تسکین عطش و گرسنگی در روزه داری با طب سنتی

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی گفت: با در نظر داشتن یک سری نکات در هنگام سحر و افطار می‌توان از میزان تشنگی و گرسنگی در طول روز کاست.

زرین سرحدی نژاد، دکترای تخصصی داروسازی سنتی، عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است که علاوه بر استفاده از آثار روحی و معنوی، به آثار مثبت روزه داری بر جسم نیز توجه کنیم.

او افزود: در اغلب موارد الگو‌های اشتباه غذایی نظیر پر خوری و درهم خوری منجر به بروز برخی بیماری‌ها می‌شود. در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه تعداد وعده‌های غذایی کاهش می‌یابد فرصت مناسبی دست می‌دهد که با تقلیل غذا، به سلامت و تقویت عملکرد دستگاه گوارش کمک شود، البته شایان ذکر است که در مواردی که فرد از بیماری خاصی رنج می‌برد و یا نیاز به استفاده از دارو یا دارو‌های خاصی دارد قبل از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کند تا ضمن استفاده از برکات روزه داری به سلامت جسم و روح خود نیز کمک کند.

سرحدی بیان داشت: به همین منظور برخی از توصیه‌ها و تدابیر طب سنتی جهت نحوه خوردن و آشامیدن در این ایام ذکر می‌شود.

۱. نوشیدن مقدار آب کافی برای بدن در فاصله بین افطار تا سحر (توصیه؟ نوشیدن ۵ تا ۱۰ لیوان آب) البته میزان نوشیدن آب برای هر بدن متفاوت است و بر اساس میل بدن به آب (عطش) است.

۲. کاهش مصرف چای، قهوه و مواد شیرین

۳. جهت جلوگیری از تشنگی نوشیدن آب نیم گرم با عسل و کمی آبلیمو، نوشیدن سکنجبین و شربت‌هایی با عرقیجات مناسب نظیر بهار نارنج، گلاب و بیدمشک توصیه می‌شود.

۴. جلوگیری از کم خوری، پرخوری و درهم خوری در فاصله بین افطار تا سحر

۵. صرف غذا در دفعات کمتر از ۲ مرتبه در روز (ترک سحری) توصیه نمی‌شود.

۶. استفاده از شیرین‌های طبیعی مثل خرما، توت، عسل و یا شیره خرما در شروع افطار توصیه می‌شود.

۷. برای وعده افطاری مصرف برخی مواد غذایی توصیه می‌شود مثل برنج، نان، گوشت: ماهی، مرغ، گوسفند و بوقلمون

۸. سبزیجاتی نظیر جعفری، شوید، ترخون، تره خراسانی نیز توصیه می‌شود. مصرف میوه‌هایی نظیر سیب و هویج و خشکبار‌هایی نظیر مغز بادام و انجیر خشک نیز در فاصله بین سحر تا افطار توصیه می‌شود.

۹. مصرف غذا‌های شور و کبابی و زیاد شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، زیرا سبب تشنگی بیشتر در طول روز می‌شود، در عوض غذا‌های کم چرب، کم نمک و کم شیرین مانند نان، برنج و خورش‌ها در این وعده غذایی توصیه می‌شود.

۱۰. خوابیدن بدون فاصله پس از تناول وعده سحری و افطاری توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.