استقبال از رمضان با گرانی/ کرونا بهانه افزایش قیمت ها شد

مردم خراسان‌جنوبی پس از باز شدن تدریجی صنوف و بیشتر شدن خریدهای روزانه با افزایش قیمت برخی گروه‌های کالایی روبرو شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گرانی، افزایش قیمت‌ها و احتکار واژه‌هایی است که به گوش مردم شهر و دیار ما آشنا است. غریبه‌ای نیست که تازه به بازار و پاساژ و محل کسب و کار همشهریان ما آمده باشد. هر نوروز، شب یلدا، موقع شروع مدارس و آغاز ماه مبارک رمضان آن را با تمام وجود لمس می‌کنند.

چون همیشه آجیلی که شب عید خریده‌اند با قیمت آجیل شب عید پارسال شأن تفاوت داشته و زولبیا و بامیه سفره‌های افطارشان نیز همیشه گران‌تر از سال گذشته بوده است.

این روز‌ها در آستانه ماه مبارک رمضان که کسبه و اصناف بعد از حدود یک ماه تعطیلی کرکره مغازه‌های خود را بالا کشیده‌اند، مردم مشاهده می‌کنند که قیمت برخی از گروه‌های کالایی نیز افزایش یافته و این امر دغدغه‌هایی را برای عموم افراد به وجود آورده است.

لیلا احمدی شهروند خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شرایط واحد‌های صنفی و کسبه را بعد از تعطیلی یک ماهه کسب و کارشان درک می‌کنم، ولی جبران این تعطیلی نباید با شیوه افزایش قیمت کالا و محصولات صورت گیرد.

افزایش قیمت‌ها متناسب با شعار همدلی نیست

وی با بیان اینکه در روز‌های اخیر برخی از اقلام مورد نیاز مردم، چون حبوبات به شدت افزایش داشته است، بیان‌کرد: با شروع ماه مبارک رمضان میزان خرید‌های مردم نیز افزایش خواهد یافت که این امر ضرورت بیشتر شدن نظارت‌ها را دوچندان می‌کند.

احمدی یادآور شد: واقعاً شرایط زندگی برای برخی از خانواده‌ها از منظر اقتصادی سخت شده و افزایش قیمت کالا‌ها این فشار و سختی را دو چندان کرده است.

غلامرضا رضایی شهروند بیرجندی دیگری در این زمینه  گفت: همیشه در ابتدای سال سخن از افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان است، ولی در حقیقت رشد قیمت کالا‌ها چند برابر میزان افزایش حقوق‌ها است.

وی با اشاره به تکرار نوسانات قیمت‌ها و رشد افسارگسیخته تورم در جامعه ادامه‌داد: متأسفانه دیگر تورم برای مردم جامعه عادی شده و موقع خرید می‌دانند باید انتظار بیان قیمت بالاتری نسبت به ماه قبل از سوی فروشنده داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا بسیاری از اقشار جامعه، چون رانندگان تاکسی، آرایشگر‌ها و بسیاری از کسبه آسیب دیده‌اند، گفت: در چنین شرایطی باید مرهم درد همدیگر باشیم نه اینکه با بالا بردن قیمت کالا روزگار را بر هم سخت کنیم.

این شهروند بیرجندی یادآور شد: زمانی سخن از این بود که اقشار ضعیف جامعه امکان خرید گوشت را ندارند، ولی افزایش قیمت حبوبات خرید حتی این قلم کالا را برای برخی از خانوار‌ها سخت کرده است.

استقبال از رمضان با گرانی/ کرونا بهانه افزایش قیمت ها شد

ممنوعیت واردات، علت گران شدن برخی کالا‌ها

داوود شهرکی، رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قیمت برخی از کالا‌ها به دلایلی، چون افزایش هزینه حمل و نقل، هزینه‌های کارگری و مالیات افزایش داشته است و ارتباطی با تعطیلی چند هفته‌ای صنوف بر اثر کرونا ندارد.

وی بیان‌کرد: برخی از کالا‌ها نیز به واسطه رعایت موضوعات بهداشتی شامل ممنوعیت واردات شده و از این نظر در داخل قیمت آن مقداری افزایش داشته است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: البته باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که قیمت برخی از کالاها، چون رب گوجه فرنگی، گوشت و مرغ نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که در مورد گوشت مرغ این موضوع کاملاً احساس می‌شود.

۱۸۰۰ تن کالای اساسی در بازار توزیع می‌شود

شهرکی همچنین از تأمین هزار و ۸۵۸ تن سهمیه کالای اساسی برای تنظیم بازار خراسان جنوبی در رمضان خبر داد و گفت: این مقدار کالا از محل ذخایر و همچنین واردات از سوی وزارت متبوع در اختیار استان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: این اقلام شامل برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز، شکر و روغن نباتی است که با قیمت تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان در مراکز فروش عرضه می‌شود.

محمد حسین اشرفی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه  گفت: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا‌های عمومی مصرف‌کنندگان برای تهیه کالا‌های اساسی از قبیل برنج، روغن، گوشت، شکر و سایر مواد غذایی از جمله خرما، زولبیا و بامیه و سبزیجات ضرورت نظارت و کنترل بر بازار با رویکرد پیشگیرانه را مضاعف نموده است.

استقبال از رمضان با گرانی/ کرونا بهانه افزایش قیمت ها شد

طرح نظارتی ضیافت از ۳۰ فروردین آغاز شد

وی اظهار کرد: بر این اساس سازمان تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی همانند سال‌های گذشته طرح نظارتی ضیافت ۹۹ را از تاریخ ۳۰ فروردین ماه سال جاری آغاز کرده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی افزود: در این طرح با همکاری سازمان صمت و اتاق اصناف، واحد‌های صنفی عرضه کننده کالا‌های مرتبط با طرح مورد بازرسی و نظارت قرار خواهند گرفت.
اشرفی ادامه‌داد: گروه‌های هدف در این طرح اصناف عرضه کننده کالا‌های ضروری و مایحتاج اساسی مردم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند.

وی با اشاره به اجرای این طرح در رمضان سال گذشته گفت: در طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان در سال ۹۸ تعداد ۱۰۵ پرونده به شعب تعزیرات حکومتی سراسر استان ارسال شد که تمامی آن‌ها رسیدگی و متخلفین به پرداخت افزون بر یک میلیارد و ۱۹۳ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی یادآور شد: هم استانی‌های عزیز در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توانند با تلفن گویای ۱۳۵ تماس گرفته و یا با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش‌ها و شکایات خود را ارائه دهند.

هر چند مسئولین و متولیان امر همیشه از افزایش نظارت بر بازار و مقابله با احتکار و گران‌فروشی می‌گویند، ولی برای مردم این تلاش‌ها زمانی ارزشمند خواهد بود که آن را بر سر سفر خود لمس کرده و امروز راحت‌تر از روز گذشته بتوانند مایحتاج زندگی را تأمین کنند.

منبع مهر

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.