آبگیری کامل سد خاکی بزرگ استان مرکزی بعد از ۲۳ سال

سد خاکی بزرگ استان مرکزی به مدد بارش‌های اخیر بعداز ۲۳ سال به طور کامل آبگیری شد.

آبگیری کامل سد خاکی بزرگ استان مرکزی بعد از ۲۳ سالبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، اولین سد خاکی بزرگ استان مرکزی در شهرستان زرندیه که در سال ۱۳۷۶ در مجاورت شهر خشکرود به بهره برداری رسیده بود بعداز ۲۳ سال از زمان بهره برداری و به مدد بارش باران رحمت الهی آبگیری کاملی شده و حجم آب ذخیره شده پشت این بند خاکی نزدیک به ۳ میلیون متر مکعب رسید.

غلامرضا گودرزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در بازدید از این بند خاکی در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: ورودی آب رودخانه به سد حدود ۱۵ متر مکعب بر ثانیه است و حجم کل آب وارد شده خیلی زیاد گزارش شده است و همچنین پشت بند تغذیه‌ای حداقل ۳ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

گودرزی با بیان اینکه این آبگیری خیلی از مشکلات و معضلات بخش کشاورزی و بخش صنعت و حتی بخش خانوار شهری و روستایی را مرتفع می‌کند افزود: این سد از سال ۱۳۷۰ تا پایان سال ۱۳۷۶ ساخته و عملیات اجرایی و آبگیری سد از سال ۱۳۷۵ در چند مرحله انجام شد.

او اضافه کرد: این طرح در سطح حدود ۵ هزار هکتار اجرا شده و بیش از ۸۰ هزار کیلومتر کانال آب جهت کنترل سیلاب‌ها احداث شده و الحمدالله محدودیتی در ورودی آب ندارد و با ظرفیت ایجادشده می‌تواند آب را از حوزه‌های مختلف در زمینه در سفره‌های زیرزمینی ذخیره کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: منطقه خشکرود از مناطق حساس و مشکل دار در زمینه افت آب‌های زیرزمینی است و به همین منظور این طرح فقط در استان مرکزی در این شهرستان اجرا شده است.

او ادامه داد: ایستگاه تحقیقاتی آموزشی ترویجی پخش سیلاب خشکرود زرندیه با هدف ذخیره‌سازی سیلاب‌ها و انتقال آن‌ها به سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از خسارت‌هایی را که به بخش کشاورزی و بخش شهری و روستایی وارد می‌شود و بخش کشاورزی و شهری انجام شده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.