تلخ و شیرین های مامایی؛حرفه ای در پیوند با فرداهای روشن

۱۶ اردیبهشت،از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام گذاری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، پنجم می، در سراسر دنیا به نام روز ماما نامگذاری شده و سال هاست این روز به این مناسبت جشن گرفته می‌شود، اما گرامیداشت این مناسبت سلامت امسال به نحوی ویژه در تمامی کشور‌ها برگزار شد، ویروس کرونا، ماما‌ها را نیز به نحو گسترده‌ای درگیر خود کرده بود و حفظ سلامت مادران باردار به عنوان یکی از گروه‌های پرخطر، اکنون مسوولیت سنگینی را بر عهده جامعه مامایی نهاده است ؛ ماما‌ها از جمله مدافعان سلامت هستند که در دل بحران ویروس کرونا نجات بخش مادران و نوزادان بودند.

به مناسبت روز جهانی ماما و در پاسداشت خدمات ماما‌های سپیدپوشی که همواره پیام آور مهربانی بوده اند، به سراغ ماما‌های نمونه‌ای رفتیم که توانسته اند علاوه بر استان در سطح کشور نیز نام آور شوند، ماما‌هایی که این روز‌ها با جان فشانی بیش از همیشه در کنار مادران هستند.

خدمت عاشقانه بر بالین مادران باردار مبتلا به کروناویروس

محبوبه عباسی فر با ۱۷ سال سابقه خدمت در حوزه مامایی و مسوول درمانگاه حضرت زینب (س)، از ماما‌های نمونه استان است که از میان بیش از هزار مامای شاغل در حوزه درمان فارس، برگزیده شده و در سطح کشوری نیز به عنوان مامای نمونه معرفی شده است.

او این روز‌ها مسوولیت دشواری بر عهده دارد که برای همیشه ماندگار است؛ این مامای نمونه کشوری که طی ۱۷ سال خدمت خود در مراکز بسیاری نظیر بیمارستان حافظ، بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) کازرون، بیمارستان مادر و کودک شوشتری و بیمارستان حضرت زینب (س) حضور داشته، به مدد این تجربه و با علاقه‌ای که برای خدمت در این روز‌های سخت داشته، مسوولیت بلوک زایمان بیمارستان شهید دکتر فقیهی برای پذیرش مادران مبتلا و مشکوک به کروناویروس به او واگذار شد.

عباسی فر می‌گوید از ابتدای شیوع این بیماری که به ویژه در شمال ایران با شدت بیشتری اپیدمی شد، مشتاق اعزام به آن منطقه بود و با آغاز به کار این بلوک زایمانی ویژه در بیمارستان شهید دکتر فقیهی، توانست اینگونه اشتیاق خود را به کمک در خط مقدم مبارزه با کرونا، عملی سازد.

او طی هفته‌های اخیر، روز‌ها و شب‌های سختی را با نوبت‌های کاری طولانی پشت سر گذاشته، اما خود معتقد است: اگرچه خدمت در خط مقدم مبارزه با کرونا، با پوشش سنگینی که به نام «فضایی» معروف است، دشواری‌های خاص خود را دارد و این روز‌ها با خستگی فراوان به کنار خانواده هایمان بازمی گشتیم، اما هر روزمان را در محل کار و بر بالین مادران باردار، با انرژی و عشق فراوان آغاز می‌کنیم که حس بسیار خوبی برای ما به همراه دارد.

عباسی فر می‌افزاید: با توجه به شرایط سختی که مادران باردار مبتلا به کروناویروس از نظر روحی داشتند، در کنار کار درمانی، می‌کوشیدیم با آنان از لحاظ عاطفی ارتباط برقرار کرده و بتوانیم پشتیبان آنان باشیم. این روز‌ها شاهد بیتابی سخت مادران برای نوزادانشان بودیم و سعی می‌کردیم با حمایت عاطفی، همه گونه در کنارشان باشیم تا این روز‌های سخت را با آرامش بیشتری پشت سر بگذارند.

این مامای نمونه کشوری در ادامه از آشنایی با بیمارانی در این مدت می‌گوید که دچار تنگنای مالی بوده اند و زمینه‌ای برای جلب حمایت مالی از خانواده‌های آنان به کمک اطرافیان و کمیته امداد امام خمینی (ره) فراهم شده؛ او خداوند را شاکر است که در کنار توفیق خدمت درمانی به بیماران، در این مسیر نیز قرار گرفته است.

او در ادامه حضور در این بلوک زایمانی را تجربه‌ای ارزشمند می‌داند و زمینه‌ای برای آشنایی با مجموعه پزشکی مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر فقیهی که به گفته او در این ایام، همکاری بسیار خوبی با مجموعه این بلوک زایمانی داشته اند.

مامایی؛ از نگرانی مدیریت سلامت همزمان مادر و جنین تا شیرینی‌های تولد نوزاد

پروین یداللهی دیگر مامای نمونه کشور از حوزه آموزشی استان فارس که به این مناسبت با او گفتگو کردیم.

این استاد مامایی و دارای مدرک دکترای این رشته، با افتخار از رشته‌ای می‌گوید که به اعتقاد او اهمیت بالایی در میان رشته‌های حوزه پزشکی دارد.

یداللهی معتقد است ماما‌ها در هر جایگاهی که باشند شایسته هستند و با جان و عشق خدمت می‌کنند و سختی‌های این رشته را پذیرا هستند.

او تولد یک نوزاد را تحولی در زندگی مادر می‌داند که به نوعی زندگی جدیدی را برای مادر رقم می‌زند و از سویی دیگر برای ماماها، درک این تجربه از نزدیک، یک افتخار است. مراقبت همزمان از جان دو نفر و مدیریت صحیح این فرآیند، اگرچه مسوولیت پراسترسی است، اما شیرینی دلچسبی برای ماما به همراه دارد.همچنین چند جانبه بودن گروه‌های هدف خدمات مامایی شامل دوره‌های مختلف بانوان از نوجوانی، ازدواج، بارداری، زایمان و حتی تا دوران یائسگی از جمله دیگر مسایل خدمت در حوزه مامایی است.

این مدرس رشته مامایی در خصوص سال‌های حضور خود در این حوزه می‌گوید: پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی مامایی، در شهرستان برازجان، در حیطه بالینی مشغول به کار شدم که با توجه به حجم بالای کار در حوزه مامایی انی شهرستان، تجربه خوبی بود؛ سپس تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ضمن خدمت در حوزه بالینی، تدریس در دانشگاه‌های استان فارس را نیز آغاز کردم، با ادامه تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه تهران و همچنین فعالیت در حوزه بالینی، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پذیرفته شدم که افتخاری برای من است که در کنار اساتید بسیار خوب این حوزه، از تجارب آنان بهره مند می‌شوم.

یداللهی با اشاره به تلاش‌های سه حوزه بهداشت، درمان و آموزش مامایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای بهبود جایگاه این رشته و توسعه خدمات مامایی در استان، می‌افزاید: به عنوان مدرس این رشته همواره تلاش کرده ام با محوریت توجه به سلامت مادران، که در کنار احیای موفق این رشته، امیدبخش جوانانی باشم که اغلب با رتبه‌های خوب و علاقه، وارد این رشته می‌شوند.

او ادامه داد: تقویت حمایت‌ها از توسعه بستر‌های این رشته و بهره مندی از توانمندی دانش آموختگان، می‌تواند گام بسیار موثری به سوی افزایش سلامت مادران و نوزادان باشد. چرا که در حال حاضر برخی از دانش آموختگان این رشته در حوزه‌های خارج از مامایی و به عنوان مراقب سلامت فعالیت دارند. همچنین حمایت‌های بیمه‌ای از خدمات این حوزه می‌تواند نقش موثری در بهبود فرآیند‌ها ایفا کند.

این استاد رشته مامایی، دغدغه وزارت بهداشت و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه زایمان ایمن را بستر مناسب دیگری برای تقویت این رشته می‌داند که می‌تواند منجر به ایجاد تجارب ایمن و خوشایند زایمان برای مادران شود.

یداللهی همچنین به توانمندی و امکانات خوب مراکز درمانی دولتی در زمینه زایمان‌های ایمن اشاره کرد که توجه به این موضوع و تقویت آن می‌تواند منافع بسیاری به همراه داشته باشد.

او ضمن قدردانی از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره مامایی، همچنین به فعالیت انجمن علمی مامایی، به عنوان بستر دیگری برای توسعه جایگاه این رشته اشاره کرد که با برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی دانش آموختگان، در حال انجام است.

از آگاهی بخشی به مادران تا اشک شوق ماما

ناهید تحیر مامای نمونه حوزه بهداشت استان فارس است که به عنوان مامای نمونه کشور نیز برگزیده شده است، او با بیش از ۲۸ سال سابقه در حوزه درمان و به ویژه خدمت در مراکز تسهیلات زایمانی و مراکز بهداشتی درمانی، اکنون به عنوان کارشناس مسوول برنامه مراقبت از مادران باردار مرکز بهداشت شهدای انقلاب فعال است.

این مامای نمونه، حرفه مامایی را نویدبخش فردا‌های بهتر با تولید نسل‌های سالم‌تر می‌داند و به ویژه بر اهمیت آموزش به مادران در این زمینه تاکید می‌کند.

همین نگاه او به این موضوع است که برای او سال‌ها تجربه حضور در بخش بهداشت مامایی را به همراه داشته و می‌گوید: با ارائه آموزش از مراحل پیش از بارداری تا پس از زایمان، مادر به صورت کامل با شرایط آشنا می‌شود و آمادگی می‌یابد؛ همین امر در کاهش ترس و نگرانی مادران نسبت به فرآیند زایمان و حتی پس از زایمان، نقش موثری داشته و موجب ترویج زایمان طبیعی در جامعه می‌شود.

تحیری می‌افزاید: مهم‌ترین تلاش من و همکارانم در دوره‌های آموزشی که برای مادران باردار هفته‌های بیستم تا سی و هفتم بارداری و در هشت جلسه برگزار می‌کنیم، این است که مادران نسبت به توانایی‌های جسمی خود آگاهی یافته و بدانند چطور زایمان طبیعی را هدایت کنند. این تلاش‌ها به کمک آموزش مهارت‌هایی نظیر تن آرامی، ماساژ و تنفس صحیح و با ارائه فیلم آموزشی و آموزش عملی انجام می‌شود تا مادر بیاموزد چگونه تحمل خود را افزایش دهد.

او همچنین مراقبت از مادران باردار پرخطر را دیگر حیطه مهم مسوولیت ماما‌های حوزه بهداشت استان می‌داند که با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال انجام است و در این زمینه گروه‌هایی تشکیل شده تا کار پیگیری سلامت مادران به صورت منظم انجام شود و خدمات لازم در بهترین زمان به مادر ارائه شود.

این مامای نمونه استان و کشور، مامایی را حرفه‌ای شیرین می‌داند و معتقد است: با نخستین حرکات جنین، حس مادری شکل می‌گیرد و پس از ۹ ماه تحمل درد و رنج، مادر برای تولد نوزاد خود ابتدا به خداوند و سپس به دستان توانمند ماما امید دارد، بنابراین ماما باید به نحوی مادر را در این فرآیند همراهی کند که او بتواند این شرایط را به بهترین شیوه طی کند و پس از تحمل درد و رنج مادر، نخستین گریه نوزاد در هنگام تولد، اشک شوق به چشمان ماما می‌آورد.

تحیری با بیان یکی از خاطرات دوران خدمت خود، به مادری از افاغنه اشاره می‌کند که موعد زایمان او فرا رسیده و به مرکز تسهیلات زایمانی که او در آن شاغل بوده مراجعه می‌کند، با وجود دشواری این زایمان و شرایط نامساعد نوزاد و با توجه به نبود زمان کافی برای اعزام به زایشگاه بیمارستانی، این مامای فداکار با توکل بر خداوند مهربان، این ریسک را پذیرفته و نوزاد این مادر را به سلامت به دنیا می‌آورد.

مامایی، از شیرین‌ترین حرفه‌های پزشکی است که با اشک و لبخند توامان عجین است؛ ماما‌های استان فارس نیز همواره توانسته اند از پیشتازان موفق این عرصه در کشور باشند، به مناسبت این روز جهانی و در حالی که بسیاری از ماما‌های ما در خط مقدم مبارزه با کروناویروس، در این روز‌ها شرایط دشواری را سپری می‌کنند، قدردان خدمات آنانیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار