حکم روزه گرفتن در شرایط کرونا+ فتوای مراجع تقلید

فتوای برخی از مراجع معظم تقلید درباره روزه داری در ماه مبارک رمضان در شرایط کرونا را در این گزارش مشاهده کنید.

حکم روزه گرفتن در شرایط کرونا+ فتوای مراجع تقلیدبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم سوالاتی را دارند مبنی اینکه با توجه به وجود این بیماری امکان گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان وجود دارد یا خیر که نظر تعدادی از مراجع معظم تقلید در خصوص روزه داری ماه رمضان امسال که مصادف شده با ویروس منحوس کرونا و حکم روزه گرفتن در این ایام، به این شرح است:


بیشتر بخوانید:فتوای رهبر انقلاب درباره حکم روزه ماه رمضان در شرایط کرونا


آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

انسان نمی‌تواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته می‌تواند در فاصله افطار تا سحر از غذا‌های مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد، اما احتمال قابل توجهی می‌دهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.

آیت الله العظمی سیستانی:

وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است و هرکس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد واگر فرد مسلمان بیم آن داشته باشد که روزه گرفتن ولو با اتخاذ همه تدابیر احتیاطی، باعث ابتلایش به کرونا می‌شود، وجوب هر روزی که می‌ترسد در صورت روزه گرفتن به این بیماری مبتلا می‌شود، از او ساقط می‌گردد.

اما اگر بتواند درجه احتمال ابتلا به بیماری را کم کند تا آنچا که از نظر عقلا دیگر احتمال ابتلا مورد اعتنا نباشد- ولو از طریق ماندن در خانه و عدم اختلاط نزدیک با دیگران، استفاده از ماسک و دستکش‌های پزشکی و رعایت موارد ضد عفونی مکرر و نظیر آن – و موجب مشقت شدید و غیرقابل تحملی نیز نباشد، وجوب روزه از او ساقط نمی‌شود.

اما درباره آنچه گفته شد که پزشکان نوشیدن مکرر آب را در فاصله زمانی نزدیک به هم جهت جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی حلق توصیه می‌کنند. به این دلیل که احتمال ابتلای به ویروس کرونا را مرتفع می‌کند – این امر مانع وجوب روزه نمی‌شود، غیر از کسانی که به آن رسیده باشند و در صورت روزه گرفتن، ترس ابتلای به بیماری وجود داشته باشد و هیچ راهی برای کاهش احتمال آن هم وجود نداشته باشد – ولو با ماندن در منزل و اتخاذ سایر راه‌های احتیاطی پیشرفته-، اما افراد دیگر غیر از چنین فردی باید روزه بگیرند.

البته چه بسا بتوان با مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از آب پیش از سحر، کمبود آب بدن ناشی از روزه داری را جبران کرد همچنانکه می‌توان با جویدن آدامس بدون قند، جلوی خشکی حلق را گرفت- البته به شرطی که ذرات آن در دهان جدا نشده، وارد حلق نشود_ بنابراین جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود و مانعی از آن در صورت روزه داری وجود ندارد؛ بنابراین کسانی که می‌توانند کار خود را در ماه رمضان رها کرده و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به بیماری مذکور در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمی‌شود، اما افرادی که نمی‌توانند کار خود را رها کنند- بنا به هر دلیلی- و از ابتلا به ویروس در صورت ترک نوشیدن آب در بازه‌های زمانی در روز بیم دارند و نمی‌توانند اقدامات دیگر برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا را اتخاذ کنند، روزه بر آنان واجب نیست، هر چند مجاز به روزه‌خواری در ملا عام هم نیستند.

روشن است که روزه ماه رمضان از مهم‌ترین فریضه‌های شرعی است و تنها در صورت وجود عذر واقعی، ترک روزه جایز است و هر فردی نسبت به وضعیت خود آگاه‌تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه خواری شده و به ماه مبارک بی احترامی کند.
همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد.

آیت‌الله العظمی وحید خراسانی:

کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد؛ و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی [علت بجایی]داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است.

اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد [احتمال بجا]نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر در صورتی که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.

آیت الله العظمی سبحانی:

فعلاً نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت تا وضع در آینده روشن‌تر شود، احیاناً ممکن است برخی بخواهند این موضوع را بهانه‌ای برای روزه خواری قرار دهند.

آیت الله العظمى محمد جواد علوی بروجردی:

نسبت به کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و گرفتن روزه بر اساس نظر کارشناسان پزشکی امکان ابتلاء آنان را به کرونا افزایش میدهد، و یا کسانی که در دوران نقاهت بعد از این بیماری به سر می‌برند و روزه به مقاومت بدن صدمه می‌زند واجب نیست، و در مجموع معیار نظر کارشناسان پزشکی و در نهایت تشخیص فرد مکلف است و این عبادت با خوف ضرر به معنی احتمال عقلائی ضرر بدنی ساقط می‌شود.

ولی نسبت به افراد سالم - در فرض سؤال - بنا بر نظر بعضی از همین کارشناسان روزه و امساک نه تنها مقاوت بدن را کم نمی‌کند بلکه آنرا افزایش می‌دهد فلذا وجهی برای عدم وجوب روزه نیست مگر در افراد خاص با تشخیص پزشک و خوف ضرر.

آیت‌الله العظمى علوی گرگانی:

 با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه پزشکان به مصرف مداوم آب تا گلو خشک نشود (زیرا خشکی گلو ابتلا به بیماری را آسان می‌کند) و جلوگیری از ضعیف شدن بدن، روزه ماه مبارک رمضان امسال چه حکمی دارد؟

آیت الله علوی گرگانی در پاسخ آورده است: روزه از تکالیف واجب الهی است که به‌راحتی از عهده مکلف ساقط نمی‌شود لذا نمی‌توان به‌صرف احتمال ضرر آن را ساقط دانست، ولی اگر فردی با نظر پزشکان متخصص ظن قوی عقلایی می‌دهد که روزه باعث تشدید بیماری و یا مبتلا شدن به این بیماری می‌شود می‌تواند روزه نگیرد و بعداً باید قضای آن را به‌جا آورد و نباید این موضوع بهانه‌ای برای فرار از روزه گرفتن باشد.

آیت ­الله العظمی نوری همدانی:

در روز‌های اخیر مکرر عرض شد که روزه یکی از اعمال واجبی است که برای افرادی که شرایط دارند واجب است، مگر اینکه در سفر و یا بیمار باشد و یا اینکه در وضعیتی باشد که اگر روزه بگیرد، خوف آن را داشته باشد که بیمار شود و یا بیماریش تشدید گردد.

به نظر اینجانب، ملاک خوف از بیماری یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشک متعهد و متدین تشخیص دهد و در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد واگر بگیرد عمل حرام انجام داده است.

همان طور که اگر سالم باشد وخوف ضرر و بیماری نداشته باشد، واجب است بگیرد و ترک آن کفاره دارد و اگر کسی هم به هرعنوان نمی­‌تواند روزه بگیرد، حق روزه‌­خواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است.

