شیوع کرونای تکفیر در انتظار آلمانی‌ها

اقدام دولت آلمان علیه حزب‌الله، میدان را برای قدرت گرفتن تفکرات خشونت‌طلبانه تکفیری در خاک این کشور فراهم می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اواخر هفته گذشته بود که دولت آلمان حزب‌الله لبنان را جزو گروه‌های تروریستی اعلام کرد. پس از اعلام این خبر، نیرو‌های ویژه پلیس آلمان به مراکز حزب‌الله لبنان در خاک این کشور که عمدتا نیز فرهنگی و تبلیغی بودند، حمله‌ور شده و اقدام به تفتیش، بازرسی و پلمب این مراکز کردند.

 دولت آلمان در حالی حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی می‌نامد که این گروه در ابعاد فکری و عملی به نمادی از مبارزه علیه تروریسم خشن تکفیری در خاورمیانه تبدیل شده است. برخی کارشناسان بر اساس شواهد و مستنداتی از تحولات جامعه مسلمانان آلمانی معتقدند نخستین اثر مخرب توقف فعالیت‌های حزب‌الله در آلمان متوجه امنیت ملی خود این کشور خواهد شد. بر اساس نظر این کارشناسان، رشد روزافزون جریان‌های سلفی در بین مسلمانان آلمان، این کشور را با خطر بزرگ تهدید امنیت ملی مواجه کرده است؛ خطری که ترویج بنیاد‌های فکری حزب‌الله که ریشه در قرائت عقلانی و صلح‌آمیز از اسلام دارد می‌توانست جلوی آن را بگیرد.

 آمار رو به رشد تفکرات تکفیری در آلمان
هانس پتر فریدریش، وزیر کشور آلمان چندی پیش نسبت به گسترش جریان‌های افراطی سلفی در آلمان هشدار داده بود. فریدریش به روزنامه فرانکفورترآلگماینه گفته بود: سلفی‌ها به دنبال تغییر کامل کشور، جامعه و نهاد‌های دموکراتیک ما هستند. از این رو باید همکاری امنیتی بین اتحادیه‌های مسلمانان و نهاد‌های حقوقی و قانونی تقویت شود. وی با بیان اینکه «گسترش چنین جریاناتی با حمایت عربستان سعودی صورت می‌گیرد»، خاطرنشان کرده بود: اگر حمایت عربستان از جریان‌های افراطی سلفی نبود، آن‌ها تا این حد در آلمان رشد نمی‌یافتند. عربستان پول بسیاری خرج این جنبش می‌کند.

«هانس گئورگ ماسن» رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان نیز چندی پیش اعلام کرد تعداد طرفداران سلفی از ۹۷۰۰ تن در دسامبر سال ۲۰۱۶ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن در دسامبر ۲۰۱۷ رسید.

به گفته رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان، گروه‌های افراطی جذب نیرو را به شکل خصوصی و در حلقه‌های کوچک‌تر انجام می‌دهند به طوری که نظارت بر آن‌ها را سخت‌تر کرده و این مساله برای سازمان امنیت داخلی آلمان چالش‌برانگیز شده است، بویژه نظارت بر شبکه‌های ایجاد شده از طرف زنان سخت‌تر شده است.

هانس گئورگ ماسن تاکید کرده بود که افراطی‌ها دیگر مثل سابق به صورت علنی در خیابان‌ها جزوات خود را پخش نمی‌کنند و شمار جذب نیرو در خیابان‌ها را کاهش داده‌اند. آن‌ها بیشتر در گروه‌های کوچک‌تری در سطح اینترنت فعالند.

رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان گفته بود در حال حاضر روی سلفی‌های قفقازی از چچن و منطقه شمال قفقاز بیشتر توجه می‌شود و یکی دیگر از نگرانی‌ها این است؛ چرا که آن‌ها بخوبی سازماندهی شده‌اند، آماده خشونت هستند و اغلب آن‌ها از مهارت و تجربه کافی در نبرد برخوردارند. این گروه علاوه بر کشور خودشان در سوریه و عراق هم جنگیده‌اند.

پس از شکست داعش و دیگر گروه‎های تروریستی در عراق و سوریه، بازگشت اعضای این گروه‌های تروریستی همواره یکی از نگرانی‌های عمده مقامات اروپایی و از جمله آلمان بوده است و حال افزایش فعالیت این گروه‌ها در آلمان نگرانی‌ها را در ارتباط با وضعیت امنیتی در کشور‌های اروپایی افزایش داده است.

 تأسیس پلیس شریعت در آلمان از سوی سلفی‌ها!
رشد جریان افراطی سلفی در آلمان به حدی رسید که چند سال قبل این جریان گروهی موسوم به «پلیس شریعت» را تاسیس کرد که به صورت خودسرانه جلیقه‌های مخصوص پلیس‌های آلمانی را می‌پوشیدند و در سطح شهر می‌چرخیدند و افراد را به آنچه شریعت اسلام می‌نامند دعوت می‌کردند؛ اقدامی که با واکنش جدی صدراعظم آلمان مواجه شد و تاکید کرد کسی حق ندارد در برابر پلیس قانونی این کشور جریانی خودخوانده به وجود بیاورد.

تصاویری که از گشت‌زنی پلیس شریعت در خیابان‌های تاریک شهر ووپرتال منتشر شد، نشان می‌داد یکی از ماموران سلفی پلیس شریعت سراغ افراد می‌رفت و به آن‌ها تذکراتی برای پایبندی به شریعت اسلامی می‌داد. «سراغ قمار نرو، سراغ مواد مخدر نرو، پا در راه نادرست نگذار»؛ این‌ها جملاتی هستند که آن‌ها به شهروندان آلمانی گوشزد می‌کردند. این «مأمور» ۳۳ ساله «سون لاو» (Sven Lau) نام داشت. او مبتکر ایده «پلیس شریعت» بود.

لاو یکی از چهره‌های شناخته‌شده جریان سلفی در آلمان است؛ او در زادگاه خود، مونشن‌گلادباخ، مدیر یک مسجد و زمانی رئیس انجمن بنیادگرای «دعوت به بهشت» بود. «آنگلا مرکل» در واکنش به اقدام سلفی‌ها در تشکیل پلیس شریعت در آلمان در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه SAT۱ خواستار برخورد قاطعانه با اعضای این گروه شد و گفت: هیچ کس مجاز نیست به صورت غیرقانونی نقش پلیس را ایفا کرده و برای مردم مزاحمت ایجاد کند.

صدراعظم آلمان بر مقابله با اینگونه اقدامات افراط‌گرایانه تاکید کرد و گفت: باید از همان ابتدا از فعالیت این افراد جلوگیری شود، زیرا تشکیل چیزی به نام پلیس شریعت به هیچ عنوان کار درستی نبوده و نیست. گروهی از سلفی‌ها در شهر ووپرتال آلمان هنگام شب گشت می‌زنند و جوانان را به اصرار به شریعت در اسلام هدایت می‌کنند. آن‌ها با پوشیدن جلیقه‌های نارنجی‌رنگ خود را همانند ماموران پلیس نشان می‌دهند. چنین عملیاتی را پلیس آلمان و مسؤولان دولت تحمل نمی‌کنند. دستور مرکل برای مقابله با پلیس شریعت باعث شد پلیس شهر ووپرتال آلمان حضور خود را در قسمت مرکزی شهر پررنگ‌تر کند و از مردم این شهر خواست هنگام مشاهده افراد مشکوک، به پلیس اطلاع دهند. این افراد درباره فعالیت‌های خود ویدئویی چند دقیقه‌ای و تبلیغاتی نیز در اینترنت منتشر کردند.

این اسلام‌گرایان افراطی بین ۱۹ تا ۳۳ سال دارند. اعضای گروه پلیس شریعت عکس‌هایی از فعالیت شبانه خود در خیابان‌های ووپرتال در فیسبوک قرار می‌دادند. این عکس‌ها نشان می‌داد بیشتر ماموران پلیس شریعت جوانان ۱۹ تا ۳۳ ساله هستند. نکته جالب اینجاست که دولت آلمان مجبور شد بعد از مدتی سن لاو، مبتکر طرح پلیس شریعت را دستگیر کند. در جریان دستگیری او مشخص شد وی از عناصر مهم ارتباط با داعش در خاک آلمان است که بسیاری از جوانان را به تفکرات افراطی جذب و سپس تلاش می‌کند مقدمات پیوستن آن‌ها به داعش در سوریه فراهم شود.

به نوشته صدای آلمان، پس از ایجاد شکاف میان اعضای جیش‌المهاجرین و الانصار در پایان سال ۲۰۱۳ در آلمان، بخشی از این گروه که سون لاو از آن حمایت می‌کرد، به شاخه نظامی گروه داعش پیوست. دادستانی آلمان در بیانیه خود نوشت: تحقیقات نشان داده است لاو یک نقطه کانونی برای جنگجویان و کسانی بود که مایل به خروج از کشور بوده‌اند، بویژه برای سلفی‌های منطقه دوسلدورف. سون لاو متهم است با یکی از آلمانی‌هایی که به اسلام گرویده و به عضویت گروه جیش المهاجرین و الانصار درآمده، ارتباط نزدیک داشته است.

لاو همچنین متهم است با استفاده از ارتباطات خود، ۲ پیکارجو را به یک واحد نظامی گروه یادشده منتقل کرده است.
گفته شده سون لاو سپتامبر ۲۰۱۳ شخصا به یک پیکارجو در سوریه ۲۵۰ یورو داده و سپس به سفارش گروه جیش المهاجرین و الانصار ۳ دوربین دید در شب در آلمان به ارزش ۱۴۴۰ یورو خریداری کرده است.

ترویج تفکر عقلانی شیعی، پادزهر تفکر سلفی

رشد جریانات سلفی که به یک بمب ساعتی برای امنیت آلمان تبدیل شد، باعث شد مسؤولان این کشور از یک سو در برابر عربستان سعودی به عنوان تامین‌کننده فکری و مالی این گروه‌ها موضع بگیرند و از سوی دیگر به فکر چاره بیفتند تا با تقویت جریانات رقیب تفکر سلفی در بین مسلمانان آلمان از گرایش آنان به تفکرات افراطی و اقدامات خشونت‌طلبانه جلوگیری کنند.

به صورت مشخص چه در سطح خاورمیانه و چه در سطح جهانی، تفکر شیعی نقطه مقابل قرائت سلفی از اسلام است. همین امر هم موجب شده شیعیان در هر جای دنیا هدف تعرض جریانات سلفی قرار بگیرند؛ امری که حتی در آلمان نیز شیعیان را تهدید می‌کند.
داوود نظیری‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن گروه‌های شیعه در آلمان چندی قبل به آژانس خبری آلمان گفت: در برخی انجمن‌های ما این نگرانی رو به افزایش است که مساجد و دفاترمان هدف حملات نوسلفی‌ها قرار گیرد. وی تاکید کرد: برخی انجمن‌ها به همین دلیل در مقابل دفاتر خود ماموران امنیتی گذاشته‌اند و برخی کیف‌ها و ساک‌های مراجعان را بازرسی می‌کنند.

دویچه وله فارسی درباره تهدید سلفیان برای جوامع شیعی آلمان در گزارشی نوشت: نه فقط اقلیت شیعه در آلمان، بلکه بیش از همه دولت نگران افزایش تعداد سلفی‌های ساکن در آلمان است.

مسؤولان امنیتی دولت آلمان تصمیم گرفتند از ترویج تفکر شیعی به عنوان پادزهری در برابر تفکر سلفی استفاده کنند. در همین راستا، دولت آلمان تحت عنوان «سیاست‌های پیشگیری از افراط‌گرایی» ۳۸۰ هزار یورو به «انجمن اسلامی جوامع شیعه آلمان» پرداخت کرد.

دویچه وله طی گزارشی درباره کمک آلمان برای ترویج تفکر شیعی بین مسلمانان این کشور، نوشت: «انجمن اسلامی جوامع شیعه آلمان» در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میلادی حدود ۳۸۰ هزار یورو برای انجام فعالیت‌هایی در زمینه «پیشگیری از افراط‌گرایی» در آلمان دریافت کرده است. این مبلغ توسط وزارت خانواده آلمان و صندوق امنیت داخلی اتحادیه اروپایی که با اداره فدرال جنایی آلمان همکاری می‌کند، تأمین شده است. بر همین اساس باید گفت فعالیت‌های فرهنگی حزب‌الله در آلمان به عنوان یک گروه شیعی که آبشخور فکری‌اش ریشه در عقلانیت و قرائت صلح‌آمیز از اسلام دارد، دقیقا همان چیزی است که آلمان برای خنثی کردن زهر تفکرات مسموم سلفی بین مسلمانان این کشور نیاز داشت و عملا با موافقت دولت آلمان و گسترش فعالیت‌های فرهنگی حزب‌الله از رشد تفکرات خشونت‌طلبانه جریانات سلفی در خاک آلمان جلوگیری می‌شد.

اکنون دولت آلمان تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی، امنیت ملی خود را قربانی منافع این دو رژیم کرد و با حذف فعالیت‌های حزب‌الله در خاک آلمان، میدان را برای تاخت و تاز سلفی‌ها گشود؛ اقدامی که بزودی آثار مخرب آن با گسترش تفکر‌های خشونت‌طلبانه و اقدامات تروریستی در سطح شهر‌های آلمان آشکار خواهد شد.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.