شجره نامه ۸۰۰ ساله امامزاده حیدر (ع) کرج تا ثبت آن در میراث فرهنگی

در ۵ کیلومتری شهر کرج در منطقه کلاک مقبره مطهر امامزاده از نوادگان حضرت زین العابدین علیه السلام معروف به امامزاده حیدر علیه السلام به چشم می‌خورد.

معصومه تقی خانی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان این که در ۵ کیلومتری شهر کرج، در منطقه کلاک مقبره مطهر امامزاده از نوادگان حضرت زین العابدین علیه السلام معروف به امامزاده حیدر علیه السلام به چشم می‌خورد، گفت: این امامزاده یکی از قبیل امامزاده هایی است که دارای شجره نامه است.

او افزود: این شجره نامه با قدمت ۸۰۰ ساله در کتابخانه امام رضا علیه السلام نگهداری می‌شد که با تلاش بسیار به دست متولیان امامزاده رسید و به منظور حفظ و نگهداری، در یک قاب زیبا بر روی دیوار حرم مطهر نصب شده است.

تقی خانی گفت: متن شجره نامه به این مضمون است؛ فرزندان حیدر بن حضرت امام زین العابدین علیه السلام، حمید و مجید و فرید را در ولایت بسطام شهید کردند اما حیدر بن سید بن حضرت امام زین العابدین را در توابع ری در منطقه کلاک شهید کردند.

او با بیان این که در دوران حکومت صفویه بقعه‌ای خشتی و گلی کوچک و بسیار ساده بر روی مزار آن امامزاده ساخته شد، افزود: مساحت آن بقعه بیشتر از ۲۴ متر مربع نبوده است و مکانی روحانی و دلنشین برای زیارت عاشقان اهل بیت علیه السلام بود.

تقی خانی گفت: به تدریج باغداران اطراف حرم که تمامی از اهالی کلاک بودند، باغ‌ها و زمین های اطراف امامزاده را وقف امامزاده کردند تا به مصارف گوناگون جهت اداره هرچه بهتر امامزاده مطهر برسد.

او با اشاره به این که امامزاده دارای مناقب و مواهب بسیاری است، افزود: چه بسیار کسانی که از راه دور و نزدیک به قصد زیارت و گرفتن حاجت به این مکان مقدس مراجعه این حاجت روا می‌شوند.

تقی خانی گفت: این بقعه در فهرست میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.