در صورت اعلام فتوای دیگر مراجع این خبر بروزرسانی می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاحسین
۱۹:۲۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا تورو به حق محمد وال محمد ریشه این کرونا روخشک کن
به قران ماقشرضعیف ازهرلحاظ توفشاریم .حتی براروزه گرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
کارگرم ودایم با کار سخت دست پنجه نرم میکنم پیرو گفته مراج تقلید پول کافی برای خرید غذاهای مقوی ندارم تکلیف با روزه گرفتن چیست
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۵۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
آقایون محترم غذاهای مقوی در خانواده شما پیدا میشود لطف کنید دل خانوادهای بی بضاعت را جریحه دار نکنید
-
ناشناس
۰۹:۰۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
نمی دونم چرا امسال اکثر مردم میخوان کرونا رو بهونه کنند و روزه خواری کنند
آخه روزه بودن چه ارتباطی به کرونا داره
متاسفانه برخی از مراجع هم با اونا همسو شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
روزه و تکالیف دینی را تحت هر شرایطی بایدانجام دادوبه آن عمل کنیم مگر به سلامتش انسان ضرر برساند که اون هم باید با تایید پزشک معالج باشدولاغیرومابایدحرمت ماه مبارک رمضان و عدم روزه خواری را نگه داریم نماز و روزه از واجبات خداونددردین اسلام است ما انسانها وظیفه داریم که تاآخرعمرمان انجام دهیم واز آن سرپیچی نکنیم چون که خداوندبه ما امر کرده وازماخواسته است به آن عمل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
فتوی رهبری رو هم بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۰:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
لطفا نظر مرا پخش کنید.
به نام خدا در طی سال های اخیر که گرانی 5 برابری خیلی از اقلام خوراکی و غیر خوراکی از جمله غذاهایی مثل گوشت و پروتئین های حیوانی و مواد مغذی دیگری که واقعا خرید آنها برای هر ایرانی آسان نبوده از آجیل و پسته و بادام و ... که اصلا خبری در سفره همه ایرانی ها نیست میوه هم که کمتر نسبت به مشابه سال های پیش در نتیجه بدن انسان به مرور زمان دچار کمبود های غذایی و مغذی و ویتامینی مورد نیاز بدن میشه. و ویروس کرونا هم که عاملی شده برای ترس و استرس بیشتر .به نظر من امسال با این شرایط من بشخصه روزه نمیگیرم چون واقعا دچار ضعف بدنی شدیدی شدم. امیدوارم کسانی که میتونن روزه بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
فتوای آیت‌الله خامنه‌ای چی بوده در این باره
Czechia
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
بین همه فرمایشات آیت الله سیستانی از همه دقیق تر بود .
بقیه عزیزان هم خوب گفتن ولی دقت نظر ایت الله سیستانی در بیان روشن مطالب واقعا تحسین برانگیزه
خداوند ایات عظام پشتیبان اسلام و انقلاب رو حفظ کنه انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۵۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
با توجه به خطر کرنا واز دست دادن جان مجبور هستم مرجع تقلید خودم را عوض کنم چون خطر جان در میان هست وعلم مرجع تقلید خیلی مهم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
فقط مراجع می گویند که فاصله افطار تا سحر غذای مقوب بخورید تا بتوانید روزه بگیرید بابا با این وضع گرونی وبیکاری از کجا غذای مقوی بیاوریم بخوریم تا بتوانیم روزه بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
از پول حجم اینترنت و وقتی که صرف کردی اینجا کامنت بزاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
بخورید بیاشامید اسراف نکنید قبل از سیر شدن از خوردن دست بکشید شکر کنید روزه بخاطر خود انسانهاست درثانی اگه مریضی بهانه باشد این بهانه ها بدرد اخرت ما نمی‌خورد بهانه مورد قبول نیست بعدا نگید کسی به ما گوشزد نکرد
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۲۱:۲۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام وقتتون بخیر.لطفا نظر حضرت آقارو هم بپرسید واعلام کنید.ممنون بابت مطالب بسیار مفیدتون
Ukraine
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام علیکم . بنده ازحدودده سال قبل تاکنون بادارو روزه میگیرم میخواهم بدانم آیادرست هست یانه؟( بخطر ناراحتی معده )
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۱۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
اسلام میگه :کاری که به بدن ضرر برساند حرامه،اگه دکتر ب شما گفته ک روزه باعث بدتر شدن بیماریتون میشه و شما باز روزه گرفتین.روزتون صحیح نیست ،گناه کردید و کفاره گناهتون رو باید بپردازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سوال های دیگری هم بپرسید تا همه جوانبش مشخص بشه
مثلاً کسانیکه بیماری های زمینه ای دارند چه کنند؟ چون نمی شه دکتر رفت با این شرایط. از ترس کرونا نمی شه دکتر رفت
آخرین اخبار