ساماندهی ۲۵۰۰ مورد از اشیای موزه‌های اردبیل/ بازدید از موزه‌های اردبیل ۳۹ درصد افزایش یافته است

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ساماندهی ۲ هزار و ۵۰۰ مورد از اشیای موزه‌های استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کریم لطفی، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ساماندهی ۲ هزار و ۵۰۰ مورد از اشیای موزه‌های استان و ثبت این اشیا در سامانه جام خبر داد و گفت: ۷۰ اثر منقول موزه‌های استان اردبیل مرمت شده است.

او از افزایش ۳۹ درصدی بازدید از موزه‌های استان در سال گذشته خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی برای افتتاح موزه‌های دیگر در استان اردبیل از دیگر فعالیت‌ها در استان است.

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل در مورد اقدامات و برنامه‌ها در بخش موزه از اضافه شدن بخش‌هایی به موزه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیل خبر داد و بیان کرد: راه‌اندازی موزه سفالینه‌های نفیس دوره صفویه، موزه قطعات سفال و کاشی مرتبط به مجموعه شیخ صفی‌الدین با عنوان یافته‌های باستان‌شناسی و موزه سنگ‌های نفیس مرتبط با مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و الحاق بخش سکه و بخش استاد نفیس به موزه باستان‌شناسی اردبیل در این حوزه هدفگذاری شده است.

لطفی افزود: ایجاد و راه‌اندازی سایت معرفی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیل در بستر اینترنت، معرفی آثار و اشیای منقول فرهنگی و تاریخی نفیس موزه چینی‌خانه و باستان‌شناسی اردبیل و معرفی آثار و یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی سال ۹۸ از دیگر اقدامات در ایام تعطیلی موزه‌ها در استان بوده است.

او از معرفی موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی استان در فضای مجازی و بازدید مجازی از مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد و افزود: تهیه فتوکلیپ از حفاظت و مرمت بنا‌های فرهنگی و تاریخی و پروژٰه‌های مرمتی افتتاح شده در سال ۹۸ و نیز تهیه فتوکلیپ از آموزش قلم‌زنی در موزه صنایع دستی و مجموطه جهانی بقعه و موزه باستان‌شناسی اردبیل نیز انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به پروژه‌های افتتاحی سال ۹۹ بیان کرد: برنامه‌ریزی شده تا امسال ۹ پروژه در سطح استان اردبیل که جزو طرح‌های اولویت‌دار در استان به شمار می‌رود، تکمیل و افتتاح شود.

لطفی در مورد طرح‌های پیش‌بینی شده در این زمینه بیان کرد: تکمیل و ساماندهی میدان عالی‌قاپو و دروازه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، ساماندهی تپه تاریخی جمعه مسجد و تکمیل بنا و تجهیز موزه شامل موزه شیخ صفی، جعفری اسلامی و نگارخانه صنایع دستی از جمله این طرح‌ها است.

او تصریح کرد: راه‌اندازی سایت‌موزه مجموعه باستانی شهر یئری، موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر، ساماندهی محوطه باستانی کنزق، یادمان شهدای گمنام دهه ۲۰ بیله‌سوار، موزه باستان‌شناسی گرمی و صحن قزلباشان مجموعه شیخ صفی از دیگر طرح‌هایی است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

لطفی معرفی موزه‌های استان در فضای مجازی از جمله موزه تاریخ عکس و سینمای مشگین‌شهر به عنوان موزه خصوسی، موزه شهرداری اردبیل به عنوان موزه غیروابسته و موزه چینی‌خانه اردبیلی به عنوان موزه وابسته را از اقدامات در ایام تعطیلی موزه‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار