به دست بگیرند. این آزمایش‌ها می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره این ویروس ناشناخته به دانشمندان بدهد.

براساس مشاهدات و تجربه‌های به دست آمده از ویروس‌های کرونا در سال‌های قبل و هم چنین آنفلوانزا که شباهت بسیاری به ویروس کرونا دارد، این ویروس‌ها با شروع فصل گرما یا از بین می‌روند و یا به میزان بسیار اندکی شایع می‌شوند؛ بنابراین دانشمندان امید دارند با فرارسیدن فصل گرما ویروس کرونا نیز ضعیف شده و از بین برود.

طبق مطالعاتی که بر روی تمام کرونا ویروس‌ها انجام گرفته است، این ویروس‌ها در ماه فوریه شیوع پیدا کرده و در فصل تابستان رو به نابودی می‌روند. مطالعات دیگری نیز نشان می‌دهد که کرونا ویروس‌ها الگویی فصلی دارند.


بیشتر بخوانید: انجام چه کار‌هایی برای از بین بردن ویروس کرونا مهم هستند؟


اما با توجه به جدید بودن بیماری کووید-۱۹ و سرعت بالای شیوع و همه گیری آن، نباید به این تجربیات اکتفا کرده و با قطعیت از نابودی ویروس در فصل تابستان سخن گفت. این تنها یک فرضیه بر اساس تجربیات گذشته است، در حالی که ممکن است کووید-۱۹ بر خلاف ویروس‌های هم خانواده خود رفتار کرده و با گرم‌تر شدن هوا نیز از بین نرود؛ بنابراین اکتفا به این مطالعات و رعایت نکردن نکات مهم برای پیشگیری از شیوع وسیع ویروس، می‌تواند فاجعه انسانی ایجاد کرده و ما را از کنترل و مهار این ویروس ناتوان سازد.

تنها کاری که در حال حاضر و با توجه به نبود درمان قطعی و واکسن برای کرونا می‌توان انجام داد، پیشگیری از ابتلا به آن و انتقال ویروس به افراد دیگر با نادیده گرفتن اصول بهداشتی است. تا زمانی که درمانی برای این ویروس پیدا نشده است، نباید با خیال راحت و با استناد به تجارب قبلی رفتار کرد؛ چرا که ممکن است کرونا رفتاری متفاوت از خود نشان دهد.


بیشتر بخوانید: تقدیر وزیر بهداشت از موافقت رهبر انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
France
به سعید
۱۸:۴۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان عربستان دماش حدود دو هفته است که مثل تابستان اکثر شهرهای ایران هست. شیوعش هرگز کم نشده. اتفاقا کمی هم افزایش داشته.سایر کشورهای گرمسیر هم همینطور، امار و مستندات موجوده. بدون دلیل و مستند علمی برای نیت خاص خود نظر ندهید و دیگران را گمراه نکنید.
France
به سعید و همه
۱۸:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان ۱۲ اردیبهشت امار شهرهای گرمسیر اتفاقا از همه بدتر هست. و خود مردانی که مقام رسمی است هم گفت اگر قرار بود با گرما بره به اهواز سرایت نمی کرد. ترامپ هم ادعا کرد که تا اخر اوریل نابود خواهد شد و الان اوریل تمام شد و با قوت هست.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۵۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
قطعا فعالیت کرونا ویروس در فصل گرما تا ۷۰ در صد کند خواهد شد
Italy
زهره
۰۱:۱۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام چرا میگید استرالیا تابستونه و شیوع داشته باید بگم‌نهایت گرمای اونا ۲۶ درجه است میتونید سرچ کنید و ببینید الان چه دمایی دارن ضمنا جنوب کشور هم هنوز اونقدر گرم نشده بود که کرونا شایع شد . تابستونهای ما کمترین دما چهل درجه است .
Italy
زهره
۰۱:۰۹ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
آنفولانزا تو گرما هم هست . من سال گذشته سفر حج بودم تو مرداد ماه تقریبا تمام حاجیا آنفولانزا داشتن همه دچار عفونت ریه و بشدت سرفه میکردن . منم همینطور بودم اصلا خوب نشدم تا اومدم ایران . درست ۲ ماه درگیر بودم تا خوب شدم. عفونت شدید ریه داشتم اما تنگی نفس در کار نبود . نمیدونم چه ویروسی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
الان در شهرهای جنوبی مگر چقدر هستن که گرفتن اگر در کشورهای عربی یا حتی جنوبی کشور خودمون ببینید شیوعش خیلی کم هست مثلا در کیش یا بندرعباس کمتر از 100 امارهای که خودشون میگن یا حتی کل کشور عراق در طول 50 روز 1000 نفر که 65 نفر فوتی داشته
ایا این موضوع قابل مقایسه نیست
و اینکه مسلما وقتی هوا گرم میشه به جای اینکه 4 روز بمونه یک روز می مونه برای همین شبوع کم و اینکه بدن و گرم میشه و این ویروس مثل امارهایی که میگن 80 درصد بدون علامت و خیف هستن به طور خقیف گرفته میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی کمالی
۲۲:۱۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
ازبین نمی ره اما انشا الله شیوعش کمتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
استرالیا در گرمای تابستانی به این ویروس گرفتار شد. پس باید بگیم گرمی هوا هیچ تأثیری نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
تو خوزستان كه هيشكي رعايت نميكنه خيلي كمه
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۰:۳۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
استرالیا الان پاییزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
کاملا درست است با توجه به پوسته خارجی ویروس گرما باعث ماندگاری کم در فضا میشود که موجب کاهش واگیری آن میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
این ویروس توی رطوبت وسرما بیشترماندگاری داره امیدوارم هرچ زودترنابودبشه وشرش کنده بشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۴۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
قربون گرمای 50 درجه اهواز
France
به ناشناس ها
۱۹:۲۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
این ویروس در رطوبت کشندگی اش کمی بالاتر است. در سرمای بدون رطوبت هم شیوع کمتری دارد و هم کشندگی کمتر، آمار کشورهای ایسلند و اسکاندیناوری رو هر روز چک کنید. کشورهای گرم هم شیوع کمی ندارند و نمی توان گفت گرما شیوع را کنترل می کند. عربستان تا چند روز دماش به حدود چهل درجه هم رسید بعد دوباره خنک تر شد!!! تمام امار مستند هست برید سرچ کنید.
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۱۲:۳۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
اين حرف در مورد كرونا صدق نميكنه يك نگاه به وضعيت كشورهايى با آب و هواى گرم مثل عربستان و قطر بندازيد تا عمق فاجعه را بفهميد
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۳:۳۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
آفرین من هم میخاستم اینو بگم اونوقت می بایست در کشورهای عربی مبتلا وجود نداشت
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۵۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
اولا اونجا آنچنان شایع نشده دوما فصل گرما هنوز به اوج نرسیده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۵۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
عزیز جان اونجا رطوبت داره هوا
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۲۳:۵۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
به این کشورها منتقل شده. ضمن اینکه محققین میگن ویروس روی سطوح در هوای گرم کمتر عمر میکنن ولی نگفتن که از طریق ترشحات منتقل نمیشن
France
به مهدی
۱۹:۲۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
دقیقا انتظار داشتم این مطلب علیرغم اثبات غلط بودن آن نوشته شود. اولامناطق گرم ایران تقریبا همشون رطوبتی اند!!! دوما عربستان حدود شش روز پیش دمای 40 درجه را هم تجربه کرد و تا چند روز حداکثر دما 39 درجه بود. دمای تایستان تهران معمولا بین 36 تا 39 درجه است. اما نه تنها شیوع در عربستان کاهش نیافت بلکه افزایش هم یافت. شیوع در عربستان هرگز کمتر از کشورهای سردسیر نیست و اتفاقا در کشورهای اسکاندیناوی و سرد شیوع کمتر بوده!!!!!!
France
به ابراهیمی
۱۹:۲۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
به همه کشورها منتقل شده!!!! غیر از چین به همه کشورها منتقل شده، این چه استدلالی بود!!!!! اتفاقا در سرمای شدید شیوعش کمتر هست!!! طبق آمار، برای دیدن تاثیر دما بر شیوع، کشورهای فیلیپین، اندونزی، عربستان، امارات، کویت، قطر، هند و پاکستان را هر روز ببینید. از طرفی کشورهای سرد مثل آیسلند، دانمارک، سوئد و نروژ را که اکثرا قرنطینه هم نیستند هم ببینید. لذا اتفاقا آمار نشون میده سرمای شدیدتر شیوع رو کنترل می کنه. لطفا حتما این را نمایش دهید چون علمی است.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۴۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
خدا کنه واکسنش پیدا شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
مطمئنا ازبین نمی رود چون الان در شهرهای گرم ایران نظیر مناطق جنوب هم وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
میدونیم هس کمترازاونیکی شهرهاامارشون کمه
آخرین اخبار