در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اعتیاد به موادمخدر مهم ترین تهدید برای جامعه

یک روانشناس درباره تهدیدهای اعتیاد برای افراد جامعه توضیحاتی داد.

جعفر بای، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدید‌ها برای جامعه امروز اظهار کرد: امروزه، پدیده شوم اعتیاد به انواع مواد مخدر و محرک ها، بزرگ‌ترین تهدید برای بشریت محسوب می‌شود و اگرچه در گذشته‌های نه چندان دور، مصرف آن برای سالخوردگان امری عادی تلقی می‌شد، اما با گذشت زمان، مصرف آن در سنین پایین‌تر نیز رواج پیدا کرد و در حال حاضر تا جایی پیش رفته است که جوانان به عنوان یک تفنن به آن روی آورده اند و حتی مصرف آن در کودکان نیز مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به این که کشور ما جزء معدود کشور‌های جوان دنیا است قطعا دشمنان با کمک عوامل نفوذی در داخل، از طریق آشنا کردن و ترغیب جوانان به مصرف مواد مخدر سعی دارند که این قشر را به تباهی بکشانند و به همین دلیل است که امروزه بیش از گذشته موج اعتیاد به انواع مواد مخدر در میان جوانان رواج پیدا کرده است.

این جامعه شناس با اشاره به مصرف مواد مخدر در میان زنان تصریح کرد: از آن جایی که دشمن در صدد نابود کردن بنیان خانواده و نظام تربیت است و با تضعیف زن به عنوان رکن اصلی خانواده می‌تواند به این هدف شوم خود دست یابد برنامه اعتیاد زنان را در دستور کار خود قرار داد.

بای گفت: دشمنان از طریق محرک صنعتی کریستال (شیشه) قدم اول برای هدف شوم خود را برداشتند به طوری که تبلیغ این ماده مخدر، ابتدا در محافل زنانه مثل باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها شروع شد و هدف آن هم این بود که کریستال (شیشه) می‌تواند باعث تناسب اندام آن‌ها شود.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: اگرچه مصرف ماده مخدر کریستال (شیشه) شروعی برای برخی از زنان بود، اما امروزه شاهد مصرف دیگر مواد مخدر بین این قشر آسیب پذیر در جامعه هستیم و افزایش آن به حدی است که شاهد حتی فرزندانی معتاد از چنین مادرانی هستیم و این معضل جدی جامعه ما است.

وی افزود: نوزادی که با بلای خانمان سوز اعتیاد پا به عرصه وجود می‌گذارد و در روند رشد بی وقفه با مواد عجین می‌شود خطر جدی برای جامعه است چرا که افزایش نوزادان این چنینی نه تنها زندگی آن‌ها بلکه زندگی دیگر افراد جامعه را نیز به تباهی می‌کشاند و نیروی کار ارزان قیمت که در خدمت قاچاق است را وارد جامعه می‌کند.

بای با اشاره به مصرف مواد مخدر برخی از والدین تاکید کرد: هنگامی که پدر و مادری در برابر دیدگان فرزند خود، مواد مخدر مصرف می‌کنند در حقیقت باعث تحریک حس کنجکاوی و ترغیب او به این عمل شوم می‌شوند چرا که تماشای مصرف باعث تقویت حس تجربه مصرف می‌شود و این موضوع تا جایی ادامه پیدا می‌کند که فرزند در غیاب پدر و مادر خود به این کار مبادرت کرده و اعتیاد خویش را تمرین می‌کند و در زمره معتادان حرفه‌ای آینده قرار می‌گیرد.

این روانشناس با بیان این که میزان خسارت‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر برای جامعه بالاست خاطرنشان کرد: هنگامی که سن مصرف کننده مواد مخدر در جامعه پایین باشد قطعا آن جامعه با آسیب‌های جبران ناپذیری روبرو می‌شود و این افراد نه تنها زندگی خود را تباه می‌کنند بلکه به عنوان یک تهدید برای دیگر افراد جوان جامعه نیز بسیار خطرناک هستند.

از اینرو خانواده‌ها و مسئولان ذیربط باید به مصرف کنندگان سنین پایین و جلوگیری از ترویج هرچه بیشتر پدیده شوم مواد مخدر در جامعه توجه ویژه‌ای کنند چرا که غفلت آن‌ها می‌تواند پیامد‌های خطرناک و غیرقابل جبرانی برای تمامی افراد جامعه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: مخدری شبیه به نعنا که توهم زیادی با خود به همراه دارد

بیشتر بخوانید: فلاکا؛ ماده مرگباری که بعد از مصرف آن زامبی می‌شوید

بیشتر بخوانید: بونزای، ماده مخدری که ترک ندارد!


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
اگر راست میگیدو میخواهید کلا ریشه اعتیاد در جامعه را نابود کنید، باید همه معتادارو گردن بزنید تا هم جامعه از دست این کثافتها راحت بن و هم خانواده های اینها یک نفس راحت بکشن.
اگر نظرتون منفیه فقط یکی از فواید شخص معتاد را نام ببرید تا متقاید بشم که حق دارید.
آخرین اخبار