رصد ملخ صحرایی مهاجر در سیستان وبلوچستان همچنان ادامه دارد/ مبارزه با این ملخ از پنج هزار هکتار گذشت

مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: مبارزه شیمیایی با ملخ صحرایی مهاجر در سطح مراتع و اراضی کشاورزی این شهرستان به حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

نورالدین میرلاشاری مدیر جهاد کشاورزی چابهار در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:  رصد ملخ صحرایی مهاجر در مناطق مختلف روستایی در حال انجام است که سطح مبارزه با سه هزار و ۸۰۰ هکتار با پوره ملخ و بیش‌از هزار و ۷۰۰ هکتار با ملخ صحرایی بالدار است.

او افزود: وضعیت آب و هوایی و رطوبت مناسب بهترین شرایط برای زیست و زادو ولد ملخ‌های صحرایی در چابهار بوده و می‌توان گفت با این وضعیت، ملخ مهمان ناخوانده و همیشگی زمین‌های کشاورزی، مراتع و طبیعت این شهرستان است.

مدیرجهادکشاورزی چابهار ادامه داد: پوشش گیاهی مناسب و سبز، بارش‌های خوب، آب و هوای مناسب، بافت خاک نرم و مناسب باعث شده ملخ صحرایی بتواند در مناطقی که فرود آمده مستقر و به جفتگیری و تخم ریزی بپردازد.

او به خروج پوره ملخ در اکثر مناطقی که ملخ بالغ مشاهده شده اشاره کرد و افزود: احتمال ورود مجدد دستجات پروازی ملخ صحرایی وجود دارد و در صورت عدم موفقیت در کنترل پوره و دستجات پروازی ورودی احتمال دارد خیلی از شهرستان‌های دیگر هم مورد هجوم ملخ صحرایی قرار گیرند.

میرلاشاری بیان کرد: ملخ‌های صحرایی تهدید جدی برای مزارع کشاورزی هستند و امنیت اقتصادی و غذایی را در مدت کوتاهی تهدید می‌کنند.

او اظهارداشت: هجوم ملخ‌های کامل و بالغ صحرایی در نقاط مختلف چابهار و دشتیاری سبب شده تا نیرو‌ها اعزام و اقدام به کنترل کنند تا کمتر به اراضی کشاورزی برسند، چون آن زمان خسارت‌ها سنگین خواهد بود.

مدیرجهاد کشاورزی چابهار گفت: مبارزه با ملخ صحرایی مهم است و فعالیت‌ها در این زمینه به دفتر FAO سازمان ملل متحد (خواروبار جهانی) توسط دستگاه ایلوکاست ۳ ارسال می‌شود.

او  با بیان اینکه این ملخ‌ها از سمت کشور‌های حوزه خلیج فارس بویژه عمان، عربستان و امارات به ایران و استان سیستان و بلوچستان وارد شده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر شاهد هجوم این ملخ‌ها بوده‌ایم و مرتب گزارشات لازم را به سازمان خواروبار جهانی (FAO) که مسوولیت دریافت اطلاعات، جمع بندی و اطلاع رسانی از وضعیت ملخ صحرایی در دنیا را عهده دار است ارسال می‌شود.

میرلاشاری تصریح کرد: هر ملخ صحرایی روزانه به اندازه وزن خودش تغذیه می‌کند و در مواقع هجوم به صورت دسته جمعی تعداد آن‌ها به میلیون‌ها ملخ می‌رسد.

او به تفاوت این نوع ملخ با سایر آفات اشاره کرد و گفت:مناطق تولید مثل آن‌ها غیرقابل دسترس و سخت گذر است و مدیریت تلفیقی آن نسبت به سایر آفات مشکل‌تر و برخی از آن‌ها به علت بزرگ بودنشان برای مردم ترسناک هستند.

مدیر جهادکشاورزی چابهار بیان کرد: در چابهار و دشتیاری بیش‌از ۱۵ هزار هکتار زمین قابل کشت کشاورزی وجود دارد که درآمد حدود ۲۴ هزار نفر از مردم این شهرستان‌ها به کشاورزی وابسته است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار