شمیرانی مطرح کرد؛

جهش مراکز آموزش عالی غیردولتی در فرآیند آموزش‌های الکترونیکی

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم گفت: این دانشگاه‌ها و مؤسسات در روی‌آوری به آموزش‌های الکترونیکی در دوران تعطیلی آموزش‌های حضوری موفق بوده‌اند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه‌ای با خبرنگار روابط عمومی و در تشریح وضعیت این گروه از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مسیر حرکت را رو به جلو و رضایت‌بخش تلقی کرد.

او در پاسخ به این سوال که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی در شرایط شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های حضوری آموزشی چه وضعیتی پیدا کردند، توضیح داد: مجموعه آموزش عالی کشور در نیمسال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ در پی شیوع بیماری کووید -۱۹ با توقف فعالیت‌های حضوری مواجه شد و دانشگاه‌های غیردولتی نیز از این وضعیت مستثنی نبودند. در نتیجه این دانشگاه‌ها نیز مشابه دانشگاه‌های دولتی و در تبعیت از سیاست‌ها و تصمیمات نهاد‌های بالادستی با متوقف کردن آموزش‌های حضوری به سراغ جایگزینی آموزش‌های الکترونیکی رفتند.

شمیرانی بیان کرد: به طور طبیعی توان، امکانات، پیشینه و شرایط این دانشگاه‌ها یکسان نیست، اما گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که بخش اعظم این مراکز آموزشی توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط تازه وفق دهند و آموزش‌های الکترونیکی را راه‌اندازی کرده و توسعه دهند.

او گفت: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر از دانشجویان کشور را پوشش می‌دهند و در سراسر کشور پراکنده هستند که توان و امکانات یکسانی ندارند.

شمیرانی ادامه داد: این مجموعه از دانشگاه‌ها نسبت به دانشگاه‌های دولتی و باسابقه تأخیر بیشتری داشتند یا از شتاب لازم برخوردار نبودند، اما به جرئت و با استناد به گزارش‌های دریافتی می‌توان گفت توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. آنچنان که تا پایان اسفند حدود ۲۰ درصد از این دانشگاه‌ها امکانات و بستر لازم را برای آموزش‌های الکترونیکی فراهم کردند، اما در فاصله‌ای کوتاه تا پایان فروردین ماه این دسته از دانشگاه‌ها با استناد به گزارش‌های دریافت شده از حدود ۷۵ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این مراکز آموزشی تحت پوشش آموزش‌های الکترونیکی قرار گرفته‌اند و این روند افزایشی همچنان با شتاب بیشتری ادامه دارد.

او افزود: برخی از موسسات غیرانتفاعی استان تهران سالهاست که در حوزه آموزش‌های الکترونیکی، دارای سابقه فعالیت آموزشی الکترونیکی بوده و حتی در شرایط اخیر نیز برای کمک به دیگر مؤسسات اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم درخصوص آنکه وزارت علوم برای حمایت از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در شرایط کنونی چه اقداماتی به انجام رسانده است، گفت: در کنار همه اقداماتی که پس از توقف آموزش‌های حضوری در سطح دانشگاه‌ها با هدایت وزارت علوم از جمله تغییر در مقررات آموزشی با هدف تسهیل و توسعه آموزش‌های الکترونیکی و نیز مراوده با وزارت ارتباطات برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از ترافیک اینترنتی رایگان رخ داد، برخی اقدامات نیز مختص دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی به انجام رسید.

شمیرانی یادآوری کرد: برای نمونه با توجه به آنکه دانشگاه‌های غیردولتی بیش از دانشگاه‌های پرسابقه دولتی از شرایط اخیر و توقف فعالیت‌های حضوری در معرض آسیب هستند و به علت متکی بودن این دسته از دانشگاه‌ها به شهریه‌های دانشجویی و نبود حمایت‌های بودجه‌ای از سوی دولت، کوشش شد تا رایزنی‌های لازم برای بهره‌مندی این مراکز آموزشی از اعتبارات و تسهیلات حمایتی دولت به انجام رسد که با موافقت وزیر محترم علوم در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار