صنایع دستی همواره روایت گر صنعت ، هنر و ذوق نیاکان

رئیس اداره‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان، گفت: صنایع دستی همواره روایت گر صنعت ، هنر و ذوق نیاکان بوده و از دیر باز در این شهرستان جایگاه بسیار والایی داشته است.

جمال عامری نسب رئیس اداره‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، گفت: بدون شک یکی از افتخارات هر ملت صنایع بومی، دستی و محلی آن است و همچنین همیشه نشان از فرهنگ و تمدن اقوام بوده است.

او با اشاره به علت نامگذاری ۲۰ خرداد به روز جهانی صنایع دستی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم صنایع دستی با رویکرد هنری و فرهنگی مورد توجه قرار گرفت که نخستین همایش جهانی در این زمینه در ۱۰ ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی در نیویورک برگزار شد که در پایان این همایش با تاسیس شورای جهانی صنایع دستی به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد و در دبیرخانه آن در آمستردام هلند تعیین گردید و این دلیل نامگذاری ۲۰ خرداد مصادف با ۱۰ ژوئن به روز جهانی صنایع دستی بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان ادامه داد: در شهرستان آبادان رشته‌های مختلفی در زمینه صنایع دستی از جمله؛ حصیربافی، سفالگری، مینیاتور، تذهیب، صنایع چوب، انواع گلیم و موارد بسیار دیگر در حال فعالیت هستند.

عامری نسب افزود: در شهرستان آبادان بیش از ۲۰۰ نفر در این زمینه فعال هستند و در این راستا اقداماتی نظیر؛ برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای، برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش صنایع دستی، اعطای تسهیلات کم بهره بانکی، تدوین و تهیه کتاب صنایع دستی منطقه آزاد اروند و شناسایی صنعتگران صنایع دستی در روستا‌ها و صدور کارت صنعتگری برای آن‌ها، صورت گرفته است.

او با بیان اهمیت صنایع دستی در هر منطقه تصریح کرد: بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری صنایع بومی، دستی و محلی آن است، هنر‌های سنتی، مجموعه هنر‌های اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که نشان از فرهنگ و تمدن اقوام بوده است، از ویژگی‌های ارزنده صنایع دستی ملی و غیر وابسته و قابلیت ایجاد توسعه آن در کلیه‌ی مناطق شهری، روستایی و عشایری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان با اشاره به برنامه‌های روز جهانی صنایع دستی گفت: تردیدی نیست که به مناسبت این روز مهم همه ساله با تشویق در جهت اجرای نمایشگاه‌های صنایع دستی و سوغات محلی و همچنین تبریک این روز از طریق سخنرانی در مصلای نماز جمعه شهرستان در جهت حمایت اقشار عموم مردم از صنعتگران صنایع دستی، نصب بنر در سطح شهرستان و تبریک این روز فرخنده، برگزاری جلسات متعدد با این قشر زحمت کش و معرفی آثار آن‌ها از طریق رسانه‌های موجود مخصوصا رسانه‌ی ملی و خبرگزاری‌ها انجام می شود.

عامری نسب افزود: اما امسال با توجه به وضع حاکم و موجود (کرونا ویروس) خیلی از برنامه‌های عنوان شده جهت حفظ سلامت عموم اجرا نخواهد شد و تنها به تبریک و معرفی صنایع دستی شاخص این شهرستان از طریق خبرگزاری‌ها و صدا و سیما می پردازیم.

او ادامه داد: انتظار میرود با توجه به وجود سازمان منطقه آزاد سیاست‌های کلی در این زمینه تحول چشمگیری داشته باشد و بنحوی عمل شود که در شان هنر و صنایع دستی آبادان و قشر فعال در این زمینه خواهد بود که همانا تحول در این صنعت یعنی ایجاد اشتغال و پویایی در صنعت گردشگری به ارمغان خواهد داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان در خصوص استقبال از صنعت صنعتگران صنایع دستی شهرستان گفت: خواهش بنده از مردم شریف منطقه الخصوص مردم با فرهنگ و متمدن، سازمان‌ها و ادارات موجود در شهرستان آبادان اینست که از خانواده‌ی بزرگ صنایع دستی که نشان فرهنگ دیرینه‌ی این خطه و هویت تاریخی است، بیش از پیش حمایت کنند و محصولات بی بدیل و بینظیر آن‌ها را خریداری کنند.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.