انعقاد تفاهم میان دانشگاه شیراز و محیط زیست فارس

مدیرکل محیط زیست استان فارس از انعقاد تفاهم نامه میان این سازمان و دانشگاه شیراز برای بررسی وضعیت و احیای تالاب‌های پریشان و بختگان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،حمید ظهرابی مدیرکل محیط زیست فارس در اولین نشست مشورتی سمن‌های محیط زیستی فارس گفت: با توجه به شیوع کرونا و نبود حضور فشرده و متمرکز انسان در طبیعت و کاهش بهره برداری از سوخت‌های فسیلی و بخش‌های مرتبط با حمل و نقل، افت قابل توجه بخش تولید، فرصتی برای تنفس طبیعت ایجاد کرده، اما  اثرات زیانبار اقتصادی که ایجاد شده  با فشار بر محیط زیست و منابع طبیعی باید جبران شود.

او، بیان کرد: در روز‌های اول شیوع کرونا به خاطر کاهش آلودگی هوا، کاهش فشار گاز‌های گلخانه‌ای، آرامشی برای حیات وحش ایجاد شده است، اما عواقب این بیماری باعث استفاده بیشتر و جبران ناپذیر در آینده می‌شود.

ظهرابی تصریح کرد: آلاینده‌های ناشی از مواد ضد عفونی کننده و ترکیبات کلر دار برای گندزدایی و مصرف بیش از حد آب در کشور و جهان برای سلامت و جان انسان‌ها بوده است، ولی استفاده از این موادی مانند دستکش‌ها و لوازم یکبار مصرف پیامد‌های نامناسبی را برای محیط زیست به دنبال دارد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس در خصوص وضعیت تالاب‌ها تصریح کرد: تالاب‌ها با توجه به بارندگی‌هایی که در سطح استان داشته‌ایم به نسبت میانگین بلند مدت شرایط خوبی دارند بخصوص تالاب مهارلو که به یک وضعیت مناسب رسیده و دریاچه‌های طشک و بختگان حدود ۳۵ درصد آبگیری شده‌اند و برنامه ریزی‌هایی برای اخذ حقابه تالاب انجام شده و تالاب کمجان و تالاب‌های جنوب استان هم در شرایط مطلوبی هستند.

او، ادامه داد: تالاب کافتر بعد از ۸ تا ۱۰ سال حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آبگیری شده که با وجود این شرایط با احیا تالاب کافترانتظار می رود با لایروبی مسیر‌هایی که به سمت تالاب حرکت می‌کنند در صدد بهبود شرایط بهتر در تالاب باشیم.

ظهرابی افزود: در تالاب پریشان به علت برداشت‌هایی که از منابع آب زیر زمینی انجام می شود شرایط خوبی ندارد در حالی که درصد بسیار کمی از آن آبگیری شده و این در رابطه احیای تالاب‌های پریشان و بختگان  در اولویت است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس اضافه کرد: به علت شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌ها متوقف شد، اما  محیط بانان در همه شهرستان‌ها در حفاظت و احیا محیط زیست فعال بوده اند و با دستگیری صد نفر شکارچی متخلف،  ۵۴ قبضه اسلحه از آنان کشف شد که ۷ قبضه از آن‌ها غیر مجاز و یک قبضه اسلحه جنگی بوده است.

او، تاکید کرد: ادوات شکار شامل حدود ۷۴۶ عدد فشنگ، دام زنده گیری، پرنده گیری، دوربین، تور ماهی گیری است، که این موضوع نشان می‌دهد در ایامی که بسیاری از فعالیت‌ها متوقف شده بود، همکاران ما در محیط زیست تمام تلاش خود را برای حفاظت و احیا حیات وحش و محیط زیست داشته‌اند.

ظهرابی گفت: در خصوص فلامینگو‌های بختگان، در طول این ایام جلسات متعددی برای یافتن راهکار حفظ فلامینگو‌هایی که در استان زادآوری می‌کنند و احیای مجدد بزرگترین کانون زاد آوردی فلامینگو کشور در بختگان برگزار شد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس بیان کرد: موضوع تبدیل غرب شیراز به منطقه حفاظت شده در حال پیگیری است که با استعلامات لازم و بازدید دادستان دستورات خوبی صادر شد تا به صورت مقطعی آگهی ایجاد منطقه شکار ممنوع تا پاسگاه محیط بانی راه اندازی شود.

انتهای پیام/ت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار