به مناسبت تولد مریم میرزاخانی؛

بانوی ریاضیدانی که مسیر دنیا را تغییر داد

نام ۷ تن در زمره زنانی قرار گرفته است که مسیر تاریخ را تغییر داده‌اند؛ یکی از این زنان، مریم میرزاخانی، بانوی نابغه ریاضی‌دان ایرانی‌ است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۲ اردیبهشت مصادف با ۱۲ می‌روز تولد مریم میرزاخانی است که به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام گذاری شده است. میرزا خانی، نابغه ایرانی ریاضی در جهان است، زنی که بسیاری از سد‌ها را از راه برداشت و نام خود و کشور را برای سالیان سال بر سر زبان‌ها انداخت.

زنان ایرانی ریاضیدان دیگری نیز در طول تاریخ بوده اند اما شاید بتوان گفت نام هیچ یک از آن‌ها به اندازه مریم میرزاخانی بر سر زبان‌ها نیفتاده است.

مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت، همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت.

او اولین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت. میرزاخانی دورهٔ لیسانس و فوق لیسانس ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد و در سال ۲۰۰۴ با اخذ مدرک دکترای دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان جایزه فیلدز، در دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد به تدریس مشغول شد.

یک سال بعد در سال ۲۰۰۵ نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان جهان برگزید و تجلیل کرد. میرزاخانی مدتی در پرینستون درس می‌داد، ولی بعد به استنفورد رفت و کار تدریس و پژوهش را در آن‌جا پی گرفت. او در شهریور ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) و در ۳۱ سالگی به درجه استادی  این دانشگاه رسید.


بیشتر بخوانید: هیچ پژوهشگاهی به نام میرزاخانی نامگذاری نشده است


درباره ماجرای علاقه‌مند شدن میرزاخانی به ریاضیات نوشته شده است: معلمان و دوستان زیادی در قرارگیری او در مسیر ریاضیات نقش داشته‌اند. یک سال در امتحان ریاضیات دبیرستان به طرز عجیبی نمره پایینی گرفت، زیرا معلمش به مهارت‌های او در ریاضیات اعتقاد نداشت. مریم به شدت دلسرد شد و این موضوع باعث شد تا به تحقیق بپردازد تا ببیند آیا واقعا ریاضیات جوابگوی اشتیاق و تلاش او خواهد بود یا خیر.

خوشبختانه معلم ریاضی بعدی مریم موجب دلگرمی او شد. مریم در همان مدرسه با رؤیا بهشتی آشنا شد و این آشنایی موجب افزایش علاقه آنان به ریاضیات شد. مرحومه مریم میرزاخانی و بهشتی هر دو از ریاضیدانان برجسته دنیا هستند.

زنِ ریاضیدانی که مسیر دنیا را تغییر داد

افتخارات مریم میرزاخانی

او به همراه ۹ محقق برجستهٔ دیگر در چهارمین نشست ۱۰ استعداد درخشان نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت. به نوشتهٔ یواس‌ای تودی این فهرست ۱۰ نفره، شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند، با این حال معمولاً از چشم عموم پنهان مانده‌اند. این فهرست بر اساس پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی سازمان‌های گوناگون، رؤسای دانشگاه‌ها و ناشران انتشارات علمی برگزیده شده‌اند. این محققان برجسته جوان در حوزه‌های گوناگونی از گرافیک رایانه‌ای تا ریاضیات و علوم رباتیک، افق‌های تازه‌ای در مرز‌های جهان اطراف ما گشوده‌اند که مریم میرزاخانی ریاضیدان ۳۹ سالهٔ ایرانی یکی از آن‌ها است.

میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ میلادی موفق شد راه حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. ریاضیدانان مدت‌های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمز‌های جایگزین فرم‌های هندسی هُذلولوی بوده‌اند. در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت. او در تلاش بود تا معمای ابعاد گوناگون فرم‌های غیرطبیعی هندسی را حل کند.

در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولوی تبعیت کند، ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد. در واقع مشکل این است که برخی از این اشکال هذلولوی همچون دونات و یا آمیب دارای ظاهری بسیار نافرم هستند که محاسبهٔ حجم آن‌ها را به معمایی جدی برای ریاضیدانان مبدل کرده است. اما میرزاخانی با یافتن راهی جدید در واقع دست به یک ابتکار عمل بزرگ زد و با ترسیم یک سری از حلقه‌ها بر روی سطح این گونه اشکال پیچیده به محاسبه حجم آن‌ها پرداخت. کاربرد‌های عملی اندکی برای پژوهش او وجود دارد، ولی اگر مشخص شود که جهان توسط هندسه هذلولوی اداره می‌شود، کار او می‌تواند به تعریف دقیق شکل و حجم آن کمک کند.

میرزاخانی در سال ۲۰۰۹ به خاطر دستاوردهایش در ریاضیات برنده جایزه بلومنتال شد. در اعلامیه‌ای که انجمن ریاضی آمریکا به مناسبت برنده شدن این جایزه برای میرزاخانی منتشر کرد، دلیل گرفتن این جایزه مهم ریاضی، "خلاقیت استثنایی، و تز (دکترای) مبتکرانه که در آن، ابزار‌های گوناگونی از هندسه هذلولوی گرفته تا روش‌های کلاسیک فرم‌های اتومورفیک و تقلیل سیمپلکتیک برای بدست آوردن نتایجی در سه مسئله مهم ترکیب شده‌اند " عنوان شد.


بیشتر بخوانید: پیکر بانوی ریاضی جهان کجا دفن می‌شود؟


زنِ ریاضیدانی که مسیر دنیا را تغییر داد

دریافت جایزه فیلدز

او در سال ۲۰۱۴ برندهٔ مدال فیلدز شد که بالاترین نشان علمی رشتهٔ ریاضیات است و هر چهار سال یک‌بار به دانشمندان برگزیدهٔ زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیر می‌شود. او نخستین زن و نخستین ایرانی بود که موفق به دریافت این جایزه گشت.

عضویت در آکادمی ملی علوم آمریکا

مریم میرزاخانی در مه سال ۲۰۱۶ به عضویت در آکادمی ملی علوم برگزیده شد او نخستین ایرانی-آمریکایی است که به عضویت در این آکادمی برگزیده می‌شود. نهاد زنان سازمان ملل به معرفی ۷ دانشمند زن تاثیرگذار دنیا پرداخته که در میان آن‌ها نام "مریم میرزاخانی" ریاضی‌دان فقید برجسته ایرانی هم به چشم می‌خورد.

زنِ ریاضیدانی که مسیر دنیا را تغییر داد


بیشتر بخوانید: ترور بیولوژیکی مریم میرزاخانی صحت دارد؟


ساخت مستندی درباره مریم میرزاخانی

اخیرا مستندی با عنوان "Secrets of the Surface" درباره زندگی و کار‌های مریم میرزاخانی به کارگردانی George Csicsery ساخته شده است. بنا بر اعلام انجمن ریاضی در این مستند با دکتر سیاوش شهشهانی، دکتر امیدعلی کرمزاده، دکتر علی رجالی، دکتر یحیی تابش، دکتر وفا، دکتر عبادالله محمودیان، دکتر رؤیا بهشتی، "کورتیس مک مول" استاد راهنمای میرزاخانی، "یان واندراک" همسر مریم میرزاخانی، "الکس اسکین" و دکتر محمدی از همکاران مریم در حل مسئله چوپ جادویی، دکتر امید نقشینه ارجمند، بسیاری از هم دانشگاهی‌های مریم در دانشگاه شریف، معلمان و دوستان مریم در دبیرستان فرزانگان تهران و شمار زیادی از ریاضیدانان معروف دنیا گفتگو شده است.

فعالیت‌های میرزاخانی راه را برای زنان بسیاری هموار کرد

سال‌هاست که شاخه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تحت تاثیر تعصبات جنسیتی، سبب محروم شدن بسیاری از زنان و دختران دنیا از یادگیری علم شده است. دسترسی نابرابر به آموزش و پرورش، فناوری‌ها و موقعیت‌های مدیریتی، باعث شده که تعداد بی‌شماری از زنان در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات متوقف شوند و از پیشرفت آن‌ها در این زمینه‌ها جلوگیری شود.

با وجود تمامی این موانع، زنان و دختران بسیاری در جهان مرز‌های علم را جابه‌جا می‌کنند و همواره به دنبال راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی هستند. کار ارزشمند این زنان دید ما به دنیا را دگرگون کرده و داستان آ‌ها سزاوار این است که بار‌ها و بار‌ها برای جهانیان بازگو شود.

فعالیت شگفت‌انگیز میرزاخانی در علم، راه را برای بسیاری از ریاضیدانان زن جهان هموار کرد. از او افتخارات زیادی به جا مانده، از قرار گرفتن در فهرست ۱۰ نفره نشریه "پاپیولر ساینس" به عنوان افرادی که افق‌های تازه‌ای در مرز‌های جهان گشوده‌اند تا دریافت مدال فیلدز که بالاترین نشان افتخار در رشته ریاضی است. میرزاخانی راجع به تحقیقات خود گفته بود که «هرچه بیشتر وقت خود را صرف ریاضیات می‌کرد، هیجان‌زده‌تر می‌شد».

این دانشمند بزرگ ایرانی در سال ۲۰۱۷ میلادی جهان را به‌درود گفت، ولی سهم ارزنده‌ای در زمینه ریاضیات به جا گذاشت. قطعا پایان زندگی میرزاخانی پایان راه زنان و دختران ایرانی در مسیر کسب علم و رسیدن به قله‌های پیشرفت نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحشون شاد ایشون باعث افتخارند . ایشون الگوی من هستن واقعا چه حیف که از این دنیا رفتند
France
Arad
۰۵:۳۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیچ وقت این بزرگان از سوی منابع خبری ما رصد نمی شن الا وقتی که دیگر در قید حیات نیستن شایدم وقتی موفق شدن دوستان یه خبری منعکس کنن وبعد در نظرات چندتایی پارازیت بجا مانده از عصر یخبندان باعث میشه حس کنی بهتر که رفتن بزرگان از وطنشون چرا که آنها به ما پشت نکردند این ماییم که آنها را نادیده گرفتیم. خدمت به بشریت مرز وجغرافیا نداره این جغرافیای کوچک ما آب و هواش باعث افتخار نیست. معادن و گاز ونفتش هم ... این چنین مردمانی که رفتند ومیرن افتخار آفرینند و با ارزش هستند.
Italy
ناشناس
۰۲:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر تو ایران بود هرگز به این نتایج عالی نمیرسید.
Iran (Islamic Republic of)
کیانا
۰۱:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا رحمتش کنه کار خوبی کرد که از ایران رفت اگه می موند ایشونم مثل این همه نخبه که تو ایرانن استعدادش نادیده گرفته می شد واستعدادهای بی نظیرش مثل بیشتر نخبه های داخل کشور کور می شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
این خانم ریاضیدان سرطان نگرفت بلکه دولت امریکا کشتنش و یه واقعیت است کسانی که نخبه هستن و به امید پیشرفت مهاجرت میکنند و قصد برگشت دارند به شکلی دخلشون رو میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چی بگم والا
Iran (Islamic Republic of)
سیده طوبی
۱۸:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحش شاد
ولی کاشکی به این نخبه گان جوان میدان بیشتری برای عدم اندوزی و تحقیق داده بشه و اهمیت بیشتری نسبت به کارهاشون ، تا به فکر خروج از کشور نیفتن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتی ریاضیات هم ازپس حل معادله سرطان برنیامد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرگ ایشون به خاطر سرطان بود. ایشون با رفتنشان برای ایران افتخار آفرینی کردند.
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۰۷:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحش شاد. دنیا به چنین افرادی نیاز داره.
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۰۷:۴۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحش شاد همیشه به یادت هستیم
Iran (Islamic Republic of)
علی شیروانی
۰۵:۲۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
از اینکه خاطرات مریم راخواندم همخوشحال شدم هم غمگین. خوشحالم که ایشان هم محلی من است پدرش اهل روستای الگزیر ازتوابع استان زنجان غمگینیم برانست خیلی زوآفتابش غروب کردقبل از اینکه جویندگان. راه سعادت بشری نورش راچراغ راه قرار دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش نابغه ها برگردند وبه کشورشون خدمت کنن.....
France
محبوبه جلیلی
۰۳:۲۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحش شاد،من بعنوان یه زن ایرانی به ایشون افتخار میکنم،واقعا نمیدونم حکمت خدا را ولی واقعا حیف شد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۳:۱۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مهم ترین علم این هست که بفهمی از کجا اومدی برای چی اینجایی و کجا میری....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من در تعجبم چرا ازتمام امکانات این کشور مطلوم استفاده می شود ووقتی که.باید نتیجه برای این کشور حاصل شود به راحتی این نتیجه را دراختیار کشورهای طالم ودشمن بشریت می گداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون در این کشور همه چیز با پارتی است و افراد عادی به جایی نمیرسند، آقا زاده ها هم هیچ تلاشی نکردن هیچوقت نخبه نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کدوم امکانات؟ به نظرت اگه اینجا امکاناتی که نیاز داشت بهش داده می شد میرفت؟
Mauritius
جواد
۱۳:۵۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اگه اینجا بود تهش بعد شش سال باید کهنه ی بچه هاشو میشست و بخاطر اینکه پارتی نداره که بره سر کار از غصه دق میکرد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۳:۵۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
امثال این مشاهیر در تاریخ طلایی کشور ما فراوان است. مایه افتخار ماست این بار خانمی از کشور ایران تاریخ طلایی کشور ما در حوزه ی علم را طلایی تر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط اسم ورسم به چه دردیم میخوره ایشون در مقابل یه موفقیت چیزهای مهمتری رو باخت واون دوری از ارزش‌های اسلامی بود اشون در حقیقت بادست خالی به دیدار حق شتافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان شما خدا هستی؟
اتفاقا شنیدم که ایشون اهل دین و مذهب بوده و نباید صرفا بخاطر نداشتن حجاب در شرایط خاص مکانی که حضور داشته اون مرحوم رو متهم به بی دینی بکنید
Mauritius
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بله واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
در یک زمان کوتاه چقدر منفی گرفتی مردم جوابتو دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
این بانو باعث افتخار ایرانیها نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دلتون خوشه ها،این آدم رفت از ایران و به آمریکا خدمت کرد
Germany
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه قدر تو کوته فکری بشر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله حیف که در ایران نمانده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
درست است که این خانوم حجاب ندارد
ولی خدا میداند که خیلی زحمت کشید تا به این مقام رسید
روحش شاد.....
Iran (Islamic Republic of)
دختر فیزیک دان
۲۳:۲۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر بار که به ایشان می اندیشم و چهره ی فروتن ایشان را می بینم ، گریه ام می گیرد ؛ گریه از نبودنشان ...
Canada
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایشان که به بهشت رفتند .چونکه کسی که فوت میکند .سه چیز باعث میشه .دفتر اعمال اش باز بماند
1.اختراع کند ...2.. فرزندی جایش بماند که اعمال خیرخواهانه انجام دهد ....و 3 ..بیمارستان .مدرسه وووو بسازد که ملت ازش منفعت ببرند
در حال حاصر نخبگانی هستند .اجازه ندهیم ازشون در دولت استفاده نشه و فرار را بر قرار ترجیح دهند
Canada
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه دانشمندانی که با هزینه کشور اموزش دیده اند را
مجانی و دو دسته تحویل شون دادیم
اگر رییس دانشگاه شریف میبود یا
تحقیقاتی را در اختیارشون میگذاشتیم
ایشان جذب اینجا میشد
باید تحقیق شود .چه چیزی باعث مهاجرت ایشان شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت
Mauritius
جواد
۱۴:۰۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
پارتی میخواهد برادر . پارتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحش شاد و یادش گرامی باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممون ازباشگاه خبرنگاران جوان وممنون ازنویسنده مقاله

باشگاه خبرنگاران بگذاراین مقاله تاچندین روزتوی سایتت باشه واونراحذف نکن.

خیلی گلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
به کسانی که به وطن و مردمشون پشت میکنند افتخار نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فوت کردن یا کشتنش ؟
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۲:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرازودتر.این نابغه روبه مردم معرفی نکردند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
قربونت برم خدا چه حکمتیه امثال ایشون باید زود از کنار ما برن و تو این هوا افرادی نفس بکشن که لایق حتی 1 میلی گرم اکسیژن هم نیستن/ انشاالله خداوند روحش را قرین رحمت بفرماید/ اگر مدیریت صحیح بودبا این نوابغی که داریم امروز باید لامبورگینی و تسلا سوار میشدیم نه پراید 90 تومنی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۲:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا این همه نابغه های بانوان محجبه ایرانی مورد توجه ارگانهای ببن المللی نبوده ولی این خانم اینقدر مورد توجه اند؟
مثلا چرا اسمی از خانم دکتر مریم کوچکی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
واسه خارجی ها سود داشت فقط متولد ایران بود
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من نمیدونم این جواب منفی ها منظورشون چیه.حسادت؟.....یه بانوی نابغه باشرف انسان در آنسوی دنیا برای ما افتخار آفریده بعد بعضیها ننگشون میاد یه خدا بیامرز بگن؟ متاسفم
پروفسور مریم میرزاخانی الگوی زنان جهان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
الله رحمتی لسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحت شاد ای عزیز ازدست رفته درودبرتو استادعزیز روحت شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه فایده تو این کشور که جایی برای نخبه ها نمیزارن چون مانعی بر سر راهشون هست زمینه خروجش از کشور هم براش تسهیل میکنند
Iran (Islamic Republic of)
یادگاری
۲۲:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بسیار عالی
Canada
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روح این بانوی بزرگوار و افتخار ایرانی شاد و یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۱:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ریاضیدان فوق العاده ای بود فقط نمیدونم چرا رفت آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۲۱:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آفرین بهش واقعا -من که تا اول دبیرستان خوندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه فایده که هر چقدر تلاش کرد تا برای فرزندش شناسنامه بگیره ولی ازش دریغ کردن مسوولین محترم واقعا متأسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای کاش میتونست برای کشورش خدمت کنه نه برای اونور ابی ها
فقط دنیا شو اباد کرد کاش اخرتش رو هم اباد میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
میشه شمابجای خداوندقضاوت نکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدامینی
۲۱:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایشان افتخار ایران بخصوص افتخار ترک زبانان میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
حالا مثلا چیکار کرده؟نمی گم ادم بزرگی نبوده ولی نه در این حد که مسیر دنیا روتغییر بده!!!!!خیلی های دیگه هم فیلدز دارن!!
Iran (Islamic Republic of)
آیناز
۲۱:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارش عالی بود و می‌توانست با حجابش ایران رو سربلند تر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر بار که اسم مریم میرزا خانی به گوشم می رسه، اشکم در میاد .
از زندگی و اهداف ایشان باید فیلم تهیه شود .
باعث افتخار ایران و جهان هستند ایشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ان فقط به خاجیها خدمت کرد
Germany
حسین
۲۰:۴۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوشا آنان که با عزت ز گیتی
بساط خویش برچيدند و رفتند

روحش شاد
Canada
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر در دولت بهش پست وزیری میدادند
فکر میکردید .وطن را ترک میکردند
شاید چونکه در وطن مطرح نبودند
از وطن رفتند
چطور انجا بهش این همه مدال دادند .ولی در وطن شناخته نشده بودند
اگر نرفته بود .شاید زنده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
داشتم ، داشتم حساب نیست بلکه دارم،دارم حساب هست
کجا زندگی میکرد ، با چه فرهنگ و بینش و پوششی، ازکدوم دولت و کشور و دانشگاه حقوق میگرفت و واحد پولش چه بود
حالا شده هم وطن و بفکر نام گذاری افتادن
واقعا
Canada
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایکاش این نخبه وطن را ترک نمیکردند
شاید الان زنده بود
خدا میداند چطور به این بیماری دچار شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
زود از بینمون رفتن،،،،روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا بیخود یک نفر رو بزرگ میکنید. این همه آدم نخبه توی دنیا هست.یک دفعه انیشتن میسازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی از نخبه ها ایرانی هستند که کشورهایی با هزاران کیلومتر دورتر شناسایی می کنن و با امتیازات فراوان از کشور خارج می کنن در حالی که در ایران با وجود پیگیری هم می کنن بدتر سرد می کنن ب ناچار میرن
Iran (Islamic Republic of)
حسن قفلی
۱۹:۴۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحش شاد،تشکر از باشگاه خبرنگاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفانه در ایران آموزش ها اصولی نیست وگرنه ایران چنین نابغه هایی کم نداره ولی متاسفانه سیستم آموزشی مانمی تونه این استعداد هارو شکوفا بده استعدادها در ایران یا فرار می کنن ویا خاموش می شن خیلی از استعدادها رو هم داریم که در جامعه به صورت خاموش می گردند
مرگ این دانشمند بسیار پر افتخار ایرانی هم مارو خیلی متاثر کرد هر وقت نام ویادی از ایشون بیان می شه من از ته دل ناراحت می شم روحشون شاد ودرود فراوان بر ایشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگه مسلمان نبود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
افتخار طالقان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
حجابش کو پس
Germany
عباس
۱۹:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دورود بر بانو روحشان شاد یادشان گرامی باد .
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۹:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
....مرحومه عکس با حجاب نداشته....!!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خیلی دوست دارم که مثل ایشون باشم،حتی اگر هم به خارج از کشور هم بروم برای کشورم افتخار آفرین باشم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواستن توانستن است
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۹:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
هنوزم هستند میرزاخانی های اندیشمند که در لابلای مردم عادی زندگی می کنند وما از ثمرات وجود این عزیزان بهرمندیم کمی به جوانان سازنده موشکها داروها شرکت دانش بنیان ها یادمون باشه که ایرانی قبل انقلاب حتی لباس تنش هم وارد میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۹:۰۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحشون شاد باشه ولی چه فایده ای برا مملکت داشت؟ آره بانوی ایرانی دردنیا فقط همین اسم هست. ای کاش برمیگشت وکشورش رو آباد میکرد و برای ایران کار انجام میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله حتما باید برمی گشت به کشور حتما
Iran (Islamic Republic of)
تیمورگودرزی
۲۱:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعیت همینه که شما گفتید. این خانم سکوی پرتابش زحمات استادان ایرانی ودانشگاهای ایران بوده ..هرچی در چنته بار علمی داشته تقدیم بیگانه کرده دست آخر هم سیا. آمریکا سرشو زیر آب کرد . بعد گفتن بیمار بوده این سیاست آمریکاست ..البته اینکه ایشون دانشمند و نابغه بودن شکی نیست. اما هیچ افتخاری برای ایران عزیز نیست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو ایران اینجور آدما به دلیل ندلشتن پارتی و آشنا استعدادشون کور میشه، نمونش خودم که به دلیله بیکسی هیچجایی رو ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیزم ایران وکشور۶ای جهان سوم ، قابلیت رشدمهندسین وریاضیدانهاونوابغ رو ندارند.اگرمیموندایران ، متاسفانه آخرش بایدباهمین اتوبوسهای تلق وتولوق توی روستاها وریاضیدرس میدادوآخرش توی این اتوبوسهاتوی جاده کشته میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما یه آمار از اونایی که میخوان سر به تن این جوونا نباشه بگیر، میفهمی که امثال این نخبه ها کلاهشونم بیوفته ایران بر نمی گردن برش دارن!
اینقدر خون دل بهشون میدن که دمشون رو میذارن روی کولشون و میرن 10 هزار کیلومتر اونورتر.
مهاجرت خیلی سخته. اینکه خونواده و خونه زندگیت رو ترک کنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این توانایی برگرده ایران درگیر این بروکراسی بشه وه چی؟
حالا خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو خودت راه دستت بیاد فرار میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
با حجابش خود را کاملتر میکرد.
Germany
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما سرت تو کار خودت باشه کاااااااامل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بقیه علم و خدمتش رو تحسین میکنن . شما به حجابش گیر می دید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
برات متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیزم ایشون درسته که روسری سرش نبودولی خیلی ساده دران جامعه زندگی میکرد .

ایشان بخاطراینکه به راحتی بتواندکارعلمی انجام بده ، مثل مروم جامعه آمریکاروسری سرش نمیکرد.

ایشون شرف داشت به بی حجابهای کشورخودمون که ازترس قانون روسری سرشون میکنندوهفت قلم آرایش میکنندوتمام موهای سرشون ازجلووعقب روسری بیرون میزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیزم درموردایشون بیشترمطالعه کن.

درمحیط جامعه اونجا، مجبوربودمثل اون امریکاییها لباس بپوشه ، ولی خیلی ساده میگشت وخیلی اززنان جامعه خودمون باحجابتروساده تربود
Iran (Islamic Republic of)
بهراد
۲۳:۱۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینهمه ادم باحجاب دزد و بی خود داریم چرا همه چیز رو به حجاب و دین ربط میدین ادم بی حجاب باشه اما ادم باشه نه انگل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تن ادمیی شریف است به جان ادمیت نه همین لباس زیباست نشان ادمیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
به تو ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
شماحالاگیردادی به یک تکه روسری؟

مریم رجوی ملعون هم روسری سرش میکنه وحجابش کامل هست ولی دستان کثیفش تامرفق به خون جوانان ایرانی آغشته هست.لعنه الله علیها.
Iran (Islamic Republic of)
امنه فقهیی
۱۹:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایا خودش در این باره نظری داشته است ایا مایل بود ه که در ایران خا کسپاری شود یا نه نظرش برای ما بسیار مهم است. انتخاب حق خودش است. امید وارم که خواسته باشد در وطن بماند.
Iran (Islamic Republic of)
محمدمعصومی 65225088
۱۹:۰۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
حرف، خدا، چنین بود،،،،، جنگ، ظلم، وستم، بود،
عدالت، حق، ایران، بود،،،،، دفاع، مقدس، همین، بود
عدالت، اجرا، نشد،،،، حرف، خدا، پایمال، شد،،،،
و، این، حماقت، اهل، زمین، بود،،،، حسرت، بر، انسانها،
وبی، درنگ، قیامت، در، آینده، که، زود، می‌آید،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیزم ایشون یک مسلمان واقعی ویک ایرانی میهن پرست بود.
حتی اسم دخترش رو یک اسم ایرانی گذاشت وازدولت خواست که به دخترش تابعیت ایرانی بده.وهمه جامیگفت من ایرانیم وهیچ وقت حتی نگفت که من ایرانی- آمریکاییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه ربطی داشت؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایا خودش در این باره نظری داشته ایا دوست داشته که که در ایران خاکسپاری شود یا نه این خیلی مهم است باید به خواسته عمل شود.
Iran (Islamic Republic of)
N
۱۸:۵۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مریم میرزاخانی الگوی من در المپیاد هست
روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی تو ایران نبوده پز دادن ندارن
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۸:۴۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر دانشمندبزرگ مریم میرزاخانی.
ضمنا بقول وگفته شما خانم میرزاخانی که ایرانی نیست الان مسیحیه و در کشوردیگه که تحویلش گرفت بهش بهاداده به خاطر پوشش ودینش جلوی پیشرفتش رو نگرفته، زندگی میکنه چون شهرت داره میگی افتخار ایران ...ایران چرا به امثال میرزاخانی چه علمی چه ورزشی بها ندادونمیده قبل اینکه درجهان مشهوربشه چرا بهشون میگید مرتد وکافر وبی دین و...اما افتخارآفرین میشن باحمایت یه کشور دیگه خارجی میشن افتخار ایران؟!
اون افتخار کشوری که تحویلش گرفته بهش بها داده و حمایتش کرده و نماینده دیگر زنانیه که میتونند امثال ایشون بشن اما در ایران راه پیشرفت ندارند واگه خارج بشن مفسد و بی دین و...میشن
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۸:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش بیشتر قدر نخبه هامون رو بدونیم و از ایران نرن خانوم آقاخان خیلی جوون فوت کرد افتخار تک تک ایرانیان ' روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
هدی
۱۸:۲۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرسی از این ترجمه خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
البته بعد از خروج از کشور تونست مسیر دنیا رو تغییر بده
وگرنه داخل کشور
ما هنوز بعضی جاها ماسک پیدا نمیکنیم
بعضیا هنوز نتونستن ماشین ثبت نام کنن
خیلی بیکارن
اینترنت دانشجوها حجمش ته کشیده
دانش اموزا موبایل ندارن باهاش برن "شاد" شن
مردم توی صف ثبت نام موبایل برای احراز هویت دریافت وام یک میلیون تومانی هستند
یک میلیون تومان خرج هشت نه کیلیو گوشت گوسفندی میشه
.....
ما داخل کشور اینجوری مسیر دنیا رو تغییر میدیم
Netherlands
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
قدر نخبه هامون رو بیشتر بدونیم، چرا باید بره امریکا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدارحمتشون کنه ان شاءالله
ولی همه ی این چیزا که گفتین به نفع کشوری بودکه ایشون به جای وطن عزیزمون ایران برای خودانتخاب کردواماخودایشون
همه ی این افتخارات مال وقتیه که زنده بودن الان فقط محتاج غفران الهی هستندکه امیدواریم همه انسانهاموردغفران الهی قراربگیریم ویک نکته ی مهم دیگه ایشون نه تنها آمریکا رو بر ایران ترجیح دادحتی هیچ یک ازهموطناش رو لایق همسری ندونست وبا یک بیگانه ازدواج کردواین عین خودباختگی است
Iran (Islamic Republic of)
آیلار
۱۷:۴۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالییه عالییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من آدم متعصب وبی انصافی نیستم ومیگوئیم خدارحمتش کند اما کار مفید برای مملکت خودش انجام داد آیا درپیشرفت و خدمت‌رسانی به مردم خودش کاری انجام داد متاسفانه رفتند کشور خارجی با شوهر خارجی ازدواج کرد از هوش وذکاوتش برای کشور خود استفاده نکرد ای کاش از این همه هوش و ذکاوتش در کشور خودش استفاده می کرد
Iran (Islamic Republic of)
sama_k
۱۷:۳۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من افتخار میکنم که همچین هموطن نابغه ای داشتم.شاید این بزرگوار فوت کرده باشن..اما هنوز هم یادشان زنده است...

و همچنین به باشگاه خبر نگاران جوان افتخار میکنم.که ایشون رو فراموش نکردند...
زنده باد ایران....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من که هیچ دلیلی برای افتخار نمی بیینم
اگه انیشتین هم بود اگه به انتیشتیم افتخار می کردم می تونستم به او هم افتخار کنم
مگه فقط به دنیا امیدن توی ایران دلیل افتخار کردن به کسیه
کسی شایسته افتخاره که برای مردم ایران برای پیشرفت این مرز و بوم رنج کشیده باشه نه کسی که رفته یه کشور دیگه به اونا خدمت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا وقتی زنده بود هیچ خبری از این خانوم نابغه تو خبرها نبود ولی به محض فوت ایشون همه دارن بهش افتخار میکنن .خسته نشدید از اینکه این همه به اشخاص رفته افتخار کنید؟تا کی به زند ها بی محلی کنیم و به مرده ها افتخار کنیم.تازشم این خانم تا وقتی ایران بود هیچ کسی ازش حمایت و پشتیبانی نکرده حالا همه دارن بهش افتخار میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
شمالی
۱۷:۳۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فک کنم آمریکایی بود، افتخارشم فک کنم مال آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۱۷:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحت شاد نابغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون قصد داشت دوباره حجاب داشته‌باشه: امریکا کشتش
Iran (Islamic Republic of)
م.جعفری
۱۷:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
نابغه ایرانی .یادو نامش گرامی باد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا سر مشقی بود برای تمام زنانی که به خاطر رفتار بد جامعه با آنها میتوانستند زیاد دست در رفع نیاز تمام مردم باشند ایشون هیچگاه از یاد ها پاک نمیشوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوشکل بودش خدابیامرز,منتها اگه موهاشو بلند میذاشت و مشکی میکرد خیلی خوبتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چراداریدمنفی میزنید؟؟!!!
مگه ایرانی نیستید؟؟؟!!!!
واقعاکه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
م لبف
۱۷:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
يه انتقاد دارم. چرا عکسهای مرحومه همه بی حجاب است، مگه ايشون مسلمان و شیعه نبودند؟ خدا رحمتش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا رحمتش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
الهه رفیعیان
۱۷:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی عالی عالی بهش افتخار میکنیم روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
عشقم ملکه پوراندخت
۱۷:۲۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا ایرانیان نابغه هستند مخصوصا زنان ایرانی ، حیف که آن ها را نمی بینند
واقعا باید حتما زنان ما بدن آمریکا یا اروپا تا دیده بشن؟
جرمش چی بود که هیچ اسمی ازش نمی بردین و هیچ مصاحبه ای باهاش نداشتیم؟فقط روسری نپوشیدن؟
خود خدا هم ارتباط با بنده اش رو به خاطر چنین چیزی قطع نمی کنه...لطفا اسمش رو زنده کنید
من به ایران و ایرانیان وایرانی بودنم افتخار می کنم
کاش این چند مشکل کوچک نیز رفع شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط شعار از مسولین بخواین
Germany
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بععععله
تو ایران کسی بهشون بها نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کیه که کامنت منفی میده؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
زن موفق ایرانی که بامشکلات جنگید و به این درجه از علم رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت به شماواحسنت به خبرنگاران جوان

خبرنگاران جوان این مقاله راازسایت خودتون پاک نکنید، بگذاریدهمه این مقالتون رادرموردمریم بخونند.
میرسی
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۷:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالبه همه ازش تعریف میکنن ولی 99 درصد تا موقع مرگش این بنده خدا رو نمیشناختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فوق العاده بود مریم میرزاخانی مایه افتخار زنان سرزمینم
چقد حیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کی منفی داد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر بانوی ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
غرور ملی که میگن ینی این ...سبب غرور ملت ایران وزنان جهان‌شد ...خدایش بیامرزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممنون ازباشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت یادآوری این روزهای افتخارآفرین

ایکاش چندین موسسه وخیابان درایران به نام پروفسورمریم میرزاخانی نامگذاری شود.

ایکاش این روزبرای همیشه درتقویم ایرانیان ، جاویدان شود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه فایده، در زمان حیاتش نه رسانه های ما باهاش ارتباطی داشتن و نه واسه مسئولین کشور مهم بود که چنین نخبه ای داشتیم، مثل خیلی از بچه هایی که هر سال و هر ماه و هر روز از کشور بیرون میرن و دیگه...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
،دیگه این غر غر کردن ما معنی نداره . بهر حال این از ارزش این نابغه کم نکرد . اشاید و به بشریت کمک میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
راهش پررهرو، یادش گرامی، ونامش پرآوازه باد.

خداونداوراغریق رحمت ومغفرت خودگرداند.به حق این ماه عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
یه دوست
۱۴:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آفرین
بهشت نصیبش بشه
راهش ادامه دار باشه
۱۲
آخرین اخبار