روانشناسی ورزشی در ایران نوپاست

مسئول کمیته روانشناسی ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه، مشکلات مالی تیم‌ها و عدم درک ضرورت "روانشناسی ورزشی" را عامل استقبال کم ورزش کشور از این مقوله مهم عنوان کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  مژگان سعیدی به مناسبت روز جهانی روانشناسی ، با اشاره به نقش مهم روانشناسی ورزشی در موفقیت ورزشکاران، اظهارکرد: هرچند روانشناسی ورزشی در ایران بحثی نوپاست، اما در کشورهای پیشرفته موضوعی پذیرفته شده و ضروری برای تیم‌ها، ورزشکاران و مربیان محسوب می‌شود.

این روانشناس ورزشی مشکلات مالی را از  دلایل بی توجهی به روانشناسی ورزشی در تیم‌ها اعلام کرد و گفت: بسیاری از مدیران باشگاه‌ها و مربیان برای کاهش هزینه‌ها حاضر نیستند یک روانشناس ورزشی را در کنار تیم‌هایشان داشته باشند.

مسئول کمیته روانشناسی ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با تاکید بر اینکه یک روانشناس ورزشی به افزایش عملکرد ورزشکار در اردوها و یا مسابقات کمک می‌کند، گفت: مقابله با استرس، هدف گزینی، ارتقای اعتماد بنفس، تصویرسازی ذهنی، آرام سازی و کنترل استرس و خشم از جمله مولفه‌‎های آمادگی روانی هستند که یک روانشناس ورزشی برای ایجاد آنها در تیم‌ها و یا ورزشکاران تلاش می‌کند.

او با بیان اینکه  برای آمادگی روانی ورزشکار  یک فرآیند شش ماهه تا یکساله  با حضور یک روانشناس ورزشی نیاز است گفت:گاها تیم‌ها و یا ورزشکارانی داریم که با زحمت و تلاش مربیان از نظر جسمانی، تکنیکی و تاکتیکی به آمادگی کاملی رسیده‌اند، اما هنگام مسابقه به دلیل عدم آمادگی روانی از حریفان شکست می‌خورند.

او با تاکید براینکه علاوه بر ورزشکاران، مربیان هم به روانشناسی ورزشی نیاز دارند، عنوان کرد: استرس بالایی که مربیان تحمل می‌کنند، تلاش بسیار و صرف وقت زیاد، آنها را نیازمند روانشناسی ورزشی می‌کند تا کمتر آسیب ببیند.


انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.