صادرات بیش از چهار میلیون دلار از صنایع دستی یزد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از صادرات بیش از چهار میلیون دلار از صنایع دستی استان در سال ۹۸ خبرداد.

صنایع دستی یزدمحمد رضا دهقان مهرجردی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در سال ۹۸ صنایع دستی استان به وزن دو هزار و ۶۵۱ تن و به ارزش چهار میلیون و ۷۸۵ هزار و ۷۵۹ دلار صادر شده است.

او افزود: پارسال در مجموع سه هزار و ۱۱۳ میلیون ریال اعتبار به منظور توسعه، ترویج و حمایت از تولید و صادرات صنایع دستی استان اختصاص یافته است.

دهقان اظهار داشت: در این مدت با برگزاری ۱۶۹ دوره‌ی آموزشی، دو هزار و ۳۶۲ نفر موفق شدند گواهی تخصصی هنر آموختگی در رشته‌های مختلف صنایع دستی را دریافت کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: در سال ۹۸، هجده نشان مرغوبیت به هنرمندان یزدی در رشته‌های حصیر بافی، دارایی بافی، زیلو بافی، کار بافی، زیور آلات سنتی، صنایع چوب، سفال و سرامیک، زردتشی دوزی، خراطی و مسگری اعطا شده است.

او با اشاره به اشتغالزایی ۶۷۷ نفر در بخش صنایع دستی، گفت: چهارصد و ۱۳ نفر از این تعداد از محل مجوز‌های تولیدی صنایع دستی، ۱۷۶ نفر از محل صدور مجوز‌ها و ۸۸ نفر از محل اشتغال خانگی بوده است.

دهقان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های فصلی و دائمی صنایع دستی در استان افزود: صنایع دستی استان در ۳۷ بازارچه موقت عرضه و فروش صنایع دستی، ۱۰ نمایشگاه مشارکتی، شش بازارچه دائمی و یک نمایشگاه مصوب صنایع دستی در کشور عرضه شده است.

در سال گذشته سه صنعت دستی خورجین بافی اشکذر، دانش زنجیر نردبان بافی و ماهی لرزان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.