اختصاص بخشی از اعتبارات حوزه درمان برای توسعه گیاهان دارویی

منتخب مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت:به وزارت بهداشت و درمان توصیه می‌کنیم که بخشی از اعتبارات حوزه درمان را به توسعه گیاهان دارویی و درمان بیماری‌ها با گیاهان دارویی اختصاص دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، اسحاقی منتخب مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به سمت تولید علم و فناوری در جهاد‌های دانشگاهی پیش رویم، محکوم به شکست نخواهیم بود.

او با بیان اینکه تحقیقات خوب و گسترده‌ای در حوزه گیاهان دارویی به ویژه سه محصول استراتژیک زرشک، زعفران و عناب در جهاددانشگاهی استان انجام گرفته است، افزود: به وزارت بهداشت و درمان توصیه می‌کنیم که بخشی از اعتبارات حوزه درمان را به تحقیق، فرهنگ‌سازی، توسعه گیاهان دارویی و درمان بیماری‌ها با گیاهان دارویی اختصاص دهد.

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این بازدید به توضیحی پیرامون مجتمع تحقیقات پرداخت و بیان کرد: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در مجموعه‌ای به مساحت ۱۴۰ هزار متر مربع احداث شده است که هدف از احداث آن تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی بوده است.

او اظهار کرد: آموزش روستائیان، بازاریابی، تکمیل فرآیند تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد یک مرکز نمونه گردشگری در حوزه گیاهان دارویی بومی، از اهداف ایجاد مجتمع است.


بیشتر بخوانید:  آغاز برداشت نوبرانه‌ای پرخاصیت و داروی رفع گرمازدگی در خراسان جنوبی


پویان تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین بخش‌های این مجتمع می‌توان به آزمایشگاه صنایع غذایی، آزمایشگاه بیولوژی گیاهی و آزمایشگاه بیوتکنولوژی گیاهی، باغ تحقیقاتی اکوتیپ‌های عناب، مزرعه تحقیقاتی زعفران، کلکسیون زرشک، کلکسیون گیاهان دارویی، گلخانه‌های تحقیقاتی، سوله‌های فرآوری گیاهان دارویی و محصولات وابسته، غرفه‌های نمایشگاهی، فضای تفریحی و گردشگری، مزرعه تحقیقات رساله‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی و مزرعه کشت گیاهان دارویی مزیت‌دار منطقه و واحد آموزش بهینه‌سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی اشاره کرد.

بهره‌گیری از پتانسیل‌های طبیعی استان برای سودرسانی به تولیدکنندگان

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی تصمیم بر آن است تا فرایند اقتصادی گیاهان دارویی (خرید و فروش و بازاریابی) استان ساماندهی شود.

او افزود: در صورت تکمیل این پروژه که کمک تمام ارگان‌های استان را می‌طلبد، تولیدکننده و جمع‌آوری‌کننده گیاهان دارویی محلی مطمئن برای ارائه محصول خود خواهد داشت که پس از میکروب‌زدایی و بسته‌بندی در حاشیه سود آن سهیم خواهد بود.

پویان با اشاره به اینکه مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی مجموعه کاملی است تا بتوانیم پتانسیل‌های مجموعه را به سرمایه‌گذار و گردشگر معرفی کنیم، ادامه داد: از اهداف این مرکز، آموزش و مشاوره تولیدکنندگان برای بهبود فرآیند کاشت و تغییر آن با توجه به بازار موجود است.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.