روز‌های شیرین زنبورداران

آغاز برداشت مرغوب‌ترین عسل ایران در خراسان جنوبی

برداشت عسل زرشک و عناب، مرغوب‌ترین عسل ایران، از کلنی‌های زنبور عسل خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، زنبور داران خراسان جنوبی امسال به لطف بارندگی‌های خوب امسال و رویش بیشمار گیاهان دارویی و شکوفه دادن گلها، در حال برداشت عسل هستند.

بیش از ۳۰ هزار و ۲۸۷ کلنی زنبور عسل در خراسان جنوبی وجود دارد و روز‌های پرکار ۷۵۴ زنبور دار برای برداشت این عسل‌های مرغوب شروع شده است.

 یوسفی از زنبورداران موفق خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، می‌گوید:امسال به برکت بارندگی‌ها از سال‌های پر رونق برای صنعت زنبورداری است و دشت‌ها و مناطق کوهستانی پر از گل و گیاهان دارویی است.


بیشتر بخوانید: برداشت عسل در خراسان جنوبی آغاز شد


او  که عسل‌های تولید اش آوازه جهانی هم دارد می‌گوید: میانگین برداشت عسل از هر کلنی در کشور ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم است، اما با کاری که روی اصلاح نژاد زنبور عسل در خراسان جنوبی انجام داده ایم، از هر کلنی تا ۵۰ کیلوگرم عسل برداشت می‌کنیم.

عسل زرشک، عناب، آویشن، گشنیز، چهل گیاه، کلپوره، مرکبات، یونجه، گون و اسطوخودوس از جمله عسل‌های تولیدی خراسان جنوبی هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از افزایش برداشت عسل در استان خبر داد و گفت: به لطف بارندگی‌های مناسب امسال، پیش بینی می‌کنیم امسال ۲۵۰ تن عسل از کلنی‌ها برداشت شود که این میزان پارسال ۱۸۵ تن بوده است.

اشرفی به مرغوبیت عسل زرشک و عناب خراسان جنوبی هم اشاره کرد و افزود: میزان ساکاروز یا طبیعی بودن عسل زرشک و عناب کمتر از نیم درصد است در حالی که عسل استاندارد تا ساکاروز ۵ درصد مورد تایید است.

۶۰ درصد عسل تولیدی خراسان جنوبی از نوع عسل زرشک و عناب است.

خراسان جنوبی تولید کننده ۹۷ درصد زرشک جهان و ۹۵ درصد عناب ایران است که خواص درمانی بالایی دارند.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار