ماه بندگی خدا با سحرخوانی در یزدان آباد

با فرا رسیدن ماه عبودیت و بندگی خداوند شور و هیجانی همراه با معنویت در بین مردم بخش یزدان آباد همراه با آیین و رسومی خاص پدید می‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با فرا رسیدن ماه عبودیت و بندگی خداوند شور و هیجانی همراه با معنویت در بین مردم بخش یزدان آباد همراه با آیین و رسومی خاص پدید می‌آید آیین‌هایی که با تلفیق دین و فرهنگ، آداب و رسوم زیبایی را در ماه ضیافت خدا خلق کرده اند رسومی که هر کدام از آن‌ها نشان گر همدلی، خلوص نیت و اعتقاد به وحدانیت خداوند بزرگ را در جامعه به نمایش می‌گذارد.

علی مرادی کارشناس ارشد مردم شناسی در یزدان آباد گفت: ماه رمضان، ماه میهمانی و بندگی خداوند است، از همین رو این ماه در بین مردمان مومن و خداجوی یزدان آباد از ارج و قرب خاصی برخوردار است.

او با اشاره به فرهنگ و غنای تاریخی این بخش افزود: مردم منطقه یزدان آباد با آداب و احترام والایی اعمال ماه رمضان را بجا می‌آورند.

پیشواز ماه رمضان

مردم بخش یزدان آباد همانند سایر هموطنان مومن چند روز مانده به آغاز ماه رمضان به استقبال این ماه پرفضیلت می روند که این استقبال آیین پیشواز از ماه رمضان نامیده می‌شود.

مرادی گفت: آیین استقبال به این شکل است که مردم برای آمادگی هرچه بیشتر برای روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، روز‌های اول، پانزدهم و سه روز آخر ماه شعبان را روزه می‌گیرند.

او افزود: مردم مومن یزدان آباد چند روز قبل از شروع ماه مبارک اقدام به نظافت و آب و جارو مساجد و تکایای محل خود می‌کنند و هر کس در حد توان خود اقلام غذایی تهیه و به نیازمندان و فقرا اهدا می‌کند.

روئیت هلال ماه

درگذشته که امکانات فعلی موجود نبود رسم بر این بود غروب روز آخر ماه شعبان افراد معتمد برای روئیت هلال ماه رمضان به بالای پشت بام و مناره‌های مساجد می‌رفتند و در صورت مشاهده آن، اعمال مخصوص این ماه را به جا می‌آورند.

کارشناس ارشد مردم شناسی گفت: مردم محلی اینجا در زمان روئیت هلال ماه‌های قمری با نگاه کردن کردن به درختان و گیاهان و طبیعت، سوره حمد را قرائت و با صلوات بر حضرت محمد (ص) به قول معروف "ماه را نو" می‌کنند.

او با اشاره به ریشه داشتن آئین‌های مردم یزدان آباد در عقاید دینی و ملی بیان داشت: یکی از رسوم دیرین آنان دعوت و میزبانی از روحانیون برای حضور در مساجد روستا‌هایی که در طول سال روحانی ندارند، است و این امر به همت بزرگان هر محله و روستا انجام می‌شود.

سحرخوانی

مرادی افزود: سحرخوانی در گذشته یکی از آداب و رسوم دیگر این بخش تاریخی بوده به نحوی که ساعت قبل از اذان صبح یک نفر از اهالی با رفتن به پشت بام محله و گذر از کوچه‌ها با زدن به طبل و یا قوطی‌های حلبی و خواندن مناجات مردم را برای سحر بیدار می‌کرد.

آبگوشت نذری

یکی از غذا‌های سنتی این دیار که به عنوان نذری و افطاری در ماه مبارک رمضان طرفداران زیادی دارد آبگوشت نذری یا همان آبگوشت امام حسینی است.

طبخ این غذا از قدیم الایام در این منطقه مرسوم بوده است و بیشتر در ماه‌های رمضان و محرم در اکثر محله ها، تکایا و مساجد این شهر تهیه و توزیع می‌شود از مواد اولیه این غذای لذیذ می توان به گوشت گوسفندی، حبوبات، سیب زمینی و انواع ادویه‌ها اشاره کرد همچنین در این ماه غذا‌ها و شیرینی جات مختلفی به همت بانوان طبخ می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها شله زرد، حلیم، کماچ، روغن جوشی، آش جو، زلوبیا و بامیه است.

الله رمضونی

کارشناس ارشد مردم شناسی با اشاره به سنت‌های زیبای مردم این بخش گفت: یکی از این آیین‌ها که در بعضی از روستا‌های بخش یزدان آباد اجرا می‌شود الله رمضانی است که بیشتر شب‌های ماه مبارک رمضان و توسط بچه‌ها اجرا می‌شود بدین صورت که چند پسر بچه گروهی را تشکیل داده و با مراجعه به درب منزل اهالی شعری را بدین مضمون می‌خوانند (ما از اون بالای بالا اومدیم، ما از اون صندوق اعلی اومدیم، توی صندوق اعلی اومدیم... )؛ و هدایایی از جمله آرد و مواد غذایی از صاحب خانه می‌گرفتند و بعد از جمع آوری کمک‌های مردم آن‌ها را بین فقرا و نیازمندان پخش می‌کردند.

عید فطر و جشن بندگی

مرادی با اشاره به بزرگی و درس آموز بودن ماه میهمانی خدا گفت: مومنان در این ماه بار دیگر تمرین عبودیت و بندگی می کنند و در پایان با فطرتی پاک‌تر از قبل جشن عید فطر را برگزار می‌کنند.

او افزود: مردم مومن یزدان آباد پس از یک ماه روزه داری و عبادت صبح روز عید فطر از همه محله‌های به سوی امامزاده بهاالدین این شهر می روند و در یک اجتماع نماز عید فطر را اقامه می‌کنند.

گفت و گو از محمد جواد ایزدی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.