۲۵۰۰ نمونه از استان کرمانشاه در بانک خون بندناف نگهداری می شود

مسئول نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان کرمانشاه با اشاره به درمان بسیاری بیماری‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی، از والدین خواست نسبت به ذخیره خون بندناف نوزادانشان که حاوی این سلول‌های باارزش است، اقدام کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مریم صاحب یاری با اشاره به اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف گفت: هنگامی که نوزادی به دنیا می‌آید، خونی که در داخل جفت و بند ناف است دور ریخته می‌شود واین در حالی است که این خون حاوی سلول‌های با ارزشی به نام سلول‌های بنیادی است.

صاحب یاری با اشاره به استفاده ازسلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف، گفت: از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تالاسمی، سرطان خون، کم خونی اشاره کرد.

او با بیان اینکه سلول‌های بنیادی از مغز استخوان افراد نیز گرفته می‌شود، گفت: سلول‌های بنیادی مغز استخوان بالغ هستند، بنابراین در صورت پیوند مغز استخوان، احتمال ناسازگاری پیوند بالاست، درحالیکه سلول‌های بنیادی موجود در خون جفت و بند ناف نابالغ هستند و از سازگاری بالایی برای پیوند برخوردارند.

این مسئول افزود: با دریافت خون بند ناف در هنگام تولد، این خون در تانک‌های نیتروژن مایع با دمای ۱۹۶- درجه ذخیره سازی شده و عملا به خواب زمستانی می‌روند و هر زمان که نوزاد در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشد از آن برداشت می‌شود.

صاحب یاری بیان کرد: در کنار نوزادی که از او خون جفت و بند ناف تهیه شده، سایر اعضای خانواده و بویژه خواهران و برادران دیگر نیز می‌توانند در صورت نیاز از این سلول‌ها استفاده کنند و حتی والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و سایر اقوام درجه یک هم در صورت سازگاری نقشه ژنتیکی می‌توانند از این سلول‌ها استفاده کنند.

او  با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته نمایندگی بانک خون بند ناف در استان گفت: هر زمان از شبانه روز احتمال زایمان مادران وجود دارد، بنابراین نمایندگی برای دریافت این خون بصورت شبانه روز فعال است هم اکنون ۲۵۰۰ نمونه خون بند ناف از طریق نمایندگی استان کرمانشاه در این بانک ذخیره سازی شده است.

صاحب یاری با بیان اینکه افراد در صورت تمایل می‌توانند به آدرس سایت www.rsct.ir مراجعه کنند، بیان کرد: برای ذخیره این خون هزینه اولیه دریافت شده و سالانه نیز مبلغی برای نگهداری آن دریافت می‌شود که افراد با مراجعه به سایت می‌توانند در خصوص نحوه ذخیره سازی و مبالغ آن اطلاعات لازم را کسب کنند.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار