انحراف مرد داغدار حادثه هواپیمای اوکراینی؛ از همدلی با منافقین تا تحریم هوایی/ کاسبی با خون خانواده به چه بهایی؟

حامد اسماعیلیون با روند‌ی که پیش گرفته است باید کسب‌وکارش را کنار بگذارد و شغلی جدید چون دشمنی با ملت دست و پا کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها کاربران فضای مجازی درگیر اتفاقی هستند که از سوی خانواده یکی از قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی پیگیری می‌شود و آن هم تحریم آسمان کشورمان توسط نهاد‌های بین‌المللی است. حامد اسماعیلیون، کسی که این پویش را راه انداخته، دندان‌پزشکی است که در کارنامه خود تعدادی رمان و داستان هم دارد.

۱- حامد اسماعیلیون، فارغ‌التحصیل رشته دندان‌پزشکی دانشگاه تبریز و از علاقه‌مندان رمان و داستان است و همین پایش را به موسسه کارنامه می‌کشاند تا در کلاس‌های درس امیرحسن چهلتن شرکت کند. او به همراه چند تن دیگر، چون پونه ابدالی، رضیه انصاری (که به چک مهاجرت کرده)، پیمان اسماعیلی (که به استرالیا مهاجرت کرده) و علی‌اکبر حیدری، شاید موفق‌ترین خروجی‌های این موسسه و کلاس‌های چهلتن باشند. استادشان امیرحسن چهلتن هم با سابقه مشخص داستان‌نویسی در آثارش نگاه مشخصی و تاحدی منفی دارد و این زمینه در کلاس‌هایش تقویت می‌شود. ارتباط شاگردان با استاد خارج از موسسه هم ادامه دارد و منزل شخصی چهلتن میزبان جلسات ثابتی با حضور این نویسندگان نوپاست.

۲- حامد اسماعیلیون بعد از مدتی تلاش مطب دندان‌پزشکی‌اش را در جنوب تهران دایر می‌کند. همسرش هم دندان‌پزشک است. اسماعیلیون سال ۱۳۸۹ به کانادا مهاجرت می‌کند تا تلاش‌های ۶ ساله‌اش محقق شود. با این حال دو سال طول می‌کشد تا وی و همسرش بتوانند مجوز‌های لازم برای اجازه کار در کشور کانادا را بگیرند. به گواه نوشته‌هایش، وی در این مسیر در شهر‌های کوچک و دوردست کانادا فعالیت کرد تا در نهایت بتواند در شهر محل سکونتش اجازه کار پیدا کند. همسرش نیز مدتی اجازه فعالیت دریافت کرد.

۳- از حامد اسماعیلیون در ایران چند رمان و داستان منتشر شده است. اولین اثرش با عنوان «آویشن قشنگ نیست» سال ۸۷ منتشر شد که برنده یکی دو جایزه از طیف موسوم به روشنفکری ایران شد. «قناری باز» دیگر مجموعه داستان وی است که سال ۸۹ منتشر شد و موفقیت خاصی کسب نکرد. حامد اسماعیلیون اولین رمانش در ایران را در سال ۱۳۹۱ چاپ کرد در حالی که دیگر در ایران نبود. «دکتر داتیس» روایت یک دندان‌پزشک از مطبش در جنوب تهران است.

در اصل روایتی از حضور نویسنده در آن مناطق است که به شکلی سیاه و تیره روایت می‌شود؛ رمانی کاملا ناامیدکننده و مملو از ادبیات سیاه. طبق انتظار این رمان توانست نظر داوران گلشیری را جلب کند و برگزیده شود. یک‌سال بعد حامد اسماعیلیون دومین رمانش را از خارج کشور به داخل فرستاد تا منتشر شود؛ رمانی که هیاهویی زیادی بر سر آن شد. «گاماسیاب ماهی ندارد» در حالی منتشر شد که به دلیل پرداختن به زندگی چند خانواده که یک فرزندشان در عضویت گروهک منافقین بود، جنجال‌ساز شد. این کتاب از نمایشگاه کتاب جمع آوری و بعد از مدتی ممنوع شد. داستان از سال ۵۸ آغاز می‌شود و تا مرداد ۶۷ ادامه دارد. خاتمه کتاب عملیات مرصاد است.

بنا به نظر عده‌ای از منتقدان، نویسنده در کتاب روایت همدلانه‌ای از اعضای منافقین نشان داده و سعی کرده است جنایت‌های این گروه را در پس نگاهی که مدعی انسانیت است، مخفی کند. اسماعیلیون درباره انگیزه نوشتن این کتاب در کانادا گفت: «در هر خانواده ایرانی، همیشه افرادی هستند که یا به زندان رفته یا تبعید شده یا در جنگ کشته شده‌اند و هر کدام از این افراد داستان خود را دارند. این موضوع همیشه باعث کنجکاوی من بوده است.

من در کتاب از سازمان مجاهدین خلق استفاده کردم، چرا که زاده شهر کرمانشاه هستم و در این شهر بزرگ شده‌ام و شاهد عملیات مرصاد در سال ۱۳۶۷ بوده‌ام و شب اتفاق را نیز به‌خوبی به یاد دارم، همیشه کنجکاو بودم بدانم این ماجرا به کجا رسید و برای همین پیگیر این موضوع بودم.» این آخرین اثر اسماعیلیون بود که در ایران منتشر شد چرا که دیگر آثارش در ایران مجوز انتشار نگرفت و یکی از آن‌ها توسط ناشری فارسی‌زبان در لندن منتشر شد.

۴- حامد اسماعیلیون در کانادا خیلی فعالیت سیاسی نداشت، اما رفتارش هم طوری نبود که موافق حکومت باشد. خودش هم به ایران  رفت و آمد داشت؛ هر چند بعد‌ها مدعی شد که چند باری در فرودگاه بازجویی شده است، اما دلیلی برای این مساله اقامه نکرد. در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در اطراف پرند سقوط کرد. بعد از چند روز بررسی در نهایت سپاه پاسداران مسوولیت سقوط این هواپیما بر اثر شلیک اشتباهی پدافند هوایی را پذیرفت. در این حادثه بیش از ۱۴۰ ایرانی حضور داشتند که عموما دانشجو بودند. همسر و دختر خردسال حامد اسماعیلیون هم در این هواپیما حضور داشت که به رحمت خدا رفتند. اسماعیلیون دو هفته بعد از سقوط در ایران حضور داشت و اظهارنظرهایش از طریق فیس‌بوک و اینستاگرام صورت می‌گرفت، ولی هیچ‌گونه اظهارنظر تند سیاسی انجام نمی‌داد. با این حال بعد از پذیرش خطای انسانی در فیس‌بوک نوشت: «بگذارید فقط تکه‌ها را کنار هم بچینند و تحویلم دهند. از آن پس دنیا طور دیگری خواهد بود.» در ان ایام رفتار جامعه هنری و فرهنگی با اسماعیلیون همدلانه بود و در تهران برای دختر و همسرش یادبود گرفتند.

۵- حامد اسماعیلیون بعد از خروج از ایران و خاک‌سپاری همسر و فرزند در ایران، شروع به انتشار متن‌های تند علیه جمهوری اسلامی کرد. از همه‌کس و همه‌جا نالید و به همه‌کس فحش داد. بسیاری این رفتارش را حاصل داغ فرزند و همسر دانستند و باز هم با وی همدلی کردند. وی همزمان با رسانه‌های معاند فارسی‌زبان از جمله ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی‌فارسی مصاحبه‌های تندی انجام می‌داد و حکومت را عیب‌یابی می‌کرد. مساله از سقوط هواپیما فراتر رفته بود و اسماعیلیون دیگر درباره تمام مسائل مرتبط با ایران اظهارنظر کرده و دراکثر مواقع هم از دولت‌های غربی درخواست دخالت می‌کرد. او در ماه‌های بعد با همکاری خانواده‌های برخی قربانیان حادثه شکایتی را هم علیه ایران در دادگاه‌های کانادا برای دریافت غرامت و خسارت مطرح کرد. با این حال همچنان حامد اسماعیلیون در ایران به‌عنوان کسی که داغ فرزند و همسر دیده، مطرح بود و این رفتار‌ها هم به حساب همان گذاشته می‌شد تا اینکه اتفاقی جدید رخ داد.

۶- از مدتی پیش حامد اسماعیلیون یک کمپین بین‌المللی با عنوان «آسمان ایران امن نیست» با استفاده از نهاد‌های کانادایی و همراهی رسانه‌های بین‌المللی راه انداخت و به بهانه اینکه هنوز تکلیف سقوط هواپیمای اوکراینی مشخص نشده است خواهان تحریم آسمان ایران شد. او در این مساله به حدی فعال شده است که موضع‌گیری‌ها علیه او در فضای مجازی و توییتر بسیار انجام می‌شود و از آن سوی اپوزیسیون با وی همراهی و همکاری می‌کنند. او این طومار را نیز در اینترنت فعال کرده و از مردم درخواست همراهی دارد. در حالی که این پویش بدون همراهی نهاد‌های بین‌المللی عملا ابتر است، بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که باید با دیپلماسی صحیح با آن مقابله کرد؛ اتفاقی که در شبکه توییتر رخ داده است و بسیاری از ایرانیانی که منتقد سیاست‌های داخلی جمهوری اسلامی هستند، این پویش را جنایتی علیه مردم ایران می‌دانند که در صورت وقوع تبعات خطرناک‌تری خواهد داشت. هر چند بسیاری از ایرلاین‌ها و نهاد‌های هوانوردی توجهی به وی نکرده‌اند و مذاکرات برای بازگشت شرکت‌های هوایی خارجی به ایران مطرح شده است.

۷- همانطور که گفته شد، بسیاری از اهالی فرهنگ ایران رفتاری همدلانه با داغ اسماعیلیون داشتند؛ با این حال ادامه روند فعالیت‌های وی باعث شد که برخی از وی فاصله بگیرند. هرچند خبرنگار «صبح‌نو» مطلع شده است که رفتار‌های اسماعیلیون بعد از خروج از ایران با تشویق افراد و محافلی از نویسندگان خاص همراه شده است و این طیف این نویسنده را به ادامه اینگونه رفتار‌ها تشویق می‌کنند، اما این روز‌ها بعد از مطرح‌شدن تحریم آسمان ایران توسط وی هیچ‌صدایی از این گروه _ نه در مخالفت و نه در موافقت وی_ در نمی‌آید.

به نظر می‌آید که حامد اسماعیلیون در صورت ادامه روند کنونی کسب‌وکارش را که دندان‌پزشکی است وانهد و همانند دیگر اپوزیسیون خارج کشور، شغلی جدید، چون دشمنی با ملت و دولت دست و پا کند؛ اتفاقی که شاید برایش آورده مالی خوبی هم به همراه داشته باشد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد باید گفت کاسبی وی با خون همسر و فرزندش خواهد بود.

توجه: باشگاه خبرنگاران جوان صرفا این مطلب را از روزنامه صبح نو بازنشر کرده است و مسئولیتی در قبال آن بر عهده ندارد.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
کسی میدونه به چه دلیل ایشون همراه زن وفرزندش در هواپیما نبودا!؟ در زمان حادثه ایران بوده یا کا نادا!؟
Iran (Islamic Republic of)
محبوب
۱۲:۴۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی دوستدار وطن
۰۰:۴۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
همسرش فوت شده حالا چرا انتقامش را از کل مردم ایران میگیره اونم با گرفتن پول از خارجیها و وطن فروشی ها
Iran (Islamic Republic of)
همسرداغدار
۲۱:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
خداصبرش بدهد.درجوانی ،همسر جوان وفرزندش راازدست داده است.قضاوتش نکنید.داغ جگرسوزی دیده است.فقط وفقط ،یک لحظه خودتان راجای اوبگذارید.اگرخانواده خودتان راهم به اشتباه بکشند، چه حالی پیداخواهیدکرد؟؟؟ هیچ ثروت وپولی، جای عزیزان آدم رانمی گیرد.
خدابهش صبردهد.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۱:۳۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
خدا بهش صبر بده. روح زن و فرزند ايشان قرين رحمت
Iran (Islamic Republic of)
سوزان
۲۳:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
ازآدم بی هویتی که افتخار میکنه اجازه نداده بر جنازه همسر ودخترش نماز بخونن توقع دفاع از وطن دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر منافق و وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
تاوقتی که جعبه سیاه هواپیمابازخوانی نشه وعلت اصلی شلیک معلوم نشه،نمیشه هیچ اظهارنظری کرد.خدابه خونواده های قربانیان حادثه صبربده
Germany
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چقدر‌بهت‌پول‌دادن‌
وطن‌فروش‌
وطن‌فروش‌
Iran (Islamic Republic of)
۳۱۳
۱۶:۰۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
جهاد
۰۷:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسن ت
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۱۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خاک بر سر وطن فروشت ای سیب زمینی بی رگ و ریشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
معلوم نیست با چقدر خریدنش منافقای پست
Canada
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
در این بازی سیاسی خودتت را بازیچه نکن .و اگر در رشته دندانپزشکی بخاطر امتحان کار نمیکنی .خودتت را برای امتحان اماده کن و بفکر مال مفت و باد اورده نباش .و سعی نکن وطن ات را بفروشی .بخاطر حمایت کانالهای معاند
Iran (Islamic Republic of)
ماد
۲۳:۴۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدابهش صبر بده داغ سنگینی بوده براش و ما هم جاش نیستیم ببینیم چ میکشه خدا کمکش کنه راه درست رو پی بگیره . امین
Iran (Islamic Republic of)
صبور
۲۳:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دردش چی آب به آسیاب دشمن میریزه
Canada
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این کانالهای معاند تو را به این سمت نابودی هل داده اند
سرعقل بیا و بازیچه شون نشو
برایت نون و اب نمیشود
اگر در رشته دندانپزشکی کار نمیکنی
این روش درستی نیست پیشه کرده ای
Canada
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه ربطی به دندانپزشکی داره
Canada
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا بهش عقل بده
Canada
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این عمل خبیث و شیطانی به
ملت لطمه میزند
امیدورام لااقل اینو بفهمی
در دینا هزاران از این اتفاق های ناگوار افتاده
بیکاری .برو کمی تحقیق کن
تا شاید بفهمی
میخواهی بگویی از قصد این عمل را انجام داده اند
با این عمل شیطانی ات .میخواهی اینو ثابت کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عمدا كه نزدن
اشتباه شده
تازه جزو شهدا محسوب شدن
ديگه چي ميخواي ؟
Canada
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
به دنبال نون و اب هستی
الکی خودتت را بازیچه کانالهای معاند نکن
در قران امده .وقتی زمان مرگت برس .هیچکس نمیتواند جلویش را بگیرد
روح شان در عذاب نکن
با این اقدام ات که خودتت را بازیچه دست این و ان کرده ای
به عقل بیا .
Canada
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
پولدار شدن الکی اینجا خیلی سخته
مو از ماست بیرون میکشند
به دنبال پول باد اورده است و بس
Germany
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بعد این مدت تازه فیلش یاد هندوستان کرده!
Canada
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
توصیه من به این اقا
خودتت را بازیچه دست منافقین و اینو ان نکن
باعث عذاب روح خانواده ات نشو
چرا نمیخواهی بفهمی
متاسفانه از این اشتباهات در دینا زیاد است
قبل از بازیچه دست این و ان شدند .تحقیقی راجع اش در دینا بکن
تا شاید یفهمی .و
ارامش یابی
مگر اینکه به دنبال منافع ای برای خودتت هستی !!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
همش تقصیر ترامپ دیوانس
Canada
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایا در تست دندانپزشکی برای مجوز کار در رشته دنانپزشکی بهش داده شده
یا نه .چونکه باید مدارک اش را قبول کنند و باید در امتحانی شرکت کند
تحقیق کنید .در حال حاصر چکاره است
در وطن دندانپزشک بوده .اینجا چکار میکند
Canada
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
زندگی داعشی زم را دیده .با خودش گفته چرا نه من
اسکورت .ویلا .وووو
دلش خواسته یک شبه سلطان بشه
به اسم علی
بکام ولی
از این فرصت طلب ها زیاد ایند که میخواهند از فوتی ها هم بنفع خود استفاده کند
یک مشت منافق زیر خاکی و فسیل و جیره خوار و مزدور هم حمایت اش کنند و به این سرابی که انتخاب کرده .سوق اش دهند و باعث آبروریزی اش شوند و عذاب الهی در دو دینا
Iran (Islamic Republic of)
۳۱۳
۱۶:۰۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله.دقیقا
Canada
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا که
میخواهد از این روش به نون و ابی برسد
هیچ کس به اندازه نظام دفاعی و ملت از این حادثه ناگوار لطمه نخوردند
همه متاسف شدند
ولی از روی قصد که نبوده
باید باسبانی اش را مقصر بدانی
نه وطن را
شکایت استعمار را کنی .ادرس عوصی بهت داده اند
یا اینکه میخواهی از این بابت چیزی نصیبت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بگیرن اعدامش کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
کار خدا بوده.. نمیشه مرده رو که زنده کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شاید خدا با بردن همسر و فرزندش خواسته رحمت خدا شامل همسر و فرزندش شود و بوسیله این فرد در دنیا آلوده نشوند
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۱:۴۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا که
Germany
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایشون تحت تاثیر ضدانقلاب ها قرار گرفته ان
همش زیر سر وطن فروشای لندن نشینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی نی به این بگه جنگ بشه از تو انتظاری نداریم ولی دیگه حد خودتو نگه دار و اینقد به نیروهای مسلح توهین نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مک دونالد امریکایی را به خون فرزند و همسرت ترجیح دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اولاش واسه غم نوشته هاش خیلی اشک ریختم ولی جاهایی که توهین به شرف وعزت مردان جان دراه وطن گذاشته کردازش متنفرشدم همه ی نفرت ونخوتی که ازقبل داشته روبامرگ عزیزانش فرصت غنیمت شمرده حالابره ازخون مردگانش ارتزاق کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
گل گفتی داداش
Iran (Islamic Republic of)
ج
۲۰:۵۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام درست است که غم ازدست دادن همسر وفرزند خیلی سنگین است،کسی متوجه داغدیدگان نیست فقط درحد تسلیت،خدا صبرت دهد ،اما توجه کنید یک سوال اگر این اتفاق در یکی از کشورهای دیگر فرق نمیکند چه غرب،یاشرق اتفاق میافتاد کما اینکه اتفاق افتاده ،هیچ کس صادقانه حاضر میشد مسئولیتش را بعهده بگیرد.ا ینکه کسی اعتراف کند یعنی اینکه دیگر انشأالله تکرار نمیشود،.کاری به دولت نداشته باش اینکه دنیا را علیه مردم کشورت بسیج کنی،دودش در چشم مردم وسودش بحساب بیگانه خواهد رفت ،با این کار روح همسر وفرزند مرحومت را نیازار .
Canada
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتما برایش دکانی پر درامد شده
اینجور ادم نما ها از هر اب گل الودی ماهی میگیرند
اولین بار نیست در دینا که
این چنین حادثه ناگوار پیش امده و
همه ملت ناراحت شدند ولی
بخواهی شکایت وطن ات کنی
این خطرناک و علیه ملت است
Canada
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقای دندانپزشک
هیچ کس به اندازه نیروی نظامی ناراحت نشد
گفت ِایکاش مرده بودم و
این واقع صورت نمیگرفت
صد در صد پشتبانی میشود که
این قدم خبیث و شیطانی را بر علیه وطن میخواهد ور دارد
چرا نمیفهمی .وطن در زمان بحرانی
این اتفاق ناگوار پیش امد
چرا شکایت بانی این اشتباه را نمیکنی
چرا ؟؟؟.
اگر صداقت و جدان داری
Canada
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شک نِکنید .تنها نیست
حتما کشوری حمایت اش میکنند
در هر صورت هر کس بر علیه منافع کشور قدم ور دارد
وطن فروش .جیره خوار و مزدور است
در تمام دنیا اینجور اشتباهات پیش میاید
ان هم در ان موقعیت کشور
هر کس بصرر منافع کشور قدم بر دارد .عاقبت بخیر نمیشود
حالا خود دانی
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۰:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
به هر بهانه ای سعی در دشمنی با ملت و کشور ایران دارند،ازین اشباهات ممکنه در هر جای دنیا رخ بدهد،ولی چون هر روز ایران مقتدر تر میشود میخواهند دسیسه چینی کنند
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۰:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
به هر بهانه ای سعی در دشمنی با ملت و کشور ایران دارند،ازین اشباهات ممکنه در هر جای دنیا رخ بدهد،ولی چون هر روز ایران مقتدر تر میشود میخواهند دسیسه چینی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
واسم جای سواله که تحریم آسمان ایران چه تاثیری روی خانواده های داغ دار داره ؟ چی رو تسکین می ده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
لعنت بر منافق
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینکه همه مسافرها دوتابعیتی بودن بماند اینکه سپاه دوبار اصرار ب جلوگیری از انجام پرواز کرداما خلبان وشرکت اون هوپیما تهدید ب شکایت کردن بماند اینکه ترامپ حتی قبل از اعلام سقوط هواپیما در داخل اعلامکرد بماتد وبماند که داخل بودن افرادی ک ازین اتفاق خوشحال شدن ک سپاه گردن گرفت اما کسی نگفت که این هواپیما سه روز قبل شهادت سردار تو تل اویوو بوده کسی نگفت که چرا با اینکه اسمان ایران بسته بود اما فقط این پرواز خارجی پرواز کرد کسی نگفت ک چرا سازمان هواپیمایی مجلس امنیت ملی ووو اسمان ایران رو نبستن ودراخر کسی نگفت چرا کسی از موشکهایی ک تو بیابانهای افغانستان وکوههای اون منفجر شدن ومبداشون قطر بود حرفی نزد وفقط همه بدنباال حذف سردار غیرت حاجی زاده بودند
Iran (Islamic Republic of)
۳۱۳
۱۶:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چقدر سنجیده و منطقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا خیلی جالب امتحان میکنه و خسران در انتها برای غیر صابران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
البته من نمیتونم به جای اون باشم چو خیلی ضربه بزرگ روحی دیده وخانوادشو ازدست داده باید بازهم با هاش مدارا کرد چون واقعا سخته وغیرقابل تصور داغ فرزند وهمسر خدا صبر بده
Czechia
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
داغ زن و فرزند خصوصا فرزند هرکسی رو نابود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
امید امیدی
۱۹:۴۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این شخص که داغ زن و فرزند دیده از گروهک منافقینی حمایت میکنه که ۱۷ هزار ایرانی رو عمدا و به بدترین وجه داغدار کردن‌.این تعداد جدا از خانواده هایی هستن که بچه هاشون فریب این گروهک رو خوردن و چه خیانتهایی به مملکت کردن.چقدر آدم نخبه و پاک و درستکار و رشید رو ترور کردن.دست خدا صدا نداره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۴۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاسبی خوبی است هر چه باشه بهتر از بوی گند دندان پزشکی است خونه ماشین اسکورت.... حیف نام ایرانی که روی توست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این بوی گند از دهان بیماره و نه پزشک،لطفا قداست رشته ی ما رو به گند نکشید
Iran (Islamic Republic of)
توحید
۱۹:۳۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید پیگیری شه
France
لیندا
۱۹:۳۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این حادثه امتحانی بود از طرف خداوند برای آنهایی که ادعای مسلمانی و وطن پرستی میکنند بله خداوند به وسیله این حادثه ایرانیان را الک کرد تا مسلمانان و وطن پرستان واقعی بمانند و وطن فروشان دور ریخته شوند از اینجور امتحانات زیاد در پیش داریم باید هوشیار باشیم تا مبادا سر از جبهه کفر درآوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
منافقین خون ۱۷۰۰۰ نفر رو ریختند ، در طول جنگ مزدوری حکومت بعث بودند ، کردها رو قتل عام کردند و بعد از قطعنامه ۵۹۸ هم عملیات فروغ جاویدان رو علیه کشور اجرا کردند . و نهایتا با داعش و القاعده همکاری میکردند . همدلی ایشان با این افراد ، برای خودشان مساله ساز نبود ؟ چرا از جنایتکار حمایت و همدلی میکند ؟ هواپیمایی که در شرایط تهدید و به اشتباه زده شد ( البته هنوز تکلیفش مشخص نیست که قطعا کار سپاه بوده ولی با اینحال تعمدی نبوده و عنادی در بین نبوده ) او را داغدیده کرد و زبان به فحاشی باز میکند ولی حال قربانیان منافقین همدردی با قاتلین را برایش بر می انگیزد ؟
Iran (Islamic Republic of)
۳۱۳
۱۶:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
اونایی که برای همچین تاپیکهای منطقی منفی زدن،رو چه حسابی این کارو میکنن؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی هزارتا مثبت هم کمه....
واقعا برام جالب شد ایشون چه جوری با کساییکه هزاران فرد بیگناه از هم زبان های خودشان و احتمالا نزدیکانشان را قتل عام کردند همدلی می کنه اما با کسایی که به اشتباه در یک سانحه فرزندانشون را که در دامن خودشان بزرگ کرده بودند و برای بزرگ شدنشون هزینه کرده بودند (دنداپزشکی و قد کشیدن و بزرگ شدنشون در همین نظام بود) زدند اینگونه دشمنی می کنه؟ اون هم به قیمت جان 80 میلیون ایرانی؟!
عجیبه تناقض های این آدمها خودشون را نمیکشه!!
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۹:۰۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر آمریکا اون عمل تروریستی رو انجام نمی داد این اتفاقات می افتاد.پس باعث و بانی تمام جنایات خود امریکاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام بدبختی ما از آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی ۵۰ نقطه ایران را بقول خودشان هدف گرفته بودند .. اما با پاسخ محکم ایرانی مواجه شدند ، و نتوانستند غلطی بکنند ، شما زمین و زمان را به دوختید ،وا دنیا سر دادید

اگر زده بودند و فرودگاه. هم جزوشان بود ، شما کجاها را به میدوختید ..
با شیرمردانی طرفید که گفتند ما اشتباه کردیم و پذیرفتند
ایا اربابانتون اگر زده بودند میپذیرفتند
گر چه روز ی خواهد رسید که دنیا امریکا را مقصر اعلام کند .. چون وقتی تهدید شوی ، اشتباه هم میکنی

برو وادنیاتو راه بنداز .. بازم ملت ایران و شیرمردانش راه
پاسخ را بلدند و اشتباه هم میکنند و میپذیرند
به چند تا سلبریتی وطن فروش مانند خودت نگاه نکن

من کسی نیستم و درد و غمت را میدانم و تسلیت من وامثال من که از هموطنانت بودیم الان که نیستیم، نثا روح دو عزیز از دست رفتات میکنیم

ولی وطن فروشی هم حدی دارد ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ننگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مهم اینه که وقتی تهدید میشی اشتباه نکنی مثل شرایط تهدید یا تو مانورها
Germany
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۰۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خائن وطنفروش .زدن هواپیمای مسافربری اوکراین اگرچه سخت بود وتعدادی از عزیزان این مرزوبوم شهیدشدندوخانواده هایی داغدارشدند ولی اصل قضیه این بود که هواپیمای مذکوربه سیستمهای مجهزجاسوسی تجهیزشده بود ودرخدمت ارتش آمریکابود ودر همان لحظه هم داشت اطلاعات مراکز حساس ونظامی وامنیتی کشور را مخابره میکرده که سیستم رادار هوافضا هم اونو درست تشخیص داد واگر نمیزدش چه بسا که به قیمت نابودی کشور وتلفات سنگینی بوسیله حملات موشکی آمریکا برای کشورمان در پی داشت تمام میشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا تو دیگه چه جیمز باندی هستی.دتشت اطلاعات مخابره می‌کرد. جنگنده رادارگریز بود که راهی غیر زدنش نداشنی؟ خوب بذم مراقبت میگفت بشین.بر میگشت جلوی دوربینا تجهیزات فوق جاسوسی رو از توش در می اوردین!
Iran (Islamic Republic of)
تاها
۲۱:۳۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
کدوم مقام مسئولی این حرف شمارو تأیید کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۲۲:۳۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه علت شلیک هم معلوم بشه محرمانه ميمونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجیب نیست امکانش وجودداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی میره مدافع حرم میشه
یکی دیگه میره منافق وطن میشه/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودش از قبل منحرف بوده زن و بچه بهانه است.
Germany
علی
۱۸:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خائن وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اتفاقا چند وقتی هست رفتارش برای من جالبه.
ایشون اصلا داغدار نیستند ایشون عقده ای هستند.
اسمان ایران امن نیست یکی بهش بگه دیگه نیا ایران.
رفتی کانادا واسه کانادا تصمیم بگیر نه ایران.
نون ایران رو خوردی و هیچ کاری نمیکنی که هیچ سوسه هم میای واسه ایران.
به ادمهای مثل اون میگن نمک به حروم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
کمله خونخوار وحشی بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب چکار کنه بدبخت زن و بچه اش مردن جواب درست حسابی هم بهش نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دقیقا.
Iran (Islamic Republic of)
۳۱۳
۱۶:۱۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
اون وقت باید بره برا منافقا و غربیا کار کنه و ایران رو زیر سوال ببره؟؟؟
جالبه.....
Iran (Islamic Republic of)
جوان انقلابی
۱۸:۰۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یادمه این آقا به یه بنده ی خدایی گفت:« نونتو تو خون زن و دخترم نزن» ، حالا کی داره از مرگ زن و دخترت سو استفاده می‌کنه اون یا تو و اون کسایی که باهاشون همدستی و ازشون خط میگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این ها داغ عزیز هاش نیست داغ عقده هاشون علیه ایران و اسلام هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاءلله ظهور آقا...
دیگه هیچکدوم یک لحظه مجال نفس کشیدنم پیدا نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
جیره خوار کی شده از کجا داره خط میگیره که موج سواری میکنه ......یه عده هم تو داخل تو فضای مجازی این پستارو میذارن اموجی غم و ماتم و سیاه میزنن پیشش مردم تحریک بشن ..اخه مگه با اینکارا مرده زنده میشه؟؟؟ چه سودی داره ...خیلی ادم باید کوچیک باشه با اینکارا جهالت خودشو اروم کنه..هر چند اون اتفاق سالها قبل برنامه ریزی شده بود
Iran (Islamic Republic of)
سرباز ظهور
۱۷:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط متاسفم
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این هم مثل یکی از منافقین برود آنقدر حرف بزند تا بترکد .
منافقین و مفسدین و فراری ها هم ۴۰ سال است که حرف میزنند .
باکی نیست نهایتا یکی دیگر اضافه می شود .
Netherlands
علی
۱۷:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
البته خدا صبر بده و داغ چیز کمی نیست ولی باید افراد کاربلد و روانشناس و جامعه شناس با ادله و توضیح جوانب و عواقب موضع گیری های او به کشور و وطن اش هر طور شده او را در مسیر صحیح قرار دهند گاهی رفتار نابجایی ما یک مسأله شخصی و افکار منفی تقویت یافته در درون یک فرد را طوری جهت دهی می کنیم که عملا او به خیمه گاه دشمن می پیوندد ما با درک شرایط افکار و زندگی او و امثال او بر اساس مکتب تشیع خیلی از این افراد خاکستری را می توانیم به سمت جبهه خودی و آغوش مام میهن برگردانیم . آسیب شناسی رفتار ها چه خودمان چه دیگران به صورت واقع گرایانه ما را به مسیر حق خواهد رساند در این صورت آنچه منتفع خواهد شد ملت و کشور خواهد بود الگوی ما در این راه و روش شهید عزیز قاسم سلیمانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا به ایشون صبر عنایت کنه ان شاالله و خدا ما رو با فرزند و همسر امتحان نکنه ان شاالله. هر کسی نمی‌تونه از چنین امتحانی سربلند بیرون بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا علاج بی محلیه ولش کنید اونقدر حرف بزنه تا جونش در بیاد بابا طرف کمبود داره کمبود دیده شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بدبخت وطن فروش پاچه خوار دشمن خجالت بکش
Iran (Islamic Republic of)
ز.ف
۱۷:۳۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقای اسماعیلیون ما هم در غم شما شریک هستیم ولی کاری که شما میکنید ضایع کردن حقوق ۸۰ میلیون انسانه
یعنی دیگران رو فدای خود کردن
یعنی همه بمیرن چون خانواده من مردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
وطن فروش از روح امینی یاد بگیر ۸۰میلیون ایرانی رو به خاطر چی میفروشی این همه کشورهای دیگه خطای انسانی داشتند یکی شون مثل شما وطن فروش نبودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خجالت نمیکشه مگرتوتنها داغ دیده ای که اینهمه بلوامیکنی حرمت مرده هاشوهم بااین رفتارش برده زیرسئوال
United States of America
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنده خدا هم مثل بقیه خانواده های داغدیده بهش خیلی خیلی سخت گذشته به امید خدا به آرامش برسه تا دشمنان این مرزبوم ازش سوء استفاده نکنند.وصد البته نباید دیگه شاهد این اشتباهات بسیار فاجعه بار باشیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
وطن فروش بد بخت